Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > TEFSİR III
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TEFSİR III Birinci düzey İLH526 Zorunlu 5 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. İBRAHİM GÖRENER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. İbrahim GÖRENER Dr. Öğr. Üye. Hüseyin ORAL
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli YÜZ YÜZE
Dersin amacı Kuranın muhtevası ve konularının anlaşılmasına katkı sağlamak, Tefsir okuma ve Tefsir yapma yöntemlerini kavratmak, Kuran yorumu alanında derinleşmesine yardımcı olmak
Dersin tanımı Kur''an''ın 304-450nci sayfaları arasındaki surelerin özellikleri, tefsiri, tefsir edilme süreçleri.

Dersin içeriği
1- Dersin yönteminin açıklanması, Meryem Suresi içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
2- Tâhâ Suresi içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
3- Enbiya Suresi içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
4- Hac Suresi içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
5- Müminûn Suresi içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
6- Nur Suresi içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
7- Furkan Suresi içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
8- Şuarâ Suresi içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
9- Neml Suresi içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
10- Kasas ve Ankebût Sureleri içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
11- Rum ve Lokman Sureleri içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
12- Secde ve Ahzab Sureleri içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
13- Sebe ve Fatır Sureleri içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
14- Yasin ve Sâffât Sureleri içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kur''an tefsirlerinin yazılış sürecini anlar
2- Kur''an''ı, bütünlüğü çerçevesinde doğru olarak anlar ve yorumlar
3- Meryem ve Sâffât arasındaki surelerin içeriklerine vakıf olur
4- Meryem ve Sâffât arasındaki surelere tefsir oluşturacak sorular sorar ve cevaplarını araştırır
5- Tefsirle ilgili bir metni doğru tahlil edip, yorumlama ve değerlendirme yetisini geliştirir
6- Tefsirler ilgili meselelere eleştirel yaklaşabilir ve bir meseleyi farklı açılardan ele alarak tartışabilir
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 1 2 2
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 4 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     61
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Kur''an Yolu, (Komisyon); Tefsirin Oluşum Sürecinde ...,(İ. Görener); Celaleyn Tefsiri; Diyanet İslam Ansiklopedisi (İşlenen surelerle ilgili maddeler)
Yardımcı Kaynaklar Beydavi, Ebussuud, Razi, Maturidi, Bikai tefsirleri; Müfredat, Besair ve benzeri öğrencilerin seçecekleri Garibu''l-Kur''an eserleri ve sözlükler.

Ders ile ilgili dosyalar
İndir  https://disk.yandex.com/d/jT8H-a14bbTr6g Öğrencilere verilen bu linkte, Celaleyn ses dosyaları, Celaleyn metni, Sure tanıtımı ve duyurular dosyası bulunmaktadır.