Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TOPRAK VE BİTKİ KİMYASI |
İkinci düzey |
KİM 536 |
|
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yanlızca yüksek lisans öğrencilerine açık
|
Eğitimin dili
|
türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. UĞUR ŞAHİN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. UĞUR ŞAHİN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yoktur
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders toprak ve bitki kimyası ile ilgili yöntemlerin teorik bilgileri üzerine olacak. Haftada üç saatlik teorik bir ders
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı toprak ve bitki kimyası ile ilgili yöntemlerin teorik bilgileri ve pratikte uygulanabilirliğini öğrenciye öğretmek.
|
Dersin tanımı
|
Ders izleyen bölümleri kapsar. Toprağın oluşumu ve yapısı, toprak pH’sı, toprak örgüsü, toprak organik maddesi, toprak eser elementleri, toprak analiz yöntemleri, topraktaki toksik metallerin hareketliliği, topraktaki metalleri ekstrakte etmek için kullanılan tekli ve ardışık ekstraksiyon yöntemleri, bitki besin elementleri, bitkilerin organik madde içeriği, bitkilerin beslenmesi, bitki beslenmesinde mikroorganizmaların rolü, toprak eser elementlerinin bitki tarafından alımı, toprakta bulunan bazı metaller ve bitki için yarayışlılığı, bitki analiz yöntemleri.
|
1- |
Toprağın oluşumu ve yapısı
|
2- |
Toprak pH’sı, toprak örgüsü, toprak organik maddesi
|
3- |
Toprak eser elementleri
|
4- |
Toprak analiz yöntemleri
|
5- |
Topraktaki metalleri ekstrakte etmek için kullanılan tekli ve ardışık ekstraksiyon yöntemleri
|
6- |
Bitki besin elementleri
|
7- |
ARASINAV
|
8- |
Bitkilerin organik madde içeriği, bitkilerin beslenmesi, bitki beslenmesinde mikroorganizmaların rolü
|
9- |
Toprak eser elementlerinin bitki tarafından alımı
|
10- |
Toprakta bulunan metallerin bitki için yarayışlılığı
|
11- |
Topraktaki toksik metallerin hareketliliği
|
12- |
Bitki analiz yöntemleri
|
13- |
Toprak ve bitki analiz yöntemlerinin karşılaştırılması
|
14- |
Toprak ve bitki analiz yöntemlerinin karşılaştırılması II
|
15- |
Final sınavı
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
öğrencilerin toprak hakkındaki bilgilerinin arttırılması hedeflenmektedir.
|
2- |
öğrencilerin bitki hakkındaki bilgilerinin arttırılması hedeflenmektedir.
|
3- |
öğrencilerin toprak ve bitki arasındaki ilişkinin öğrencilere aktarılması hedeflenmektedir.
|
4- |
öğrencilere toprak analizlerinin nasıl yapıldığının öğretilmesi hedeflenmektedir.
|
5- |
öğrencilere bitki ve toprak analiz yöntemlerinin nasıl yapıldığının öğretilmesi hedeflenmektedir.
|
6- |
mikroorganizmaların bitki ve topraktaki rolünün öğretilmesi hedeflenmektedir.
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
4
|
40
|
Ödevler
|
5
|
3
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
10
|
4
|
40
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
11
|
4
|
44
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
184
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kacar, B., Katkat, A.V.,Bitki Besleme, VİPAŞ Yayınları, Yayın No:127, Bursa,1998.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ünal, H., Başkaya, H.S., Toprak Kimyası, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara,1981.
Kadıoğlu, A., Bitki Fizyolojisi, 66-92, Lokman Yayın Tic.Ltd Şti, Erzurum, 2004.
|
|