Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HAYVAN FİZYOLOJİSİ LAB |
Birinci düzey |
BİY309 |
Zorunlu |
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ABDULKADİR TAŞDEMİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ABDURRAHMAN AYVAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Öğr. Gör. Dr. MEHMET TAŞKIRAN
|
Dersin veriliş şekli
|
Her bir haftanın konusu uygulamalı olarak işlenir. Yardımcı ders materyallerine de yer verilir. Video ve animasyonlar kullanılarak uygulamaların pekiştirilmesi sağlanır. Her bir dersin sonunda soru cevap şeklinde etkileşimli uygulamalara da yer verilir.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı öğrencilere deneysel ve uygulamalı yöntemler kullanılarak hayvan vücudundaki fizyolojik olayları kavratmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders aşağıdaki konuları içermektedir: Mikroskop kullanımı, hayvansal doku ve hücrelerin incelenmesi, Hayvanlardaki fizyolojik olayların incelenmesi, Ekoloji, Deney hayvanlarının tanıtılması, Bazı hayvan türlerinin morfolojik ve anatomik incelenmesi.
|
1- |
Ozmoz ve diffüzyon
|
2- |
Aktif taşımanın incelenmesi
|
3- |
Spinal ve deserebre kurbağanın incelenmesi
|
4- |
Sinir-kas preparatının hazırlanması
|
5- |
Kan grubu tayini
|
6- |
Kılcal damarlardaki kan hareketinin incelenmesi
|
7- |
Kan hücresi sayımı (Beyaz ve kırmızı küre)
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Pıhtılaşma zamanı ve hematokrit
|
10- |
Memeli kalbinin incelenmesi
|
11- |
Spirometre ile solunum fonksiyonunun incelenmesi
|
12- |
İdrarın bileşimi
|
13- |
Besin maddelerinin sindirimi
|
14- |
Kurbağa eşey oranlarının ve hücrelerinin incelenmesi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hücre zarından madde geçiş yöntemlerini görsel olarak kavrar
|
2- |
Deney hayvanı olarak kurbağayı kullanarak nörofizyolojik uygulama deneyimi edinir
|
3- |
Kan hücrelerini ve kanla ilgili parametrelerin önemlerini kavrar
|
4- |
Sinir kas preperatı yapmayı öğrenir
|
5- |
Kalbin çalışması ve kan basıncının ölçülmesi konusunda uygulama becerisi kazanır
|
6- |
Solunum fonksiyonlarını uygulamalı olarak ölçebilir
|
7- |
İn vitroda sindirim olayını gözlemleyebilir
|
8- |
İdrarın bileşimini mikroskobik ve makroskobik olarak inceler
|
9- |
Üreme hücrelerinin ve eşey bezlerinin ayırdedici özelliklerini kavrar
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
|
|
2- |
Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
|
|
3- |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
4- |
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
|
|
5- |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
|
|
7- |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
|
|
8- |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
|
|
9- |
Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
|
|
11- |
Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
|
|
12- |
Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
|
|
13- |
Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
|
|
14- |
Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
0
|
0
|
0
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
4
|
4
|
16
|
Ödevler
|
4
|
4
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
2
|
28
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
84
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Fizyoloji Laboratuarı
Abdurrahman Aktümsek, Gökhan ZENGİN
|
Yardımcı Kaynaklar
|
•Comparative Animal Physiology, Philip C. Withers, Saunders College Publishing, 1992.
•Costanzo L. S. Physiology, Saunders College Publishing, Virginia 1998
|
|