Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Sosyoloji > NİCEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
NİCEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Birinci düzey SOS241 Seçmeli 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. AYLİN YONCA GENÇOĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr. Öğretim Üyesi AYLİN YONCA GENÇOĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Nicel araştırma yöntemlerinin mantığı ve kavramları ile saha uygulamalarında kullandığı teknikleri araştırma süreci çerçevesinde öğrencilere öğretmektir.
Dersin tanımı Sosyolojide nicel araştırma yöntemleri yapılandırılmış görüşme formları vb. veri toplama araçları ile sosyal olguların genellenebilir ve öndeyiye açık bilgisine ulaşarak onları açıklamaya çalışır.

Dersin içeriği
1- Paradigma ve Yöntem ilişkisi: Pozitivist paradigma-nicel yöntem; yorumcu paradigma nitel yöntem
2- Saha araştırması ve teori ilişkisi; nicel araştırma anlayışı
3- Teorinin unsurları: Sayıltılar, kavramlar, kavram kümeleri, kavram sınıflamaları, hipotezler
4- Teori ve amprik kanıtlar; nedensel açıklama, nicel araştırma aşamaları
5- Nicel araştırma aşamaları: Konu seçimi, konunun sınırlandırılması ve amacın belirlenmesi, araştırma deseninin belirlenmesi
6- Ölçme: Anket formunun hazırlanmasında kavramsallaştırma ve işlemselleştirme süreçleri
7- Ölçme: Anket formunun hazırlanmasında kavramsallaştırma ve işlemselleştirme süreçleri
8- Ara sınav
9- Ölçekler: Likert ölçeği, Thurstone ölçeklendirmesi, Bogardus toplumsal uzaklık ölçeği.
10- Evren ve parametreleri, örneklem çeşitleri ve örnekleme yöntemleri.
11- Güvenilirlik: Kararlılık güvenilirliliği, temsil güvenilirliği, eşdeğerlik güvenilirliği
12- Geçerlilik: Görünüşte geçerlilik, kapsam geçerliliği, kriter geçerliliği, yapı gerçerliliği
13- Anket tasarımı, soru hazırlama, soru çeşitleri ile avantaj ve dezavantajları, soru kağıdı hazırlamada uyulması gereken kurallar.
14- Nicel araştırma örneklerinin incelenmesi
15-
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenci, paradigma, nicel ve nitel araştırma anlayışı, teori, hipotez, örnekleme, ölçüm kavram ve süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
2- Öğrenci nicel yöntem ve tekniklerinin toplumsal yapının hangi unsurları, sosyal süreçlerin hangi boyutlarının analizinde, nasıl kullanılabileceğini öğrenir.
3- Öğrenci nicel araştırma yöntemine dayalı sosyolojik analizler yapabilir.
4- Öğrenci nicel araştırma yöntemi ve tekniklerini sosyal sorunları çözmede nasıl kullanabileceği hakkında bilgi sahibi olur.
5- Öğrenci nicel araştırma yönteminin aşamaları çerçevesinde bir saha araştırmasını tasarlayabilir.
6- Öğrenci nicel araştırma yöntemine ilişkin eleştirel ve analitik bir bakış açısı kazanır.
7- Öğrenci nicel araştırma yönteminin etik boyutları hakkında bilgi sahibi olur.
8- Öğrenci nicel araştırma yönteminin sosyal bilimlerinin farklı alanlarında kullanımı hakkında bilgi sahibi olur.
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sosyoloji alanıyla ilgili gerekli olan kuramsal ve kavramsal bilgiye sahip olur.
2- Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal yapıyı, kurum ve süreçlerin işleyişini ve toplumsal eylemi anlama ve açıklayabilmede kullanabilir.
3- Sosyoloji alanıyla ilgili temel kuramsal yaklaşımları ve kavramları kullanarak sosyolojik analizler yapabilir.
4- Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal gerçekliği anlamada ve toplumsal sorunları çözmede kullanabilir.
5- Sosyoloji alanında edindiği temel bilgi ve becerileri ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
6- Sosyoloji alanıyla ilgili bir sosyal araştırmayı gözlem safhasından başlayarak lisans seviyesinde edindiği bilgi ve becerilerle kendi başına proje önerisi tasarlayarak bunu yazabilecek niteliğe ulaştırabilir.
7- Sosyoloji alanında edindiği bilgi ve beceriler ile eleştirel ve analitik düşünme yaklaşımı geliştirir.
8- Sosyoloji alanıyla ilgili yerel ve küresel düzeydeki gelişmeleri takip eder ve bunlara ilişkin öngörüde bulunabilir.
9- Sosyoloji alanıyla ilgili araştırma süreçlerini ilgilendiren etik sorunlara dair birikim sağlayarak hem mesleki hem de vatandaşlık gerekliliği olan toplumsal sorumluluğa dair olumlu tutum geliştirir.
10- Sosyoloji alanındaki araştırma yöntem ve tekniklerini disiplinler arası bir perspektifle sosyal süreçlere uygulayabilir.
11- -
12- -
13- -
14- -
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ödevler 3 2 6
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 3 2 6
Toplam iş yükü     118
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Neumann L.W.(2008).Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar, çev. Sedef Özge, 2 cilt, İstanbul: Yayın Odası
Yardımcı Kaynaklar Punch K.F.(2005).Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar, çev. D. Bayrak, H.B. Aslan, Z. Akyüz, Ankara: Siyasal Kitabevi.

Ders ile ilgili dosyalar