Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Türk Dili ve Edebiyati > HİKAYE TAHLİLLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
HİKAYE TAHLİLLERİ Birinci düzey TDE244 Seçmeli 4 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. HİLAL AKÇA ÖCAL
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr. Öğretim Üyesi Hilal Akça
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı yok
Dersin veriliş şekli Teori-Uygulama
Dersin amacı Metnin estetik ve anlamsal değerinin kavranması. Hikaye türünün diğer tahkiyeli metinlerden farklı yanları. Modern Türk hikayesinden seçilen örnek metinlerle hikaye tarihçesi oluşturmak.
Dersin tanımı Tahkiyeli edebî eser inceleme yöntemleri. Tarihsel yaklaşımlar. Yapısalcı incelemeler.

Dersin içeriği
1- Tahkiyeli edebi eser kavramı. Hikaye türü, tarih içindeki açılımları ve çeşitleri. Modern Türk hikayesi; kaynakları ve bugünü.
2- Halit Ziya Uşaklıgil "Hikaye" Ahmet Mithat Efendi "Ahbar-ı Asara Tamim-i Enzar"
3- Modern hikayemizin öncü ismi: S. Pandomima’
4- Bir idealin çöküşü: A. H. Müftüoğlu ve ‘Üzümcü’ hikayesi.
5- Maoupassant hikayesinin Türkçesi: Ömer Seyfettin ve ‘Bahar ve Kelebekler’
6- Türkçe’de Bir Çehov: M. Ş. Esendal ve ‘Otlakçı’
7- Ne Maoupassant ne Çehov; Türkçe Hikaye: Sait Faik ve İpekli Mendil –Hişt Hişt
8- ARA SINAV
9- Sosyalist Bir Kalemle Milli Romantizm: Sabahattin Ali ve ‘Kağnı’
10- Tarık Buğra ve Birey: ‘Havuçlu Pilav Meselesi’
11- Şehirlileşen Anadolunun Yozlaşan Değerlerine İçten Bir Bakış: Mustafa Kutlu ve ‘Uzun Hikaye’
12- Modern Bir ‘Ferhunde Kalfa’: Sevinç Çokum ve ‘Yeniden Bahar Olsa’
13- Haldun Taner “Sancho’nun Sabah Yürüyüşü”
14- Değerlendirme. Modern hikayemizin tarihçesi.
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Metnin estetik ve anlamsal değerinin kavranması.
2- Hikaye türünün diğer tahkiyeli metinlerden farklı yanları.
3- Modern Türk hikayesinden seçilen örnek metinlerle hikaye tarihçesi oluşturma.
4- Örnek metin inceleme.
5- Örnek metin inceleme.
6- Örnek metin inceleme.
7- Örnek metin inceleme.
8- Örnek metin inceleme.
9- .
10- .

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2- Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
3- Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
4- Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
5- Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
6- Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
7- Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
8- Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9- Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
10- Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
11- Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
12- Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
13- Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
14- Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 2 24
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 3 36
Ödevler 12 2 24
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     86
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 28
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 12
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1. Mehmet Kaplan, Hikaye Tahlilleri, Dergah Yay. İst. 1979.
Yardımcı Kaynaklar 2. H. E. Bates, Kısa Öykü, Bilge Yay., İst. 2001. (Çev. Gökçen Ezber) 3. Sadık Tural, Zeynep Kerman, M. Kayahan Özgül, Hikayeciliğimizin Yüzüncü Yılında Yüz Örnek, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay., Ankara 1987.

Ders ile ilgili dosyalar