Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KENTSEL KORUMA VE YENİLEME |
Birinci düzey |
ŞBP512 |
Zorunlu |
5 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. CEYHAN YÜCEL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. SEDA ÇALIŞIR HOVARDAOĞLU,
DOÇ.DR CEYHAN YÜCEL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Nursena KITLIK
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ve uygulama
|
Dersin amacı
|
Öğrencilere, korunmaya değer nitelik gösteren yerleşmelerde, karakteristik özelliklerin belirlenmesinde değerlendirme ölçütlerinin saptanması, kentsel ölçekte koruma amaçlı karar alma ve planlama hedeflerinin belirlenmesi, korunması ya da yenilenmesi gerekli alanlara uygulanacak müdahale biçimleri ve yöntemleri konusunda bilgi verilmesi ve beceri kazandırılması hedeflenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Ders ortak bir program ve içeriğe bağlı olarak 2 şube halinde yürütülecektir. A ve B Şubeleri olarak işlenecek derste, kuramsal anlatım konu başlıkları ders içeriği kısmında belirtilmiştir ve her şube ders sorumlusu tarafından konu anlatımları gerçekleştirilecektir. Kuramsal anlatımlar sonrasında öğrencilerden uygulama yapması beklenmektedir ve uygulamalar da A ve B Şubesi olarak yapılacaktır. Uygulama değerlendirmeleri öğrencilere iletilen rubriğe gore gerçekleştirilecektir.
|
1- |
Dersin amacı, içeriği, haftalık ders izlencesi ve değerlendirmeye ilişkin bilgilendirme
|
2- |
Koruma ve kentsel korumada temel kavramlar
|
3- |
Koruma anlayışının tarihi gelişimi
|
4- |
Kentsel koruma ve yenilemede yasal, örgütsel, politik ve ekonomik boyut
|
5- |
Dünyada ve Türkiye’de kentsel koruma ve yenileme uygulamaları, öğrenci uygulamaları konusunda bilgilendirme
|
6- |
Analiz çalışmalarının sunumu
|
7- |
Analiz çalışmalarının sunumu
|
8- |
Arasınav
|
9- |
Analiz verileri arasında ilişki kurabilme
|
10- |
İlişki kurulan verilere bağlı sorun tanımlama
|
11- |
Sorunlara bağlı kentsel çevrenin korunması ve planlanması konusunda çözüm geliştirme
|
12- |
Sorunlara bağlı kentsel çevrenin korunması ve planlanması konusunda çözüm geliştirme
|
13- |
Sorunlara bağlı kentsel çevrenin korunması ve planlanması konusunda çözüm geliştirme
|
14- |
Sınıf içi uygulamalar konusunda genel değerlendirme
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Korunması gerekli mirasın belirlenmesine ilişkin kriterleri saptayabilme.
|
2- |
Evrensel miras kavramlarını ve ölçütlerini kavrama.
|
3- |
Kültürel mirasın saptanması, korunması ve yaşatılması konusunda karar alabilme.
|
4- |
Kentsel dokularda korunmaya değer nitelikleri belirleyebilme.
|
5- |
Kentsel mirasın korunması ve planlanması konusunda deneyim kazanma.
|
6- |
Korunacak kentsel dokularda mekansal düzenleme becerisi kazanma.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kentsel Tasarım
|
|
2- |
Kent ve Bölge Planlama
|
|
3- |
Ulaşım
|
|
4- |
Peyzaj
|
|
5- |
Ekoloji
|
|
6- |
Sosyoloji
|
|
7- |
Şehircilik Tarihi
|
|
8- |
Sanat Tarihi
|
|
9- |
Kentsel Koruma
|
|
10- |
Bilgisayar Destekli tasarım
|
|
11- |
Kentsel Coğrafya
|
|
12- |
Mimarlık Bilgisi
|
|
13- |
Ekonomi
|
|
14- |
Gayrimenkul Değerleme ve Konut
|
|
15- |
İstatistik
|
|
16- |
İmar Hukuku
|
|
17- |
Çizim ve Sunum Teknikleri
|
|
18- |
Planlama Kuram ve Teknikleri
|
|
19- |
Yabancı Dil
|
|
20- |
Genel Kültür
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
4
|
40
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
4
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
4
|
4
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
124
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Kuban, D., 2001, Türkiye’de Kentsel Koruma, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul
Ahunbay, Z., 1999, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, Yem Yayınları, İstanbul
Özel, S., 1998. Uluslararası Alanda Kültür Varlıklarının Korunması, Alkım Yayınları, İstanbul
Delafons, J., 1997, Politics of Preservation, E&F Spon Publication, London
Larkham, P. J., 1996, Conservation and the City, Routledge Publication, London
Zeren, N., 1991. Koruma Amaçlı İmar Planı Yapım ve Uygulama Sorunları, İ.T.Ü. Mimarlık Fakültesi Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, İ.T.Ü. Çevre ve Şehircilik Uygulama-Araştırma Merkezi, Proje No: 71/20
Zeren, N., 1981. Kentsel Alanlarda Alınan Koruma Kararlarının Uygulanabilirliği, Doktora Tezi, İ.T.Ü. Mimarlık Fakültesi, İstanbul
|
|