Giriş | English

Lisans > Sağlik Bilimleri Fakültesi > Beslenme ve Diyetetik > BESİN KİMYASI VE ANALİZLERİ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BESİN KİMYASI VE ANALİZLERİ I Birinci düzey BES 231 Zorunlu 3 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Bulunmamaktadır.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ARMAĞAN AYTUĞ YÜRÜK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ ARMAĞAN AYTUĞ YÜRÜK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz yüze eğitim
Dersin amacı Besinlerin yapısındaki makro besin ögeleri ile enzimler, pigmentler ve doğal tat ve koku bileşikleri gibi bileşenlerin yanı sıra bozulma süreci ve gıda katkı maddeleri gibi besin bileşenlerinin kimyasal özelliklerinin ve üretim-tüketim sürecinde bu özelliklerde gerçekleşen değişiklikleri öğretmektir
Dersin tanımı Çözeltiler ve kolloid sistemler, karbonhidrat, protein ve yağların yapısı, sınıflandırılması, özellikleri, kalitatif ve kantitatif testler, enzimlerin yapısı, sınıflandırılması, enzim aktivitesini etkileyen etmenler, besinlerde bulunma ve besin sanayinde kullanım alanları, besinlerde bulunan pigmentler, tat ve koku öğeleri, doğal toksik maddeleri özellikleri ve işlevlerini , besinlerin bozulması ve gıda katkı maddelerini içeren bir derstir.

Dersin içeriği
1- Besin Kimyasında Temel Kavramlar
2- Su ve Çözeltiler
3- Karbonhidratlar-I
4- Karbonhidratlar-II
5- Lipitler-I
6- Lipitler-II
7- Proteinler-I
8- Proteinler-II
9- Ara Sınav
10- Enzimler
11- Pigmentler
12- Doğal Tat ve Koku Bileşikleri
13- Doğal Toksik Maddeler
14- Besinlerin Bozulma Süreci
15- Gıda Katkı Maddeleri
16- Final sınavı
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Besinlerin kimyasal bileşikleri hakkında bilgi sahibi olur
2- Çözeltiler, kolloidler gibi besinlerin bulunabileceği sistemleri tanır
3- Proteinlerin, karbonhidratların ve lipitlerin yapıları ve besinlerdeki fonksiyonlarını öğrenir
4- Besinlerin yapısındaki makro besin ögelerinin girdiği reaksiyonları öğrenir
5- Enzimler ve pigmentler gibi besin bileşenlerini tanır ve fonksiyonlarını öğrenir
6- Doğal tat-koku bileşikleri, doğal toksik maddeleri ve gıda katkı maddelerini öğrenir, besin yapısında bulunma durumlarını, oluşum ve değişim özellikleri hakkında fikir yürütür
7- Gıda güvenliği kavramını öğrenir ve besin endüstrisinde uygulanan gıda güvenliği yönetim sistemlerini tanır
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
2- Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
3- Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
4- Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
5- Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
6- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
7- Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
8- Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
9- Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 3 45
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Ödevler 7 2 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 7 1 7
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     133
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 7 20
Ödev 7 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Dersin Kitabı/ Malzemesi/ Önerilen Kaynaklar: 1.Campbell-Platt G. Food Science and Technology. Wiley-Blackwell, Oxford UK, 2009 2.Belitz HD.,Grosch W. Food Chemistry. Springer-Verlag Berlin Heidelberg Germany, 1999. 3.Fennema''''s Food Chemistry, Fourth Edition (Food Science and Technology) by Srinivasan Damodaran (Editor), Kirk L. Parkin (Editor), Owen R. Fennema (Editor), 2007, CRC Press.

Ders ile ilgili dosyalar