Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TEFSİR III |
Birinci düzey |
İLH526 |
Zorunlu |
5 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. İBRAHİM GÖRENER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. İbrahim GÖRENER
Dr. Öğr. Üye. Hüseyin ORAL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
Kuranın muhtevası ve konularının anlaşılmasına katkı sağlamak, Tefsir okuma ve Tefsir yapma yöntemlerini kavratmak, Kuran yorumu alanında derinleşmesine yardımcı olmak
|
Dersin tanımı
|
Kur''an''ın 304-450nci sayfaları arasındaki surelerin özellikleri, tefsiri, tefsir edilme süreçleri.
|
1- |
Dersin yönteminin açıklanması, Meryem Suresi içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
|
2- |
Tâhâ Suresi içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
|
3- |
Enbiya Suresi içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
|
4- |
Hac Suresi içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
|
5- |
Müminûn Suresi içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
|
6- |
Nur Suresi içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
|
7- |
Furkan Suresi içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
|
8- |
Şuarâ Suresi içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
|
9- |
Neml Suresi içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
|
10- |
Kasas ve Ankebût Sureleri içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
|
11- |
Rum ve Lokman Sureleri içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
|
12- |
Secde ve Ahzab Sureleri içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
|
13- |
Sebe ve Fatır Sureleri içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
|
14- |
Yasin ve Sâffât Sureleri içeriği ve seçme ayetlerin tefsiri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kur''an tefsirlerinin yazılış sürecini anlar
|
2- |
Kur''an''ı, bütünlüğü çerçevesinde doğru olarak anlar ve yorumlar
|
3- |
Meryem ve Sâffât arasındaki surelerin içeriklerine vakıf olur
|
4- |
Meryem ve Sâffât arasındaki surelere tefsir oluşturacak sorular sorar ve cevaplarını araştırır
|
5- |
Tefsirle ilgili bir metni doğru tahlil edip, yorumlama ve değerlendirme yetisini geliştirir
|
6- |
Tefsirler ilgili meselelere eleştirel yaklaşabilir ve bir meseleyi farklı açılardan ele alarak tartışabilir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
2
|
2
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
4
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
61
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kur''an Yolu, (Komisyon); Tefsirin Oluşum Sürecinde ...,(İ. Görener); Celaleyn Tefsiri; Diyanet İslam Ansiklopedisi (İşlenen surelerle ilgili maddeler)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Beydavi, Ebussuud, Razi, Maturidi, Bikai tefsirleri; Müfredat, Besair ve benzeri öğrencilerin seçecekleri Garibu''l-Kur''an eserleri ve sözlükler.
|
Ders ile ilgili dosyalar
|
|
İndir
| | https://disk.yandex.com/d/jT8H-a14bbTr6g
Öğrencilere verilen bu linkte, Celaleyn ses dosyaları, Celaleyn metni, Sure tanıtımı ve duyurular dosyası bulunmaktadır. |
|
|