Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE ETİK |
İkinci düzey |
MAT 507 |
Zorunlu |
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET TAMER ŞENEL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MEHMET TAMER ŞENEL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Bilimsel araştırma teknikleri hakkında bilgi vermek, Bilimde etik kavramını izah etmek, etik dışı davranışlar ve nedenlerini açıklamak, ayrıca bilimsel yayın ve yayın etiği kavramlarını ifade etmektir.
|
Dersin tanımı
|
Bilimsel araştırma metotlarını ve etik kavramlarını ifade eder.
|
1- |
Bilim Felsefesi ve Bilimsel düşünce yöntemine kısa bir bakış,Matematik ve bilim.
|
2- |
Bilim, bilimsel bilgi ve Bilimsel yöntem
|
3- |
Bilimsel araştırma ve çeşitleri
|
4- |
Bilimsel araştırmanın yapısı ve özellikleri
|
5- |
Bilim insanlarının ve kurumlarının sorumlulukları
|
6- |
Araştırma projesi, protokolü ve metodolojisi
|
7- |
Araştırmanın planlanması ve araştırma yöntemleri
|
8- |
Araştırma verilerinin arşivlenmesi, analizi ve yayına dönüştürülmesi
|
9- |
Araştırma verilerinin yayına dönüştürülmesi
|
10- |
Etik kavramı ve bilim etiği
|
11- |
Bilimsel araştırma ve çalışmalarda etik dışı davranışlar ve nedenleri
|
12- |
Bilim insanı, etik ve toplum ilişkisi
|
13- |
Akademik çalışmalarda etik kavramı, Eğitim sistemi ve etik
|
14- |
Bilim etiğinde temel ilkeler
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bilim tarihi konusunda kısa bir bilgiye sahip olmak
|
2- |
Bilimsel bilginin anlamını kavramak
|
3- |
Bilimsel araştırma çeşitleri ve yöntemlerin tanımak
|
4- |
Bilimsel araştırmada sorumlulukları kavramak
|
5- |
Bilimsel araştırmanın nasıl yapılacağını öğrenmek
|
6- |
Etik ve bilimsel kavramları hakkında bilgi sahibi olmak
|
7- |
Bilimsel çalışmalarda etik dışı davranışları öğrenmek, Akademik çalışmalarda etik dışı davranışlar hakkında bilgi sahibi olmak
|
8- |
Bilimsel etik ve toplum ilişkilerini anlamak
|
9- |
Bilim etiğinde temel ilkeleri öğrenmek
|
10- |
Bilimsel yayın oluşturma ve yayın etiği konusunda bilgi sahibi olmak
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans düzeyinde alınan matematik eğitimi temelinde bilgi birikimini belirli bir düzeyde geliştirebilme
|
|
2- |
Alanında edindikleri teorik ve pratik bilgileri kullanabilme
|
|
3- |
Alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerdeki bilgilerle bütünleştirerek çalışmalarında kullanbilme
|
|
4- |
Matematik alanında güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarını, kendi alanında ve alanı dışında çalışan araştırmacılara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme
|
|
5- |
Yaptığı çalışmalarda, konusuyla ilgili verilerin derlenmesi,düzenlenmesi, yorumlanması ve kullanılması aşamalarında toplumsal ve bilimsel etik değerlere saygı göstermesi
|
|
6- |
Kendi alanında veya diğer disiplinlerde bilgiye ulaşma yöntemlerini etkin ve etik değerlere uygun olarak kullanabilme.
|
|
7- |
Matematiksel bilgi birikimini teknolojide etkin ve vereimli bir şekilde kullanabilme
|
|
8- |
Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılara katılarak bilgi paylaşımında bulunabilme
|
|
9- |
Alanında karşılaştığı yeni bir bilgiyi eleştirel yaklaşımlarla değerlendirerek anlayabilme ve yorumlayabilme
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
1
|
2
|
2
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
3
|
6
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
14
|
2
|
28
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
14
|
2
|
28
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
2
|
4
|
Toplam iş yükü
|
|
|
184
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1) Bilimsel bir makale nasıl yazılır ve yayımlanır, ROBERT A. DAY (Çeviri; Gülay Aşkar Altay), Tübitak, 1996.
2) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Prof. Dr. Niyazi Karasar ,Nobel Yayın Dağıtım ,2015.
3) Bilimsel Arastırmada Etik ve Sorunları, Tübitak,2002.
4) Bilim Etiği, Prof Dr. Nurhan Atasoy ve arkadaşları, İstanbul Üniversitesi Yayınları, 2011.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1) Bilimsel bir makale nasıl yazılır ve yayımlanır, ROBERT A. DAY (Çeviri; Gülay Aşkar Altay), Tübitak, 1996.
2) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Prof. Dr. Niyazi Karasar ,Nobel Yayın Dağıtım ,2015.
3) Bilimsel Arastırmada Etik ve Sorunları, Tübitak,2002.
4) Bilim Etiği, Prof Dr. Nurhan Atasoy ve arkadaşları, İstanbul Üniversitesi Yayınları, 2011.
|
|