Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SANAT TARİHİ |
Birinci düzey |
MİM242 |
Zorunlu |
2 |
1.00 |
1.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HALİL SENCER ERKMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR.ÖĞR.ÜYESİ HALİL SENCER ERKMAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZYÜZE
|
Dersin amacı
|
DERSİN AMACI; ÖĞRENCİLERİ SANATIN TARİHSEL SÜREÇTEKİ GELİŞİMİ KONUSUNDA BİLGİLENDİRMEK; ONLARII SANAT KÜLTÜRÜNÜ VE ESTETİK BEĞENİ VE DUYARLIKLARINI GELİŞTİRMEKTİR.
|
Dersin tanımı
|
PLASTİK SANATLARIN GELİŞİMİ BAĞLAMINDA, KÜLTÜR VE UYGARLIK TARİHİNİN GELİŞİMİNE KOŞUT OLARAK VARLIĞINI GÖSTEREN SANATSAL İFADE BİÇİMLERİNİN; SANAT GELENEK VE ÜSLUPLARININ ELEŞTİREL TBİR BAKIŞLA ELE ALINDIĞI VE ESTETİK ÇÖZÜMLEMELERİN YAPILDIĞI BİR DERSTİR.
|
1- |
SANAT TARİHİNİN KONUSU, SANAT TARİHİNİN TEMEL KAVRAMLARI, SANATIN ARKEOLOJİ, ESTETİK VE SANAT FELSEFESİ İLE OLAN İLGİSİ, SANAT TARİHİ İLE İLGİLENMENİN ÖNEMİ ÜZERİNE GENEL BİLGİLENDİRME VE TARTIŞMA
|
2- |
SANATIN KÖKENİ, ANLAMI, GEREKLİLİĞİ, TOPLUMSAL VE KÜLTÜREL İŞLEVİ, SANATSAL BİÇİMİN NİTELİKLERİ, SANATTA ÖZ VE BİÇİM İLİŞKİSİ, SANATSAL GÜZEL, SANATSAL BİÇİMİN YASALARI, SANATSAL YARATICILIK KAVRAMLARI ÜZERİNE GENEL TARTIŞMA
|
3- |
SANATTA ZAMAN VE MEKAN KAVRAMLARININ ETKİSİ, ÇAĞIN RUHU,VE SANATSAL GELENEKLERİ, ÇAĞIN GÖRME BİÇİMLERİ ÜZERİNE GENEL TARTIŞMA, TARİHÖNCESİNDEN BAŞLAYARAK MODERN ÇAĞA KADAR TARİHSEL SÜREÇTE SANATIN GELİŞİMİ ÜZERİNE GENEL BİLGİLENDİRME
|
4- |
TARİHÖNCESİ VE İLK ÇAĞ UYGARLIKLARINDA SANAT; SANATIN SEMBOLİK EVRESİ, SEMBOLİK FORM OLARAK SANAT
|
5- |
AKDENİZ UYGARLIKLARI ÇEVRESİNDE KLASİK ÇAĞ SANATININ GELİŞİMİ, YUNAN, HELENİSTİK VE ROMA DÖNEMLERİ ÜSLUPLARI ÜZERİNE BİLGİLENDİRME VE ÜSLUP KARŞILAŞTIRMALARI
|
6- |
SANATTA ARKAİK VE KLASİK OLMA DURUMLARI ÜZERİNE, SANATTA KLASİK DEĞERLERİN NİTELİĞİ VE ANLAMI ÜZERİNE GENEL TARTIŞMA
|
7- |
BAYRAM TATİLİ
|
8- |
ORTAÇAĞLAR SANATININ GENEL KARAKTERİ, SANATSAL İFADE İLE DİNSEL İNANÇ VE DÜŞÜNCELERİN İLİŞKİSİ, HRİSTİYAN VE İSLAM SANATININ OLUŞUMU, SANATTA ETKİLEŞİM VE SÜREKLİLİKLER
|
9- |
ARA SINAV ORTAÇAĞLAR SANATININ GENEL KARAKTERİ, SANATSAL İFADE İLE DİNSEL İNANÇ VE DÜŞÜNCELERİN İLİŞKİSİ, HRİSTİYAN VE İSLAM SANATININ OLUŞUMU, SANATTA ETKİLEŞİM VE SÜREKLİLİKLER
|
10- |
TÜRK SANATININ GELİŞİMİ, TÜRK SANATINDA BİÇİMLENME VE ANLAM YAPILARI VE BUNLARIN YAPI SANATINA VE MİMARİ SÜSLEME PROGRAMINA KATKILARI ÜZERİNE BİLGİLENDİRME VE TATIŞMA
|
11- |
GEÇ ORTAÇAĞDA AVRUPA, GOTİK SANAT ÜSLUBU VE BİZANS SANATI ÜZERİNE BİLGİLENDİRME VE TARTIŞMA
|
12- |
ANADOLU SELÇUKLU SANATI ÖZELİNDE AVRUPA VE BİZANS SANATI İLE KARŞILAŞTIRMALI AKTARIM VE TARTIŞMA AVRUPA RÖNESANS VE KLASİK OSMANLI DÖNEMİ SANATI VE MİMARLIĞI ÜZERİNE KARŞILAŞTIRMALI AKTARIM VE TARTIŞMA
|
13- |
AVRUPA RÖNESANS VE BAROK SANAT ÜSLUPLARININ KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ KLASİK OSMANLI DÖNEMİ SANATI VE MİMARLIĞI ÜZERİNE KARŞILAŞTIRMALI AKTARIM VE TARTIŞMA
|
14- |
KLASİK OSMANLI DÖNEMİ SANATI VE MİMARLIĞI ÜZERİNE AKTARIM VE TARTIŞMA
|
15- |
KLASİK DÖNEM SONRASI SANAT VE MİMARLIK, BAROK, ROKOKO,NEO KLASİK, AMPİR ÜSLUPLARIN ÖZELLİKLERİ, 17. VE 18. YÜZYILLARDA AVRUPA SANAT VE MİMARLIĞINDAKİ GELİŞİM VE BATILILAŞMA DÖNEMİ OSMANLI MİMARLIĞINA ETKİLERİ ÜZERİNE AKTARIM VE TARTIŞMA
|
16- |
19.YÜZYIL SANAT ANLAYIŞLARI ( ROMANTİSİZM, REALİZM, EKSPRESYONİZM, EMPRESYONİZM, SEMBOLİZM ) VE BUNLARIN 20.YÜZYIL MODERN SANAT VE MİMARLIK ÜSLUP ÇOĞULLUĞU OLGUSU ÜZERİNE BİLGİLENDİRME VE TARTIŞMAMODERN SANAT VE MİMARLIĞIN OLUŞUMU
|
17- |
20.YÜZYIL MODERN SANAT VE MİMARLIĞININ GELİŞİMİ VE ANLAYIŞLARI ÜZERİNE GENEL BİLGİLENDİRME VE SANAT VE MİMARLIKTA MODERNLİK OLGUSU ÜZERİNE GENEL TARTIŞMA
|
18- |
.
|
19- |
.
|
20- |
.
|
1- |
TARİHÖNCESİ DÖNEMDEN BAŞLAYARAK SANATIN ÖYKÜSÜNÜ OKUMAK YOLUYLA, SANATIN KAVRAMSAL ÖZÜ, İNSAN VE TOPLUMUN KÜLTÜREL VAROLUŞU İÇİNDEKİ ROLÜ, ANLAMI VE GEREKLİLİĞİ KONUSUNDA BİLGİ İLGİLERİ, GELİŞTİRİR; SANAT VE İNSAN; SANAT VE DOĞA, SANAT VE ESTETİK İLİŞKİLERİ ÜZERİNE ARAŞTIRMA MERAKI VE ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİSİ KAZANIR.
|
2- |
DERSİN İÇERİĞİNDE KONU EDİNİLEN VE SANAT TARİHİNİN GELİŞİM SÜRECİNDE ARTZAMANLI VE EŞZAMANLI OLARAK FARKLI KÜLTÜR COĞRAFYALARINDA PLASTİK SANATLARDA ORTAYA ÇIKAN GELENEK VE ÜSLUPLAR KONUSUNDA BİLGİ SAHİBİ OLUR.
|
3- |
BELLİ BAŞLI SANAT ÜSLUPLARININ VE ANLAYIŞLARININ EN ÖNEMLİ TEMSİLCİLERİ OLAN SANATÇILARI TANIR, BÖYLELİKLE SANAT KÜLTÜRÜ VE BEĞENİSİNİ GELİŞTİRİR.
|
4- |
DİN, DİL, SÖYLENCE, BİLİM, FELSEFE GİBİ TOPLUMSAL KÜLTÜREL YAPIYI OLUŞTURAN BİLEŞENLERLE SANATSAL DUYARLILIK VE YARATICILIK ARASINDAKİ İLİŞKİLER ÜZERİNE TARTIŞMA VE KARŞILAŞTIRMALI ÇÖZÜMLEMELR YAPMA BECERİSİ EDİNİR.
|
5- |
MİMARİNİN SANATSALLIĞI VE SANAT TARİHİ İÇİNDEKİ YERİ KONUSUNDA BİLGİ SAHİBİ OLUR; DÖNEM ÜSLUPLARINI ÖĞRENMEK YOLUYLA, MİMARİ VE KENT KÜLTÜRÜ MİRASININ DEĞERİNİ ANLAMA, SAHİP ÇIKMA VE KORUMA BİLİNCİ GELİŞTİRİR; SAĞLIKLI RESTORASYON; RESTÜTİSYON VE REKONSTRÜKSİYON ÇALIŞMALARINA TEMEL OLUŞTURACAK BİLGİ BİRİKİMİ ELDE EDER.
|
6- |
MİMARİNİN DE İÇİNDE YER ALDIĞI PLASTİK SANATLARDA; GELENEKSEL / MODERN KARŞITLIĞI ÜZERİNE ELEŞTİREL DÜŞÜNME VE TARTIŞMA YETİSİ KAZANIR.
|
7- |
.
|
8- |
.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
62
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-ERNST GOMBRICH, SANATIN ÖYKÜSÜ, ART THROUGH AGES, AN ENCYCLOPEDIA OF ART, HERBERT READ, SANATIN ANLAMI, H.WOLFFLIN, SANAT TARİHİNİN TEMEL KAVRAMLARI, ERNST FİSHER, SANATIN GEREKLİLİĞİ, TITUS BURCKHARDT, İSLAM SANATI, DİL VE ANLAM, CELAL ESAT ARSEVEN, TÜRK SANATI, SUUT KEMAL YETKİN, İSLAM ÜLKELERİNDE SANAT, NORBERT LYNTON, MODERN SANATIN ÖYKÜSÜ, İSMAİL TUNALI, ESTETİK, NECLA ARAT, ETİK VE ESTETİK DEĞERLER, MEHMET H.DOĞAN, 100 SORUDA ESTETİK, AFŞAR TİMUÇİN, ESTETİK, AVNER ZİSS, GERÇEKLİĞİ SANATSAL ÖZÜMSEMENİN BİLİMİ, ESTETİK, IRWIN ERDMAN, SANAT VE İNSAN, ERNST FISHER, SANATIN GERKLİLİĞİ, SUUT KEMAL YETKİN, ESTETİK DOKTRİNLER, MOISSEJ KAGAN, GÜZELLİK BİLİMİ OLARAK ESTETİK VE SANAT, WİLHELM WORRINGER, SOYUTLAMA VE ÖZDEŞLEYİM, İSMAİL TUNALI, GREK ESTETİĞİ, HEGEL, ESTETİK, NECLA ARAT, ERNST CASSİRER VE SUZANNE LANGER''''''''DE SEMBOLİK FORM OLARAK SANA, BEDRETTİN CÖMERT, CROCE''''''''NİN ESTETİĞİ,UMBERTO ECO, ORTAÇAĞ''''DA SANAT VE GÜZELLİK
|
|