Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SU ÜRÜNLERİ HASTALIKLARI |
Birinci düzey |
3.1.05 |
|
5 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Öğrenci temel bilimler derslerini almış olmalı
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ERDAL YILMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ERDAL YILMAZ, DOÇ. DR. FATİH DOĞAN KOCA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze & Online (Covid-19 pandemisinde YÖK’ün kararına göre karma ya da online olarak verilebilecektir)
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerin, balıkların paraziter, bakteriyel, viral, fungal ve neoplastik hastalıkları, nutrisyonel ve metabolik bozuklukları ve toksikasyonlarında etiyoloji, epizootiyoloji, patogenez, laboratuvar teşhisi ile koruma ve kontrol programlarının oluşturulması konularında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır
|
Dersin tanımı
|
Su Hayvanlarının enfeksiyoz (paraziter, bakteriyel, viral, fungal) ve nonenfeksiyoz (neoplastik hastalıklar, nutrisyonel ve metabolik bozukluklar, toksikasyonlar) hastalıklarının teşhis tedavi ve korunma yöntemlerini içeren derstir.
|
1- |
TEORİK ve PRATİK: Ders dönemi sonunda dersin öğrenciye kazandıracağı bilgi beceri ve kazanımların vurgulanması. Ders kaynaklarının ve derse ilişkin uygulama ve değerlendirme yöntemlerinin tanıtılması. Uygulama dersleri kapsamında; laboratuvarda çalışma prensipleri ve çiftlik ziyaretleri esnasında uyulması gereken biyogüvenlik kurallarının belirtilmesi. Söz konusu uygulama alanlarında olası biyolojik ve kimyasal tehlikeler ve önlemler konusunda bilgi aktarımı. Uygulama derslerinde not tutulması ve ders takibinin öneminin vurgulanması
|
2- |
TEORİK: Su hayvanlarında sistematik muayene yöntemleri; Su hayvanlarının antemortem ve postmortem muayeneleri PRATİK: Canlı balıklarda hastalık lezyonlarının tanımlanması ve rapor edilmesi. Su hayvanlarında nekropsi materyalinin seçimi, alınması, saklama ve gönderme prensipleri, Su hayvanlarında anestezi uygulamaları
|
3- |
TEORİK: Akuakültür (yetiştiricilik) işletmelerinde ve balık nakillerinde hijyen/biyogüvenlik önlemleri PRATİK: Balık çiftliği ziyareti
|
4- |
TEORİK: Tatlı ve tuzlu su balıklarında görülen protozoa kaynaklı enfeksiyonlarda etiyoloji, epizootiyoloji, patogenezis, klinik ve nekropsi bulguları, teşhis, tedavi, koruma ve kontrol PRATİK: Balıklarda enfeksiyon oluşturan ekto ve endo protozoanların teşhis yöntemleri, preparat hazırlama ve mikroskobik inceleme
|
5- |
TEORİK: Tatlı ve tuzlu su balıklarında görülen nematod kaynaklı enfeksiyonlarda etiyoloji, epizootiyoloji, patogenezis, klinik ve nekropsi bulguları, teşhis, tedavi, koruma ve kontrol PRATİK: Balıklarda enfeksiyon oluşturan nematodların teşhis yöntemleri, preparat hazırlama ve mikroskobik inceleme
|
6- |
TEORİK: Tatlı ve tuzlu su balıklarında görülen trematod kaynaklı enfeksiyonlarda etiyoloji, epizootiyoloji, patogenezis, klinik ve nekropsi bulguları, teşhis, tedavi, koruma ve kontrol PRATİK: Balıklarda enfeksiyon oluşturan trematodların teşhis yöntemleri, preparat hazırlama ve mikroskobik inceleme
|
7- |
Teorik: Seminer ve ödev sunumları
Pratik: Seminer ve ödev sunumları, kendi kendine öğrenme (SSL)
|
8- |
TEORİK: Tatlı ve tuzlu su balıklarında görülen cestod ve achantocephala kaynaklı enfeksiyonlarda etiyoloji, epizootiyoloji, patogenezis, klinik ve nekropsi bulguları, teşhis, tedavi, koruma ve control PRATİK: Balıklarda enfeksiyon oluşturan cestod ve achantocephalaların teşhis yöntemleri, preparat hazırlama ve mikroskobik inceleme
|
9- |
TEORİK: Kabuklu ve eklem bacaklılarda görülen protozoa ve metazoa kaynaklı enfeksiyonlarda etiyoloji, epizootiyoloji, patogenezis, klinik ve nekropis bulguları, teşhis, tedavi, koruma ve kontrol PRATİK: Kabuklu ve eklem bacaklılarda enfeksiyon oluşturan protozoan ve metazoan parazitlerin teşhis yöntemleri
|
10- |
TEORİK: Tatlı ve tuzlu su balıklarında görülen; Furunkulozis, Motil aeromonas septisemi, Pseudomonazis, Yersiniozis hastalıklarının etiyolojisi, epizootiyolojisi, patogenezisi, klinik ve otopsi bulguları, mikrobiyolojik teşhisi, tedavisi, koruma ve kontrolü PRATİK: Balıklarda enfeksiyon oluşturan bakterilerin izolasyon yöntemleri
|
11- |
TEORİK: Tatlı ve tuzlu su balıklarında görülen; Bakteriyel böbrek hastalığı, Tüberkülozis, Kolumnaris hastalığı, Pedunkul hastalığı (soğuk su hastalığı), Bakteriyel solungaç hastalıklarının etiyolojisi, epizootiyolojisi, patogenezisi, klinik ve otopsi bulguları, mikrobiyolojik teşhisi, tedavisi, koruma ve kontrolü PRATİK: Bakteriyel hastalıkların konvensiyonel ve moleküler yöntemlerle teşhisi
|
12- |
TEORİK: Tatlı ve tuzlu su balıklarında görülen; vibriozis, Pastörellozis, Streptokokkozis, Laktokokkozis hastalıklarının etiyolojisi, epizootiyolojisi, patogenezisi, klinik ve otopsi bulguları, mikrobiyolojik teşhisi, sağaltımı, koruma ve kontrolü PRATİK: Bakteriyel etkenlerin antimikrobiyal duyarlılığının disk difüzyon yöntemiyle belirlenmesi
|
13- |
TEORİK: Tatlı ve tuzlu su balıklarında görülen; Viral hemorajik septisemi, İnfeksiyöz pankreatik nekrozis, İnfeksiyöz hematopoetik nekrozis, Sazanların ilkbahar viremisi hastalıklarının etiyolojisi, epizootiyolojisi, patogenezisi, klinik ve otopsi bulguları, virolojik teşhisi, sağaltımı, koruma ve kontrolü PRATİK: Balıklarda enfeksiyon oluşturan virusların izolasyon yöntemleri
|
14- |
TEORİK: Tatlı ve tuzlu su balıklarında görülen; İnfeksiyöz salmon anemisi, Yüzme kesesi yangısı, Lenfokistis hastalığı, Karnabahar hastalığı ve Çiçek hastalıklarının etiyolojisi, epizootiyolojisi, patogenezisi, klinik ve otopsi bulguları, virolojik teşhisi, sağaltımı, koruma ve kontrolü PRATİK: İlaç dozu hesaplama, ilaçların hazırlanması, aşı uygulama yöntemleri ve noktalarının balık üzerinde gösterilmesi
|
15- |
TEORİK: Tatlı ve tuzlu su balıklarında görülen; Saprolegniazis, İhtiyosporidiozis, Branşiomikozis, Streptomikozis, Kerevit vebası hastalıklarının etiyolojisi, epizootiyolojisi, patogenezisi, klinik ve otopsi bulguları, teşhisi, sağaltımı, koruma ve kontrolü. Su hayvanları kaynaklı zoonoz hastalıkların halk sağılığı açısından önemi ve ihbari mecburi hastalıklar anlatılır. PRATİK: Balıklarda fungal enfeksiyonların izolasyon ve teşhis yöntemleri. İhbari mecburi hastalıklarda uygulacak yönetmelik ve mevzuatlar
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Su hayvanlarının sistematik muayene yöntemlerini öğrenir.
|
2- |
Su hayvanlarından nekropsi materyalinin seçimi, muhafazası ve numune gönderim prensiplerini öğrenir.
|
3- |
Su hayvanlarında görülen enfeksiyöz ve enfeksiyöz olmayan hastalıkların tanı, tedavi ve profilaksisi konuları hakkında bilgi sahibi olur.
|
4- |
Anestezi, ilaç hazırlama ve aşı uygulama yöntemlerini öğrenir.
|
5- |
Su hayvanlarında ihbari mecburi hastalıkların mevzuat ve yaptırımları hakkında bilgi sahibi olur.
Su hayvanları kaynaklı zoonoz hastalıkları öğrenir.
|
6- |
Hastalıkların yayılmasının önlenmesinde gerekli olan hijyen ve sanitasyon kurallarını öğrenir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Özgün düşünme: Verilen bir ödev veya kendi projesi için bireysel veya takım çalışmasında kullanılmak üzere özgün düşünceler geliştirebilme, kavram, teklif, çözüm ve kanıt üretebilme,
|
|
2- |
Yeni fikir üretme: İnceleme, araştırma, görselleştirme ve hayal etme süreçlerinde ıraksak ve yakınsak düşünme yeterliliği gösterebilme, orijinal ve yeni bakış açısı sunan fikir üretebilme,
|
|
3- |
Etkinlik yönetme: Bir etkinliğin başlangıcından sonucuna kadarki süreçlerini; amaca uygun malzeme, yöntem, teknik ve ortamı seçebilme, düzenleme ve yönetme becerilerini gösterebilme
|
|
4- |
Taslama, tasarı, tasarıma ulaşma: Fikir üretiminden sonuç üretimine işe kadar, çalışmanın tüm süreçlerini yönetebilme ve hedeflenen sonuca ulaşabilme,
|
|
5- |
Üretme motivasyonu kazanma: Girişimci ve üretken davranış biçimi kazanarak, çalışma tempo ve disiplini içinde üretkenlik gösterebilme,
|
|
6- |
Kendini Yönetme: Bağımsız düşünme, hedef oluşturma, üretim ve çalışma süreçlerini yöneterek, zamanında iş teslim edebilme disiplini geliştirebilme
|
|
7- |
Alan yazını takip etme: Alanın dil ve terminolojisine hakim olma; kendini geliştirmek ve güncel sanata hakim olabilmek için alan yazını takip edebilme,
|
|
8- |
Etik değerlere uyma: Eğitim sürecinde, sanatsal etkinliklerde ve gerçekleştirdiği sanat pratiklerinde, alan etiğine ve alan disiplinine sahip olabilme
|
|
9- |
Paydaşlarla iletişim kurma: Dış paydaşlarla iletişim etkinliklerine dahil olabilme, dış ve iç paydaşlarla ilişkiler, sanat tüketicisi, sanat piyasası, iş partnerleri ile takım çalışmaları gerçekleştirebilme,
|
|
10- |
Çağdaş teknolojileri kullanma: Farklı ve çağdaş teknolojileri etkili şekilde kullanabilme, bu teknolojilerin kullanıldığı çalışmalara dahil olabilme,
|
|
11- |
Disiplinler arası çalışmalar yapma: Güncel sanat pratiklerinde disiplinler arası çalışmalarda yer alabilme, disiplinler arası yaklaşım ve yöntemleri kullanabilme,
|
|
12- |
Eleştirel yaklaşım: Eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yeni bilgileri, farklı uygulamaları kavrama ve analiz edebilme; alan araştırmalarını değerlendirebilme, özgün eleştiri geliştirebilme,
|
|
13- |
Grup çalışması yapma: Alan dahilinde ziyaretler, sanat etkinlikleri gibi faaliyetlerde grup çalışması içinde görev alabilme, işbirliği yapabilme, iletişim kurabilme
|
|
14- |
İfade: Fikir ve üretimlerini görsel, yazılı, sözlü, ifade edebilme, geri dönütleri kullanarak fikrini ya da üretimini geliştirebilme,
|
|
15- |
Çalışma disiplini ve gelişme azmi: Alanda disiplinli çalışmaya ve kendini geliştirmeye istekli ve açık olabilme. Kendine hedefler belirleme, hedefleri doğrultusunda çalışma azmi gösterebilme; alanda gelişimine katkı sağlayacak süreçlere dahil olma ve bunların sürekliliğini sağlayabilme,
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
2
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
1
|
5
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
2
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
15
|
4
|
60
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
5
|
2
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
125
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Fish Diseases and Disorders, Volume 1: Protozoan and Metazoan Infections, Edited by P Woo,CABI Publishing,2006
2. Fish Diseases and Disorders, Volume 2: Non-Infectious Disorders, J.F. Leatherland, P.T.K. Woo, CABI Publishing,2010
3. Fish Diseases and Disorders, Volume 3: Viral, Bacterial and Fungal Infections, P.T.K. Woo, D.W. Bruno, CABI Publishing,2011
3. Diseases and Disorders of Finfish in Cage Culture, J F Leatherland, P T K Woo, , Canada, 2002
4. Fish Disease: Diagnosis and Treatment, Edward J.N., Blackwell publishing, 2000
5. Bacterial Fish Pathogens,Disease of Farmed and Wild Fish,6th. Edition. D.A.Brian Austin, Dawn A. Austin, Springer publishing, 2016
6.The Fish Immune System: Organism, Pathogen, and Environment, Volume 15, 1st Edition,William Hoar David Randall,Academic Press,1997
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Internet
|
|