Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ II |
İkinci düzey |
MEM 218 |
|
4 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ŞABAN ULUS
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ŞABAN ULUS
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
İş hayatında çalışanlar/stajyerler vb.için iş sağlığı ve güvenliği kültürünün oluşturulması, mekanik olmayan risklerin bilinmesi ve risklerin giderilmesi için yapılacak çalışmalar, ortam ölçümleri ve sınır değerleri, çalışma ortamından ve mekanik sistemlerden doğacak risklerin belirlenmesi, kullanılan standartlar hakkında bilgi ve tehlikelere karşı önlem alınması.
|
Dersin tanımı
|
MEM 218
|
1- |
Türkiye''''de ve dünyada iş sağlığı ve güvenliği, 4857 sayılı iş kanunu ve iş sağlığı güvenliği mevzuatı
|
2- |
İş Hukuku, 6331 sayılı iş sağlığı ve güvenliği kanunu, ilgili yönetmelikler
|
3- |
İş Hukuku, İş kazası ve meslek hastalığından doğan hukuki sonuçlar
|
4- |
Hastalıktan korunma prensipleri ve korunma tekniklerinin uygulanması
|
5- |
Risk etmenleri ( Gürültü, titreşim, termal konfor, aydınlatma, basınç, radyasyon, ergonomi ve diğer)
|
6- |
İş ekipmanlarının güvenli kullanımı ve ilgili standartlar -2
|
7- |
Ekranlı araçlarla iş güvenliği ve ilgili standartlar- 2
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Güvenlik ve sağlık işaretleri ve TSE standartları- 2
|
10- |
Kişisel koruyucu donanım kullanımı ve TSE standartları -2
|
11- |
Risk yönetimi ve değerlendirilmesi
|
12- |
Kaldırma araçlarında ve motorlu araçlarda iş güvenliği ve standartlar
|
13- |
Basınçlı kaplarda çalışmalarda iş güvenliği ve TSE standartları
|
14- |
Havalandırma ve iklimlendirme prensipleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İş sağlığı ve güvenliği mevzuatını (kanun, tüzük ve yönetmelikler) tanır
|
2- |
İş kazasında yapılması gerekenleri (kazanın bildirimi, belge ve bilginin hazırlanması, raporlama) bilir
|
3- |
işyeri bina ve eklentileri konusundaki riskleri bilir.
|
4- |
Gürültü, titreşim, termal konfor, aydınlatma, basınç, radyasyon konularındaki riskleri değerlendirir, standartlara uygunluğu anlar ve önlem alır
|
5- |
Mühendislik uygulamalarının sağlık, çevre ve iş güvenliği üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olmak.
|
6- |
Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanmak.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kültürel Çalışmalar alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
|
|
2- |
Kültürel Çalışmalar alanında yerli/yabancı yazılı kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
|
|
3- |
Kültürel Çalışmalar alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
|
|
4- |
Kültürel Çalışmalar alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
|
|
5- |
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
|
|
6- |
Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
|
|
7- |
Kültürel Çalışmalar alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini teşvik eder. Toplumun siyasi, iktisadi, ahlaki duyarlılığı hakkında çözümlemeler yapar.
|
|
8- |
Kültürel Çalışmalar alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, çalışmalarına uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
|
|
9- |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
|
|
10- |
Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
|
|
11- |
Kültürel Çalışmalar alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
2
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
3
|
2
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
58
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders notu (slaytlar)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1- Su, Şükrü., Erciyes Üniversitesi İş Güvenliği Uzmanlık Eğitim Kurumu Ders notları, 3 cilt, 2014. 2- 6331 sayılı iş sağlığı ve güvenliği kanunu. İş sağlığı ve güvenliği genel müdürlüğü yayını, ISBN: 978-975-455-176-1, Kasım 2012 3- Yıldız,A.N., Bilir,N., "İş sağlığı ve güvenliği" Hacettepe Üniv.yayınları, 2011
|
|