Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÇEVRESEL GRAFİK TASARIM |
Birinci düzey |
GRFU005 |
Seçmeli |
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul dersi mevcut değil
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ CİHAN AYBAY
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ CİHAN AYBAY
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Mevcut değil
|
Dersin veriliş şekli
|
Slayt destekli teorik anlatım ve atölye ortamında öğretim elemanı yönlendirmesi ile uygulamalı olarak gerçekleştirilir.
|
Dersin amacı
|
Çevresel Grafik Tasarım alanına ilişkin kavramları öğretmek ve bu alanla ilgili uygulamalar yapmak. Çeştli mekân ve konseplere yönelik proje geliştirebilmek. Kamusal alana yönelik çok yönlü enformasyonu amaca uygun şekilde organize edebilmek ve görselleştirebilmek. Yol/yön bulma, marka iletişimi ve enformasyonun iletimi konularında bilgi sahibi olarak bireyin mekân ile etkileşimine yönelik yaratıcı ve işlevsel fikirler geliştirilmesini sağlamak.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders; Grafik tasarım, mimari, peyzaj, endüstri ürünleri tasarımı ve etkileşim tasarımı gibi farklı pek çok alanı kucaklayan Çevresel Grafik Tasarım alanına ilişkin uygulamaların yapıldığı derstir.
|
1- |
Çevresel Grafik Tasarıma Giriş: Çevresel grafik tasarım nedir? Kamusal alanlar ve görsel iletişim. Tasarımın mekân algısı üzerindeki etkisi.
|
2- |
Çevresel Grafik Tasarımın Tarihçesi ve Gelişimi: Çevresel grafik tasarımın geçmişi, tarih boyunca mimari ve çevresel grafik ilişkisi, modern çevresel grafik tasarım yaklaşımları.
|
3- |
Çevresel Grafik Tasarımın Uygulama alanları: Çevresel grafik tasarım alanında uygulamalar, bu uygulamaların tasarım süreçleri, ilkeleri elemanları, malzeme ve teknolojileri, Çevresel Grafik Tasarım: Çevresel tasarımda sürdürülebilirlik prensipleri, ekolojik malzemeler ve sürdürülebilir projeler, tasarımın çevresel etkilerini azaltma yolları.
|
4- |
Yönlendirme ve işaretleme tasarımı proje konularının belirlenmesi.
|
5- |
Mekân keşfi ve analiz, yönlendirme sistemlerinin tasarım sürecine başlanması, proje taslağı oluşturma ve geri bildirim alma.
|
6- |
Yönlendirme ve işaretleme tasarımı projesi, eskiz ve değerlendirme.
|
7- |
Yönlendirme ve işaretleme tasarımı projesi, eskiz ve değerlendirme.
|
8- |
Yönlendirme ve işaretleme tasarımı projesi bitirilmiş çalışma haline getirilmesi.
|
9- |
Sergileme tasarımı proje konularının belirlenmesi (mağaza vitrinleri, müzeler, fuar alanları, standlar).
|
10- |
Mekân keşfi ve analiz, sergileme tasarımı sürecine başlanması, proje taslağı oluşturma (eskiz) ve geri bildirim alma (değerlendirme).
|
11- |
Sergileme tasarımı projesi, eskiz ve değerlendirme.
|
12- |
Sergileme tasarımı projesinin bitirilmiş çalışma haline getirilmesi.
|
13- |
Duvar resmi tasarımı proje konularının belirlenmesi.
|
14- |
Mekân keşfi ve analiz, duvar resmi tasarımı sürecine başlanması, proje taslağı oluşturma (eskiz) ve geri bildirim alma (değerlendirme).
|
15- |
Duvar resmi tasarımı projesi, eskiz ve değerlendirme.
|
16- |
Duvar resmi tasarımı projesinin bitirilmiş çalışma haline getirilmesi.
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Çevresel grafik tasarım hakkında teorik bilgi sahibi olur.
|
2- |
Çevresel grafik tasarımı hakkındaki kaynakları öğrenir ve alanın terminolojisine hâkim olur.
|
3- |
Çevresel grafik tasarımın uygulama alanlarıyla diğer disiplinlerin ilişkisini öğrenir.
|
4- |
Çevresel grafik tasarımın uygulama alanları ve tasarım süreçlerini kavrar ve uygulama çalışmaları yapabilir.
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sanat ve tasarım bilgilerini tanımlama, çözümleme ve grafik tasarım alanında uygulayabilme becerilerine sahip olabilmek.
|
|
2- |
Alanla ilgili yazılım bilgisine sahip olabilme, çağın gerektirdiği teknolojik yeniliklere ayak uydurabilmek.
|
|
3- |
Yaşam boyu eğitimin önemini kavrama ve gerekliliklerinin yerine getirebilme becerisine sahip olabilmek.
|
|
4- |
Çağın sorunlarını, toplumun değişen dinamiklerini takip edebilmek.
|
|
5- |
Etkili iletişim kurabilmek, ikna becerisine sahip olabilmek.
|
|
6- |
Fikir ve sanat eserleri hakkında mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilmek.
|
|
7- |
Araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumla becerilerine sahip olabilmek.
|
|
8- |
Sorun ve gereksinimleri karşılayacak, hedef kitleye ulaşabilecek tasarımlar üretebilmek.
|
|
9- |
Disiplinler arası ortak çalışabilmek.
|
|
10- |
Sanat ve tasarım problemlerinin çözümünde gerekli malzemeleri kullanabilme yetkinliğine sahip olabilmek.
|
|
11- |
Ekip ve bireysel olarak çalışabilmek.
|
|
12- |
Zamanlama, sabır, iş bilinci, uzlaşmacılık, özgüven ve düzenlilik becerilerine sahip olabilmek.
|
|
13- |
Tasarım problemlerini çözümlemede kullanılan malzemelerin seçiminde çevreye karşı duyarlı olabilmek.
|
|
14- |
Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerler karşı sorumluluk sahibi olabilmek.
|
|
15- |
Dilini doğru kullanmak ve tasarımlarda bu konuda sorumluluk göstermek.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
4
|
64
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
3
|
2
|
6
|
Ödevler
|
3
|
4
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
2
|
6
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
3
|
3
|
9
|
Toplam iş yükü
|
|
|
99
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
3
|
60
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Kaynak 1: Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Mekan, Kitap, Melike Taşçıoğlu, YEM Yayınları.
Kaynak 2: İç Mekan Tasarımında Stant Tasarımı ve Sergileme, Kitap, Pam Locker, Literatür Yayınları.
Kaynak 3: Wayfinding, Kitap, Crag M. Berger, Roto Vision Yayınları
Kaynak 4: The Wayfinding Handbook, Kitap, David Gibson, Princeton Architectural Press.
Kaynak 5: The Information Design Handbook, Kitap, Jenn+Ken Visocky O’Grady, How Books Press
Kaynak 6: Signage and Wayfinding Design, Kitap, Chris Calori, David Vanden-Eynden, Wiley Press
Kaynak7: Signage Requirements in the 2010 Standards for Accessible Design: SEGD 2012 ADA White Paper Update, Kitap (klavuz), SEGD ADA Committee Press (https://media.segd.org/s3fs-public/SEGD_2012_ADA_White_Paper_Update.pdf
|
|