Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Türk Dili ve Edebiyati > TÜRK HALK EDEBİYATI II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK HALK EDEBİYATI II Birinci düzey TDE232 Zorunlu 4 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ.DR. AIDA BABUTCU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ ERHAN ÇAPRAZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Mitoloji ve destan türünü kavratmak ve İslâmiyet öncesi Türk destanlarını incelemek.
Dersin tanımı Türk yaratılış mitolojisi ve İslâmiyet’ten önceki döneme ait Türk destanları.

Dersin içeriği
1- İslâmiyet Öncesi Dönem Türk Destanları: Hun-Oğuz Destanı: Oğuz Kağan Destanı-I
2- İslâmiyet Öncesi Dönem Türk Destanları : Hun-Oğuz Destanı: Oğuz Kağan Destanı-II
3- İslâmiyet Öncesi Dönemle Bağlantılı Türk Destanları: Manas Destanı-I
4- İslâmiyet Öncesi Dönemle Bağlantılı Türk Destanları: Manas Destanı-II
5- İslâmiyet Öncesi Dönemle Bağlantılı Türk Destanları: Köroğlu Destanı-I
6- İslâmiyet Öncesi Dönemle Bağlantılı Türk Destanları: Köroğlu Destanı-II
7- Türk destanlarında görülen ‘gazi’, ‘velî’ ve ‘ahî’ tipleri, bunların belli başlı özellikleri.
8- Ara sınav
9- İslâmî Dönem Türk Destanları: Tezkire-i Satuk Buğra Han (Satuk Buğra Han Destanı)
10- İslâmî Dönem Türk Destanları: Dâsıtân-ı Nesl-i Cengiz Han (Cengiz Han Destanı)
11- İslâmî Dönem Türk Destanları: Cenknâme_i Emir Timur (Timur Destanı)
12- İslâmî Dönem Türk Destanları: İdige Destanı
13- İslâmî Dönem Türk Destanları: Battalnâme (Battal Gazi Destanı)-I
14- İslâmî Dönem Türk Destanları: Dânişmendnâme (Dânişmend Ahmet Gazi Destanı)
15- yıl sonu sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İslamiyet Öncesi Türk destanlarından Oğuz Kağan destanının incelenerek değerlendirilmesi.
2- İslâmiyet Öncesi Dönemle Bağlantılı Türk Destanları''nın (Manas, Köroğlu) incelenerek değerlendirilmesi.
3- Türk destanlarında görülen ‘gazi’, ‘velî’ ve ‘ahî’ tipleri, bunların belli başlı özelliklerinin öğrenilmesi.
4- İslâmî Dönem Türk Destanları''nın (Satuk Buğra Han, Cengiz Han) incelenerek değerlendirilmesi.
5- İslâmî Dönem Türk Destanları''nın (Timur, İdige) incelenerek değerlendirilmesi.
6- İslâmî Dönem Türk Destanları''nın (Battal Gazi ve Danişmend Ahmet Gazi) incelenerek değerlendirilmesi.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2- Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
3- Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
4- Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
5- Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
6- Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
7- Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
8- Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9- Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
10- Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
11- Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
12- Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
13- Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
14- Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 28
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 12
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı ÖZTÜRK, Ali (1980). Çağları İçinde Türk Destanları, İstanbul: Emek Matb. Güzel, Abdurrahman-Ali Torun (2000) Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Akçağ yayınları.
Yardımcı Kaynaklar DEMİREL, Hamide (1995). Türk Destanlarında Güzellik, Destan, Masal ve Din Unsurları ile Yabancı Destanlarda Türk Kahramanları, İstanbul: Ötüken Yay. KAPLAN, Mehmet (1991). Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar/ Tip Tahlilleri, İstanbul: Dergâh Yayınları. OCAK, Ahmet Yaşar (1983). Bektaşî Menakıbnâmelerinde İslâm Öncesi İnanç Motifleri, İstanbul: Enderun Kitabevi. OCAK, Ahmet Yaşar (1984).Türk Halk İnançlarında ve Edebiyatında Evliya Menkabeleri, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. TURAL, Sadık (1998). Tarihten Destana Akan Duyarlılık, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.

Ders ile ilgili dosyalar