Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ |
Birinci düzey |
İPFP263 |
Seçmeli |
2 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. MUSTAFA ULU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Ali KUŞAT;
Doç. Dr. Cemil OSMANOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. ABDULLAH TARNIVERDİ
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE - Derslerde anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay incelemesi vb. yöntemler kullanılacak, öğrencilerin derslere aktif katılımı sağlanacaktır.
|
Dersin amacı
|
Öğrenciler gelişim, öğrenme ve öğretmeye ilişkin olguları açıklayabilir ve eğitime uygulayabilir.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste gelişim, öğrenme ve öğretmeye ilişkin olgular eğitim-öğretimle sürecindeki anlam ve önemine değinilerek çeşitli yaklaşımlar ışığında incelenmektedir.
|
1- |
Eğitim psikolojisinin alanları
|
2- |
Gelişme ve Büyümenin temelleri
|
3- |
Gelişme ve Büyümenin temelleri
|
4- |
Bedensel Büyeme ve gelişme
|
5- |
Bedensel Büyüme ve Gelişme
|
6- |
Bilişsel Gelişim
|
7- |
Muhmetel Arasınav
|
8- |
Kişilik Gelişimi
|
9- |
Ahlak Gelişimi
|
10- |
Öğrenmeye;
Davranışçı Yaklaşım
|
11- |
Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşım
|
12- |
Öğrenme Ürünleri
|
13- |
Güdülenme
|
14- |
Bireysel Fakrlılıklar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Giriş ve temel kavramları (gelişim, öğrenme, öğretme vb.) açıklar.
|
2- |
Bilişsel (& dil) gelişime ilişkin yaklaşımları eğitim öğretimdeki yeri ve önemini gözeterek açıklar.
|
3- |
Kişilik (& sosyal) gelişimine ilişkin yaklaşımları eğitim öğretimdeki yeri ve önemini gözeterek açıklar.
|
4- |
Ahlaki ve dini gelişime ilişkin yaklaşımları eğitim öğretimdeki yeri ve önemini gözeterek açıklar.
|
5- |
Öğrenme sürecini ve bu süreci etkileyen faktörleri açıklar.
|
6- |
Davranışsal öğrenme yaklaşımını ve sosyal öğrenme kuramını belli başlı özellikleriyle açıklar.
|
7- |
Yapısalcı (Geştalt) öğrenme kuramını ve bilgiyi işleme modelini belli başlı özellikleriyle açıklar.
|
8- |
Yapılandırmacı öğrenme kuramını belli başlı özellikleriyle açıklar.
|
9- |
İnsancıl öğrenme kuramını belli başlı özellikleriyle açıklar.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
60
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1.Ed. Binnur Yeşilyaprak, Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim) (16. bs.), Pegem Akademi, Ankara 2016.
2) Münire Erde & Yasemin Akman, Eğitim Psikolojisi, (Gelişme-Öğrenme-Öğretme), 25. Baskı, Arkadaş Yayınları, Ankara, 2021.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|