Giriş | English

Doktora > Fen Bilimleri Enstitüsü > Enerji Sistemleri Mühendisliği (doktora) > BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE ETİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE ETİK Üçüncü düzey MAT 507 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MEHMET TAMER ŞENEL
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MEHMET TAMER ŞENEL
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Bilimsel araştırma teknikleri hakkında bilgi vermek, Bilimde etik kavramını izah etmek, etik dışı davranışlar ve nedenlerini açıklamak, ayrıca bilimsel yayın ve yayın etiği kavramlarını ifade etmektir.
Dersin tanımı Bilimsel araştırma metotlarını ve etik kavramlarını ifade eder.

Dersin içeriği
1- Bilim Felsefesi ve Bilimsel düşünce yöntemine kısa bir bakış,Matematik ve bilim.
2- Bilim, bilimsel bilgi ve Bilimsel yöntem
3- Bilimsel araştırma ve çeşitleri
4- Bilimsel araştırmanın yapısı ve özellikleri
5- Bilim insanlarının ve kurumlarının sorumlulukları
6- Araştırma projesi, protokolü ve metodolojisi
7- Araştırmanın planlanması ve araştırma yöntemleri
8- Araştırma verilerinin arşivlenmesi, analizi ve yayına dönüştürülmesi
9- Araştırma verilerinin yayına dönüştürülmesi
10- Etik kavramı ve bilim etiği
11- Bilimsel araştırma ve çalışmalarda etik dışı davranışlar ve nedenleri
12- Bilim insanı, etik ve toplum ilişkisi
13- Akademik çalışmalarda etik kavramı, Eğitim sistemi ve etik
14- Bilim etiğinde temel ilkeler
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bilim tarihi konusunda kısa bir bilgiye sahip olmak
2- Bilimsel bilginin anlamını kavramak
3- Bilimsel araştırma çeşitleri ve yöntemlerin tanımak
4- Bilimsel araştırmada sorumlulukları kavramak
5- Bilimsel araştırmanın nasıl yapılacağını öğrenmek
6- Etik ve bilimsel kavramları hakkında bilgi sahibi olmak
7- Bilimsel çalışmalarda etik dışı davranışları öğrenmek, Akademik çalışmalarda etik dışı davranışlar hakkında bilgi sahibi olmak
8- Bilimsel etik ve toplum ilişkilerini anlamak
9- Bilim etiğinde temel ilkeleri öğrenmek
10- Bilimsel yayın oluşturma ve yayın etiği konusunda bilgi sahibi olmak

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Etik değerler ve kalite bilinci çerçevesinde ulusal ve uluslararası taleplere cevap verecek nitelikte mühendisler yetiştirmek.
2- Endüstride ve araştırma kuruluşlarında, uygulama ve araştırma alanında kariyer hedeflerine uygun planlama yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmek.
3- Teknik, ekonomik ve sosyolojik faktörleri dikkate alarak, mühendislik tasarım ve uygulamalarında özgün fikirler geliştirebilen, farklı disiplinlerle ortak çalışabilen, girişimci/yenlikçi mühendisler yetiştirmek.
4- Küresel boyutta bilimsel ve teknolojik gelişmelere uyum sağlayabilen, etkin iletişim kurma becerisi kazanmış mühendisler yetiştirmektir.
5- Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
6- Deney tasarımlama ve yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
7- İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
8- Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
9- Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
10- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
11- Etkin iletişim kurma becerisi
12- Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
13- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
14- Çağın sorunları hakkında bilgi
15- Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
16- Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek temel alt yapıya sahip mühendis
17- Ulusal ve uluslararası taleplere uygun olarak uygulanabilir teknolojiler geliştiren mühendislik yeteneği
18- Mevcut ürün ve teknolojilerin her türlü verimliliğini geliştirici özgün fikirler geliştirme ve uygulama
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 1 2 2
Sunum / Seminer hazırlama 2 3 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 14 2 28
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 14 2 28
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 2 4
Toplam iş yükü     184
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1) Bilimsel bir makale nasıl yazılır ve yayımlanır, ROBERT A. DAY (Çeviri; Gülay Aşkar Altay), Tübitak, 1996. 2) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Prof. Dr. Niyazi Karasar ,Nobel Yayın Dağıtım ,2015. 3) Bilimsel Arastırmada Etik ve Sorunları, Tübitak,2002. 4) Bilim Etiği, Prof Dr. Nurhan Atasoy ve arkadaşları, İstanbul Üniversitesi Yayınları, 2011.
Yardımcı Kaynaklar 1) Bilimsel bir makale nasıl yazılır ve yayımlanır, ROBERT A. DAY (Çeviri; Gülay Aşkar Altay), Tübitak, 1996. 2) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Prof. Dr. Niyazi Karasar ,Nobel Yayın Dağıtım ,2015. 3) Bilimsel Arastırmada Etik ve Sorunları, Tübitak,2002. 4) Bilim Etiği, Prof Dr. Nurhan Atasoy ve arkadaşları, İstanbul Üniversitesi Yayınları, 2011.

Ders ile ilgili dosyalar