Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EXPERİMENTAL PARAZİTOLOJİ |
Üçüncü düzey |
PAR 605 |
Seçmeli |
1 |
8.00 |
8.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. SÜLEYMAN YAZAR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞ GÖR ÜLFET ÇETİNKAYA, ARAŞ GÖR EMRAH ERDOĞAN
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK VE PRATİK
|
Dersin amacı
|
Parazitolojideki invivo ve invitro uygulamalar konusunda bilgili, bu uygulamaları yapan, yorumlayan ve geliştirebilen bilim insanları yetiştirmektir.
|
Dersin tanımı
|
Deney hayvanlarını tanıma, bakım ve üretimini öğrenme, invivo çalışmalar yapma, parazit vektör ve arakonaklarını uygun ortamlar hazırlayarak laboratuarda üretme ve disseksiyonlarını yapma, değişik parazitler için uygun kültür ortamları hazırlama, bu ortamlara ekimler yapıp sonuçlarını değerlendirmeyi öğretir.
|
1- |
Deney hayvanları: tanıtımı, bakımı ve üremesi
|
2- |
Deney hayvanları ile çalışmalar; kan alma, enjeksiyon yapma
|
3- |
Akvaryumlar-ara konak salyangozlar: bakım-üreme ve enfekte edilmeleri
|
4- |
İnsektaryum kurulması çalışmaları
|
5- |
Sivrisinekler: beslenme, üreme ve enfekte edilmesi
|
6- |
Artropodların toplanması, saklanması ve preparat yapımı
|
7- |
Diseksiyon tekniği
|
8- |
Phlebotomlar: beslenme, üreme ve enfekte edilmesi
|
9- |
Amip besiyerleri
|
10- |
Trichomonas ve Giardia besiyerleri
|
11- |
Leishmania besiyerleri I
|
12- |
Leishmania besiyerleri II
|
13- |
Doku ve hücre kültürü çalışmaları
|
14- |
Doku ve hücre kültürü çalışmaları II
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Deney hayvanlarının bakımı ve üremesi hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamak ve kan alma, enjeksiyon yapma gibi becerileri kazandırmak.
|
2- |
Ara konak salyangozların bakımı, üretilmesi ve enfekte edilmeleri hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamak ve yapabilme becerilerini kazandırmak.
|
3- |
Sivrisineklerin beslenme, üreme ve enfekte edilmesi hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamak ve yapabilme becerilerini kazandırmak.
|
4- |
Artropodların toplanması, saklanması ve preparat yapımı hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamak ve yapabilme becerilerini kazandırmak.
|
5- |
Diseksiyon tekniği hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamak ve yapabilme becerilerini kazandırmak.
|
6- |
Phlebotomların beslenme, üreme ve enfekte edilmesi hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamak ve yapabilme becerilerini kazandırmak.
|
7- |
Amip besiyerleri hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamak ve yapabilme becerilerini kazandırmak.
|
8- |
Trichomonas ve Giardia besiyerleri hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamak ve yapabilme becerilerini kazandırmak.
|
9- |
Leishmania besiyerleri hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamak ve yapabilme becerilerini kazandırmak.
|
10- |
Doku ve hücre kültürü çalışmaları hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamak ve yapabilme becerilerini kazandırmak.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsanda hastalık oluşturan parazitlerin morfolojik özelliklerini ve yaşam döngüsünü bilir.
|
|
2- |
Mevcut düzenlemelere uygun şekilde tıbbi ve adli kayıt tutabilir ve gerekli bildirimleri yapabilir.
|
|
3- |
Mesleğini uygularken hastalar, hasta yakınları, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve diğer paydaşlarla etkin iletişim kurar.
|
|
4- |
İnsani ve mesleki değerlerle etik ilkelere uygun davranır.
|
|
5- |
Paraziter hastalıkların tanısında kullanılan yöntemleri bilir ve uygulayabilir.
|
|
6- |
Sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan alet ve cihazlar hakkında bilgi sahibidir, birinci basamak koşullarında kullanılması beklenen alet ve cihazları kullanabilir.
|
|
7- |
Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular.
|
|
8- |
Tıbbi uygulamalarını maliyet – etkili yaklaşımlara dayandırır.
|
|
9- |
Bilimsel araştırma planlayabilir, verileri toplayabilir, değerlendirebilir, araştırma raporu hazırlayabilir, hazırladığı raporu yurt içi veya yurt dışı bir dergide yayınlayabilir veya bir bilimsel toplantıda sunabilir.
|
|
10- |
Paraziter hastalıkların klinik blirtilerini ve tedavilerini bilir.
|
|
11- |
Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin insan sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
|
|
12- |
Korunma ve kontrol yollarını bilir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
11
|
132
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
8
|
8
|
64
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
198
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
70
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
70
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Saygı G, 1998. Temel Tıbbi Parazitoloji, Baskı Esnaf Ofset Matbaacılık, Sivas
Bogitsh BJ, Cheng TC; Human Parasitology, Academic press, Sandiago, California, 1998
|
Yardımcı Kaynaklar
|
İnternet
|
|