Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
LOBİCİLİK VE MEDYA |
Birinci düzey |
GAZ436 |
Seçmeli |
8 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ALİ KORKMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ALİ KORKMAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans, tartışma.
|
Dersin amacı
|
Derste, dünya veya ülke ekonomisini biçimlendiren ulusal ve uluslararası güçlerin, devletlerin yasama, yürütme ve yargı organlarının kararlarını etkilemeleri ve bu durumdan kaynaklanan demokrasi sorununun tartışılması, medyanın bu işleyişteki işlevine sorgulayıcı bir bakış açısı kazandırılması amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Lobicilik, siyasal anlamda kanun yapıcıları etkileme ve karar süreçlerini yönlendirme faaliyetleri olarak tanımlanmaktadır. Demokrasinin gelişmesi ile birlikte “örgütlenme kültürü” tüm dünyada hızlı bir şekilde yayılmaktadır. Parlamenter demokrasilerde, örgütlü gruplar, siyasal ve sosyal çıkarlar için bir takım profesyonel faaliyetlerde bulunmaktadırlar. Lobicilik ve Medya dersi, lobicilik faaliyetleriyle karar alma mekanizmalarını etkilemeye çalışan örgütlenmeler ile medya arasındaki ilişkilerin çeşitli yönleriyle incelendiği bir derstir.
|
1- |
Lobicilik kavramı ve tanımı
|
2- |
Lobiciliğin tarihsel gelişimi ve yasal düzenlemeler
|
3- |
Lobiciliğe yakın kavramlar ve lobiciliğin yakın kavramlardan farkları
|
4- |
Siyasal sistemler ve lobicilik
|
5- |
Lobicilikte hedef kitle
|
6- |
Türkiye''de lobi faaliyetlerinin hedefleri
|
7- |
Lobicilikte hedef kitlenin özellikleri
|
8- |
Lobicilik stratejileri
|
9- |
Lobiciliği gerekli kılan nedenler
|
10- |
Lobicilikte kullanılan baskı metodları, kullanılan araçlar
|
11- |
Lobicide bulunması gereken özellikler
|
12- |
Lobicilerin gruplandırılması, lobilerin işlevleri
|
13- |
Lobicilik çeşitleri, yöntemleri
|
14- |
Dünyada Lobicilik Uygulamaları (Ermeni, Yahudi ve Yunan Lobileri)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Lobiciliğin ne olduğunu tanımlar,
|
2- |
Lobicilik ile ilgili tarihsel gelişim sürecini öğrenir,
|
3- |
Lobicilikle ilgili çeşitli yasal düzenlemeler hakkında bilgi sahibi olur,
|
4- |
Lobilerin kullandığı strateji ve yöntemlerin farkına varır,
|
5- |
Dünya ve Türkiye''de etkinlik gösteren güçlü lobiler hakkında bilgi sahibi olur,
|
6- |
Lobiler ve medya arasındaki çeşitli ilişkileri sorgulayıcı bakış açıyla öğrenir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
5
|
2
|
10
|
Ara sınavlara hazırlık
|
8
|
2
|
16
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
8
|
2
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
90
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Halkla İlişkiler Uygulaması Olarak Lobicilik - Kadir Canöz
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Lobicilik Kavramlarına Giriş- Ed. Bilgehan Gültekin ve Leyla Budak/
Amerika''da Siyasal Yapı, Lobiler ve Dış Politika - Tayyar Arı/
Amerika Birleşik Devletleri''nde Lobi Faaliyetleri - N. Nisa Bayramoğlu
|
|