Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. DİLEK DEMİREZEN YILMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. DİLEK DEMİREZEN YILMAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Çevresel risk kapsamında ele alınacak konuların, insan sağlığı ve çevre ilişkisinin incelenmesi ve değerlendirilmesi amaçlanmaktadır
|
Dersin tanımı
|
Ders içeriğini; insanların karşı karşıya kaldıkları fiziksel, kimyasal ve biyolojik tehlikeler, az ve çok gelişmiş ülkelerde yaşayan insanlar için önemli sağlık riksleri, gıda katkı maddelerinden gelen riskler ve eşeye bağlı olarak taşınan hastalık tipleri oluşturmaktadır.
|
1- |
Tehlike çeşitleri ve etkileri
|
2- |
Biyolojik tehlikeler
|
3- |
Risk değerlendirmesi ve yönetimi
|
4- |
Risk sınırları ve anlizlerin yararları
|
5- |
Risk faktörleri ve kanser
|
6- |
Kanser ve sigara
|
7- |
Kanser ve işyeri, kanser ve kirlilik
|
8- |
Yiyeceklerdeki katkı maddelerinin riskleri
|
9- |
Sentetik gıdaların doğal şekli
|
10- |
Tüketici koruması: FDA ve GRAS
|
11- |
Tehlikeli atıklardan kaynaklanan riskler
|
12- |
Tehlikeli atıkların kontrol ve yönetimi
|
13- |
Tehlikeli atıklarla ilgili yönetmelik ve yasalar
|
14- |
hastalıkların ekonomik ve coğrafik yönü
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Tehlike çeşitleri hakkında bilgi edinmek
|
2- |
Risk değerlendirmesi ve yönetimini anlamak
|
3- |
risk faktörleri ve kanser ilişkisini anlamak
|
4- |
Risk faktörlerinin etkisini anlayabilmek
|
5- |
Dünyadaki risk yönetim yasalarını anlamak
|
6- |
Farklı tehlikelerin değişik organizmalara etkisini anlamak
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır
|
|
2- |
Biyoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar
|
|
3- |
Yeni problemleri ve onların çözümleri için strateji planlarını tanıma ve analiz etme becerisi ile bu problemi tanıma aşamasından sonuç ve bulguların değerlendirilmesi ve taktir edilmesine kadar uygun teknik ve yöntemlerin seçilmesini de kapsayan planlama , tasarım ve pratik gözlemleri yürütme becerisine sahip olur
|
|
4- |
Laboratuvar ölçümleri ve arazi gözlemlerinden elde edilen verileri önemleri açısından yorumlayabilme ve teorilerle ilişkilendirme becerisine sahip olur
|
|
5- |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak etkin iletişim kurma becerisine sahip olur
|
|
6- |
Biyoloji alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
|
|
7- |
Edindiği birikimi, özgün bakış açısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin çıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar sağlayacak tanımlara ulaşır
|
|
8- |
Bireysel ve kollektif olarak, öğrendiği bilgileri uygulamaya aktarabilme ve sunabilme yeteneğine sahip olur ve alanı ile ilgili gerek laboratuvarda gerekse saha çalışmalarında yeterli tecrübe ve disiplin kazanır
|
|
9- |
Bilimsel çözümlerin ve uygulamaların, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve çözümüne katkıda bulunur
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
5
|
70
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
2
|
5
|
10
|
Ödevler
|
2
|
10
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
4
|
8
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
3
|
5
|
15
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
3
|
10
|
30
|
Toplam iş yükü
|
|
|
182
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Clarke, Lee, 1989, Berkeley: University of California Press.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-Risk Assessment and Risk Control, Conservation Foundation, 1985, Washington, D.C.: Conservation Foundation - Environmental Ecology: the Impact of Pollution and Other Stresses on Ecosystem Structure and Function. Freedman, Bill,1989, San Diego, Calif.: Academic Press -Explaining Environmental Risk. Sandman, Peter M., 1986, Washington, D.C.: EPA. Office of Toxic Substancesf Pollution and Other Stresses on Ecosystem Structure and Function. Freedman, Bill,1989, San Diego, Calif.: Academic Press
-Explaining Environmental Risk. Sandman, Peter M., 1986, Washington, D.C.: EPA. Office of Toxic Substances
|
|