Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Türk Halkbilimi > SİNEMA VE HALK KÜLTÜRÜ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SİNEMA VE HALK KÜLTÜRÜ Birinci düzey THB 418 Seçmeli 8 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör Dr. RAŞİT ÇÖLOĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr. RAŞİT ÇÖLOĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Sözlü ve Görsel Anlatım
Dersin amacı Bu derste bir kültür aktarıcısı olarak sinemanın kültüre dair farkındalık oluşturan ve kültürü gündemde tutan yönü ele alınacaktır. Görselin yazının önüne geçtiği günümüz dünyasında sinemanın kültürün gelecek kuşaklara aktarımındaki etkin bir rolü seçilen sinema filmleri üzerinden incelenecektir.
Dersin tanımı Bu ders sinema kuramı ve sinemanın folkloru aktarmadaki rolünü ele almaktadır. Sinemanın önemli kaynaklarından biri olan halk kültürünün sanatçıların gözünden perdeye nasıl aktarıldığı bilimsel yöntemler kullanılarak ortaya konulmaya çalışılmaktadır.

Dersin içeriği
1- Folklor-Sinema İlişkisi
2- Folklor Merkezli Sinema Yaklaşımı
3- Ses Merkezli Yaklaşım Bağlamında Folklor Metinleri
4- Ses Merkezli Yaklaşım Bağlamında Halk Müziği
5- Halk Anlatılarının Aslına Yakın Uyarlamaları
6- Halk Anlatılarının Yoruma Dayalı Uyarlamaları
7- Sinemada Halk Anlatılarından Esinlenme
8- Film İncelemeleri: Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü? (2006)
9- Film İncelemeleri: Kurmancan Datka (2014)
10- Film İncelemeleri: Mankurt Vahşetin Davulları (1990)
11- Film İncelemeleri: Sayakbay (2019)
12- Film İncelemeleri: Beowulf: Ölümsüz Savaşçı (2007)
13- Film İncelemeleri: Khadak/ Suyun Rengi (2006)
14- Film İncelemeleri: The Horde (2012)
15- Film İncelemeleri: Shal (2012)
16- Film İncelemeleri: Dersu Uzala (1975)
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Dersi alan öğrenciler folklor ve sinema ilişkisini öğrenirler
2- Folklor merkezli sinema yaklaşımı hakkında bilgi edinirler
3- Halk anlatılarının sinemaya uyarlanışları konusunda eski ve yeni yöntemleri öğrenirler
4- Yerli ve yabancı sinemada folklorun perdeye nasıl aktarıldığını görürler.
5- Halk anlatılarının sinemada nasıl yeniden yorumlandığını ve alternatif metinler ortaya yaratıldığını görürler.
6- Halk anlatılarını yeniden ele alarak sinemaya uyarlanabilecek yeni metinler üzerine çalışma deneyimi kazanırlar.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
2- Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
3- Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
4- Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
5- Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
6- Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
7- Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
8- Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
9- Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
10- Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
11- Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
12- Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
13- Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
14- Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
15- Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
16- Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
17- Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 13 2 26
Sunum / Seminer hazırlama 13 1 13
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 13 2 26
Toplam iş yükü     139
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   60

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Güvenç, Ahmet Özgür (2020). Folklor ve Sinema; Dursun, A., & Gümüş, A. (2022). TÜRKAN ŞORAY FİLMLERİNDE HALK KÜLTÜRÜ UNSURLARININ İŞLEVLERİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 15(40), 1139-1159; Bayat, H. E. (2021). SİNEMA FOLKLOR VE İNANÇ KÜLTÜRÜ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME: ZEKİ ALASYA-METİN AKPINAR FİLMLERİ ÖRNEĞİ. Akademik MATBUAT, 5(2), 165-192: Gariper, C. (2015). Cengiz Aytmatov’un Al Yazmalım Selvi Boylum Hikâyesi ve Göstergelerarasılık. Bilig, (74), 71-95.
Yardımcı Kaynaklar Kurosawa, A. (1994). Kurbağa Yağı Satıcısı, Deniz Egemen (çev). İstanbul: Afa Yayınları.

Ders ile ilgili dosyalar