Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Tekstil Mühendisliği > ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ-I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ-I Birinci düzey AİT 101 Zorunlu 1 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ÖMER ERDOĞAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. CENGİZ KARTIN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Üniversite gençliğine Türkiye Cumhuriyeti’nin hangi koşullarda kurulduğunu anlatmak.
Dersin tanımı Osmanlı Devleti'nin yıkılış sürecinden Milli Mücadele dönemine kadar Türkiye merkezli gelişen siyasi, sosyal, ekonomik değişikliklerin kavranması

Dersin içeriği
1- Tanışma, Dersin amacı, kavramlar
2- Osmanlı Devleti’nde Siyasal ve Toplumsal Yapı (Yönetenler “Askerîler”-Yönetilenler “Reaya”); Klasik Osmanlı Düzeninde Değişim ve Gerileme; Fransız Devrimi ve Osmanlı Devleti’ne Etkisi XIX. Yüzyıl Osmanlı Modernleşmesi (III. Selim Dönemi 1789 -1807- II. Mahmut Dönemi 1808-1839); Tanzimat Dönemi; I. Meşrutiyet Dönemi
3- İttihad-ı Osmanî Cemiyeti’nden İttihat ve Terakki’ye (İttihad-ı Osmanî Cemiyeti ve Jön Türkler- II. Meşrutiyet’in İlan Edilmesi); II. Meşrutiyet Dönemi; 31 Mart Olayı
4- Reformlar ve Siyasal Yaşam (II. Meşrutiyet Dönemi Düşünce Akımları); Trablusgarp Savaşı; Balkan Savaşları
5- Birinci Dünya Savaşı ve Osmanlı Devleti; Birinci Dünya Savaşı’nın Nedenleri ve Savaşın Başlamas
6- Osmanlı Devleti Açısından Birinci Dünya Savaşı; Birinci Dünya Savaşı’nın Sonuçları
7- Osmanlıda Ermeni Meselesi(Birinci Dünya savaşı sonuna kadar)
8- Osmanlıda Ermeni Meselesi(Birinci Dünya savaşı sonuna kadar)
9- Mondros Mütarekesi 30 Ekim 1918 ( Mütarekenin İmzalanması- Mütareke’nin Başlıca Hükümleri); Mondros Mütarekesi’nin Uygulanması ve İşgaller Mütareke Döneminde Siyasal Gelişmeler Ve Osmanlı Hükümetleri (Mütareke Sonrası Siyasal Olaylar-Mütareke’den İzmir’in İşgali’ne İstanbul Hükümetleri- Mütareke Döneminde Basın) Paris Barış Konferansı 18 Ocak 1919 ( Konferansa Genel Bir Bakış-Konferans’ta Türk Toprakları İle İlgili Olarak Alınan Kararlar); İzmir’in İşgali 15 Mayıs 1919; Mütareke Ortamında Cemiyetler (Kuvayı Milliye-Ulusal Cemiyetler-Ulusal Varlığa Düşman Cemiyetler)
10- Mütareke Döneminde Mustafa Kemal Paşa (Mustafa Kemal Paşa’nın Anadolu’ya Geçmesi-Mustafa Kemal Paşa’nın IX. Ordu Müfettişliği’ne Atanması-Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a Ayak Basması 19 Mayıs 1919)
11- Genelgeler ve Kongreler Dönemi (Havza Genelgesi-Amasya Genelgesi-Erzurum Kongresi- Sivas Kongresi-Diğer Kongreler); Heyet-i Temsiliye ve İstanbul Hükümetleri; Amasya Görüşmesi; Mustafa Kemal Paşa ve Heyet-i Temsiliye’nin Ankara’ya Gelmesi
12- Birinci TBMM’nin Açılması 23 Nisan 1920 (TBMM’nin Yapısı ve İşleyişi-TBMM’ye Karşı Tepkiler); Meclis’in Açılması Öncesindeki Durum; TBMM’nin Açılmasından Sonra Çıkan Ayaklanmalar; TBMM’nin Almış Olduğu Tedbirler); Sevr Barış Antlaşması (Sevr Antlaşması’nın İmzalanma Süreci-Sevr Antlaşması’nın Önemli Koşulları ve Önemi-.TBMM’nin Sevr Antlaşması’na Karşı Tepkisi)
13- Düzenli Ordunun Kurulması; Doğu Cephesi,Güney Cephesi ( Adana – Antep- Maraş- Urfa Cephesi) Batı Cephesi (I. İnönü Muharebesi Londra Konferansı 21 Şubat - 12 Mart 1921-İstiklal Marşı’nın Kabulü 12 Mart 1921-Sovyetlerle İlişkiler ve Moskova Antlaşması 16 Mart 1921-II. İnönü Muharebesi 31 Mart -1 Nisan 1921.
14- Kütahya ve Eskişehir Savaşları Sakarya Meydan Savaşı, Büyük Taarruz ve Sonuçları, Mudanya Mütarekesi
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Üniversitede tarih derslerinin önemini kavrama.
2- Okuyan, düşünen, çözümleyen birey olmada, eleştirel düşünce sisteminin bireylerde oluşturulmasında sosyal bilimler ve tarih dersinin önemini kavrama.
3- Osmanlı Devleti'nin son dönemini kavrama
4- Tanzimat Fermanından günümüze gelinceye kadar dönem içerisinde devlet sistemi içerisinde yapılan değişiklikleri kavrama
5- İttitah-Terakki Cemiyeti'nden Mondros Mütarekesi'ne kadar geçen süre içerisindeki değişiklikleri kavrama.
6- Çanakkale Savaşlarının Türkiye Cumhuriyeti ve dünya tarihindeki yerini kavrama
7- Ermeni meselesinin siyasi, sosyal, ekonomik açıdan önemini kavrama ve günümüzde Ermeni diasporasının hedeflerini kavrama
8- Milli Mücadele'lye geçiş sürecini kavrama
9- Milli Mücadele'nin siyasi yönünü kavrama
10- Milli Mücadele'nin askeri yönünü kavrama

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
2- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
3- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
4- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
5- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
6- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
7- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
8- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
9- En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
10- Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
11- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
12- Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
13- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
14- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
15- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 0 0 0
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 5 10
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 5 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 10 40
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     62
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Prof. Dr. Mustafa Keskin, Prof. Dr. Abdülkadir Yuvalı, v.d., Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Kayseri, 2005.
Yardımcı Kaynaklar ATATÜRK, Mustafa Kemal, Nutuk (1919-1927), ( Hazırlayan: Zeynep Korkmaz), Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara 2000, Prof. Dr. İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, Aklım Yay., İstanbul 2006, Seha Meray, Lozan Barış Konferansı, Yapı Kredi Yay., İstanbul 2001.

Ders ile ilgili dosyalar