Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İLETİŞİM |
Birinci düzey |
SEC 105 |
Seçmeli |
2 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
Doç. Dr. Mahmut EVLİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Mahmut EVLİ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Nuray ŞİMŞEK
|
Dersin veriliş şekli
|
Konu sunumu, grup çalışmaları, rol-oyunlar gibi interaktif yöntemlerle ders yapılır.
|
Dersin amacı
|
Bu ders kendini tanımanın hemşirelik mesleğindeki önemini kavrama,örnek durumlar üzerinde yardım edici iletişim tekniklerini kullanabilme, stresle baş etme, problem çözme, çatışma çözümü, öfkenin doğru ifadesi ve empatik beceri geliştirmeyi amaçlar.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, kendini tanıma ve iletişim yöntemleri, stresle baş etme, problem çözme, çatışma çözümü, öfke ve öfke kontrolü konularında bilgi ve uygulamaları kapsar.
|
1- |
1. Dersin amacının ve içeriğinin paylaşılması
|
2- |
2. Kendini tanıma süreci ve kendini tanımanın önemi
|
3- |
3. Terapötik iletişim teknikleri
|
4- |
4. Terapötik iletişim teknikleri egzersiz
|
5- |
5. Stres ve baş etme yöntemleri
|
6- |
6. Stresle baş etme yöntemleri egzersiz
|
7- |
7. Ara Sınav
|
8- |
8. Problem çözme yöntemleri
|
9- |
9. Problem çözme yöntemleri egzersiz
|
10- |
10. Bilişsel çarpıtmalar ve kişiler arası ilişkilerde yarattığı sorunlar
|
11- |
11. Çatışma çözümü
|
12- |
12. Çatışma çözüm egzersiz
|
13- |
13. Öfke ve öfke kontrolü
|
14- |
14. Öfkenin doğru ifadesi egzersiz
|
15- |
15. Empati ve empatik tepki basamakları
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kendini tanımanın hemşirelik mesleğindeki önemini tartışır.
|
2- |
Örnek durumlar üzerinde yardım edici iletişim tekniklerini kullanır.
|
3- |
Stresle baş etme yöntemlerini uygular.
|
4- |
Problem çözme basamaklarını örnek bir duruma uygular.
|
5- |
Çatışma çözümünde uygun stratejiyi belirler.
|
6- |
Öfkenin doğru ifadesini örnek durumlarda gösterir.
|
7- |
Örnek durumlarda empatik tepkileri ifade eder.
|
8- |
Örnek durumlarda ben dili ile kendini ifade eder.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
|
|
3- |
Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
|
|
4- |
Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
|
|
5- |
Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
|
|
6- |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
|
|
9- |
Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
|
10- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
11- |
Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
44
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Sağlık Profesyonelleri İçin İletişim, Yılmaz M, Akdemisyen Kitabevi, Ankara; 2020: Gürüz D, Temel Eğinli A: Kişilerarası İletişim, Bilgiler-Etkiler-Engeller, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara;2000
Voltan Acar N: İnsan İlişkileri İletişim, 2. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2010
Tayfun R: Etkili İletişim ve Beden Dili, 3. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara;2010
Alberti R, Emmons M: Atılganlık(çev. Katlan S), Hekimler Yayın Birliği, Ankara;2002
Cüceloğlu D: Yeniden İnsan İnsana, 7. Basım, Remzi Kitabevi, Ankara;1993
Dökmen Ü: Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati, 17. Baskı, Sistem Yayıncılık, Ankara;2000
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Özcan A:Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim, Sistem Ofset,Ankara;2006
Üsütn B, Akgün E, Parlak N: Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, okullar Yayınevi 2005
Terakye G: Hasta Hemşire İlişkileri, 5. Baskı, Zirve Ofset Ltd. Şti., Ankara;1998
|
|