Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Astronomi ve Uzay Bilimleri > COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ Birinci düzey AST453 Seçmeli 7 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ DERVİŞ ERSİN TOKBAY
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ DR. DERVİŞ ERSİN TOKBAY
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı CBS teknolojileri temellerinin verilmesi, CBS’nin fiziksel ve işlevsel bileşenlerinin anlatılması, Coğrafi Koordinat Sistemleri ve Harita Projeksiyonları kavramlarının temellerine giriş, Veri yönetimi ve mekansal veri modellerinin (vektör ve hücresel) açıklanması ve CBS uygulamalarının yapılması
Dersin tanımı Dünya üzerindeki karmaşık sosyal, ekonomik, çevresel vb. sorunların çözümüne yönelik mekana/konuma dayalı karar verme süreçlerinde kullanıcılara yardımcı olmak üzere, büyük hacimli coğrafi verilerin; toplanması, depolanması, işlenmesi, yönetimi, mekansal analizi, sorgulaması ve sunulması

Dersin içeriği
1- Uzaktan Algılama tanımı, Sayısal Coğrafi Bilgi CBS tanımı, CBS’nin bileşenleri
2- CBS uygulama alanları, önemi, CBS ile ilişkili disiplinler
3- CBS için verinin tanımı, türü ve önemi, Mevcut grafik veya görüntülerin kullanılması ile veri girişi
4- Gerçek zamanlı sayısal veri, Mevcut sayısal veri, Verilerin dönüştürülmesi
5- Coğrafi Konumlandırma:Dünya Koordinat Geometrisi, Üç Boyutlu Sistemler,Düzlem Koordinat Sistemleri
6- Harita Projeksiyonları ve CBS ile ilişkisi, Projeksiyon Yüzeyleri
7- Harita Projeksiyonları: Bozulmalar, Uygun Harita Projeksiyonunun Seçimi
8- Veri Tabanı Yönetim Sistemleri (VTYS): Veri Yönetimi Kavramları, VTYS’nin avantajları, Veri Taslakları
9- Mekansal Verinin Sunumu ve Organizasyonu: Vektör Veri Modelleri, Hücresel Veri Modelleri
10- QGIS Coğrafi Bilgi Sisteminin tanıtılması
11- QGIS ile haritalamaya giriş, Temel uygulama ve Örnekler
12- QGIS ile eklentilerin yapılması, Harita verilerinin aratılması ve indirilmesi
13- QGIS ile temel vektör şekillendirilmeleri
14- QGIS ile Uzunluk hesabı, istatistik, analiz ve planlama
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- Coğrafi Bilgi sistemlerinin kullanım alanlarının öğrenilmesi
2- Açık kodlu bir coğrafi sisteminin kullanılmasıyla bazı örneklemelerin yapılması
3- Yapılan uygulamalarla öğrenciye herhangi bir Coğrafi Bilgi Sisteminin aktif olarak kullanabilme kabiliyetinin kazandırılması
4- -
5- -
6- -
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Astronomi ve Uzay Bilimleri alanındaki tarihsel gelişimleri değerlendirip yorumlar.
2- Madde ve enerji arasındaki ilişki ve enerjiyi açıklar.
3- Evrenin yapısı, oluşumu, evrimini anlar; evrende bulunan gök cisimlerinin çeşitliliğini kuramsal ve gözlemsel olmak üzere bilimsel yöntemlerle çok yönlü değerlendirir.
4- Gök cisimlerinin; fiziksel ve kimyasal özellikleri ile konum ve şekillerini çeşitli koordinat ve ölçü sistemleriyle çok yönlü değerlendirir.
5- Güneş, Güneş sistemi üyeleri ile bunların yeryüzündeki etkilerini çok yönlü açıklar. Ötegezegen sistemlerinin özelliklerini anlar ve yorumlar.
6- Astronomi ve Uzay Bilimleri konularını anlayabilmek için temel fizik ve matematik bilgilerini kullanma becerisi kazanır.
7- Gözlem aletleri ve ölçüm teknikleri kullanma konusunda bilgi sahibi olur. Sayısal ve astronomik görüntülerin çeşitliliğini tanımlayarak bu görüntülerin işlenmesini gerçekleştirir. Gözlem aletleriyle kaydedilen fotonlardan kaynağın özelliklerine ve evrimine ilişkin bilgi türetir.
8- Astronomik verileri toplar, analiz eder, hata analizi yaparak teorik modeller ile sonuçları yorumlar.
9- Astronomi ve Uzay Bilimleri ile ilgili alanlarda projeler yapar, konulara ilişkin problemleri bilgisayar bilgisiyle analiz eder ve çözümü için çeşitli programlama dilleriyle programlar hazırlar.
10- Radyo bölgeden Gama’ya elektromanyetik tayfın her bölgesinden yerden ve uydulardan gelen verileri kullanıp, yorumlar. Yakın uzaya ait uzay havası, uydu yörüngeleri, uydu ve uzay teknolojileri hakkında bilgi sahibi olur.
11- Karşılaştığı problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünür ve çözüme ulaşırken farklı yöntem ve güncel teknikleri kullanır
12- Orta öğretimde astronomi, fen ve teknoloji, matematik, fizik ve bilişim konularında düşüncelerini ve bilgilerini toplumla paylaşma sorumluluğu kazanır
13- Kamu ve özel sektörde, bilgisayarlı hesaplama ve istatistik bilgisini kullanır ve paylaşır.
14- Topluma astronomi konularında bilgi ve düşüncelerini aktarır, doğru yönlendirmelerde bulunur.
15- Bütün temel bilimlere genel bir bakış açısı kazanır, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve mesleki bilgi ve becerilerini güncel tutma bilincine sahip olur. Disiplinler arası grup çalışmaları yapabilir ve zamanı etkin kullanabilir. Mesleki sorumluluk ve etik bilincini geliştirir.
16- Alanındaki en son gelişmeleri ve bilgileri takip edebilecek ve sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur, bilimsel çalışmalar yazar, sunar ve meslektaşları ile iletişim kurarak tartışır.
17- Ana dilinin yapı ve işleyiş özelliklerini, dil-düşünce bağlantısı açısından yazılı ve sözlü ifade vasıtası olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanır.
18- Ülkemizi, Atatürk''ün düşünce, görüş ve ilkeleri doğrultusunda gelişmiş seviyeye getirecek bilince sahip olur.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 7 2 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 10 10
Araştırma 3 2 6
Toplam iş yükü     120
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   80
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı CBS El Kitabı http://www.acikders.org.tr/mod/resource/view.php?id=422
Yardımcı Kaynaklar http://www.acikders.org.tr/mod/resource/view.php?id=422

Ders ile ilgili dosyalar