Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
METİN YAZARLIĞI |
Birinci düzey |
RTS 214 |
Zorunlu |
4 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ AYŞEGÜL ÇİLİNGİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. AYŞEGÜL ÇİLİNGİR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans
|
Dersin amacı
|
Bir film, dizi, reklam senaryosunu oluşturabilmek ve bunların içerik ve biçim olarak daha iyi kavrayabilmek için gerekli olan bir dramaturji oluşturmanın öğelerini, kurallarını ve farklı anlatı türlerinin özelliklerini kuramsal olarak ele almak, örnekleri izleyip değerlendirerek pekiştirmek amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Bir film, dizi, reklam senaryosunun içeriğini, yapısal unsurlarını (kompozisyon) oluşturacak öykünün, anlatının çıkış safhalarının oluşturulmasındaki yapıtaşlarının çeşitli anlatı türleri bağlamında irdelenmesini, örnekler izlenerek kuramsal bilgilerin analizini, değerlendirilmesini içerir.
|
1- |
Metin nedir?, metin yazmak ile ilgili genel kurallar nelerdir?
|
2- |
Medyadaki metin türleri
|
3- |
Aristoteles''in "Poetika" eseri ve tragedya kavramı
|
4- |
Tiyatro Dramaturjisi
|
5- |
Sinema- edebiyat ilişkisi
|
6- |
Dramaturjik kavramlar. Kuramsal ve uygulamalı dramaturji üzerine. Aksiyon, olgu ve olay, durum ve şartlar. Çatışma çeşitleri ve modelleri.
|
7- |
Geleneksel anlatı
|
8- |
Vladimir Propp''un Masal Biçimbilim Yaklaşımı
|
9- |
Joseph Campbell''ın Kahramanın Sonsuz Yolculuğu
|
10- |
Sinemada çağdaş anlatı.
|
11- |
Geleneksel-çağdaş anlatı karşılaştırması
|
12- |
Tv Program metni hakkında bilgi
|
13- |
Televizyon dizi anlatısı
|
14- |
Reklam anlatısı
|
15- |
Sinopsis, tretman ve ayrımlama senaryosu hakkında bilgilendirme I
|
16- |
Sinopsis, tretman ve ayrımlama senaryosu hakkında bilgilendirme II
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bir dramaturji oluşturmanın öğelerini, yöntemlerini özümser.
|
2- |
Bir senaryo yazım sürecinin dramatik yapısına hakim olur.
|
3- |
Kompozisyon öğelerini ve söylem oluşturmayı öğrenir.
|
4- |
Aristoteles''in Poetika eserinde yer alan trajedi ile ilgili kavramları öğrenir ve bunların senaryo yapıları içerisindeki önemini kavrar.
|
5- |
Metin yazma ile genel kuralları öğrenir.
|
6- |
Sinemada farklı anlatı türlerine ait örnekleri nasıl izlemesi ve değerlendirmesi gerektiğini kavrar.
|
7- |
Geleneksel ve çağdaş anlatılı bir filmin dramaturjik yapısını analiz eder.
|
8- |
Reklam, belgesel, dizi ve film senaryoları arasındaki temel farklılıklarını kavrar.
|
9- |
Reklam, belgesel, ve dizi metinleri hakkında genel bilgi edinir.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
11
|
2
|
22
|
Ödevler
|
4
|
2
|
8
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
2
|
1
|
2
|
Toplam iş yükü
|
|
|
100
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Aristoteles (Poetika),Y. Demir (Filmde Zaman ve Mekân Üzerine)
B. Foss (Film ve Televizyonda Anlatım Teknikleri ve Dramaturji)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
M. Parkan (Brecht Estetiği ve Sinema).,
Ö. Gürbüz (Sinema Dramaturjisi: "Asiye Nasıl Kurtulur?" Filmlerinin Dramaturjik Çözümlemesi). Semir Aslanyürek (Senaryo Kuramı), U. Eco (Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti), J. Costello (Senaryo Yazımı), M. Jahn (Anlatıbilim)
|
|