Giriş | English

Lisans > Güzel Sanatlar Fakültesi > Grafik Tasarimi > TEMEL TASARIM - I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TEMEL TASARIM - I Birinci düzey GRF101 Zorunlu 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ZAFER TÜRKMEN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ZAFER TÜRKMEN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli TEORIK ANLATIM VE UYGULAMA. PRATIK YAPMA VE KAVRAMA.
Dersin amacı EVRENDE VAR OLAN MİKRO VE MAKRO ÇEŞİTLİLİK VE ESTETİK; KARMAŞIK VE ZOR ÇÖZÜMLENEBİLİR BİR YAPIDADIR. TEMEL TASARIM EĞİTİMİ BELLİ BİR MANTIK ÇERÇEVESİNDE DOĞADAKİ GEOMETRİYİ RENK VE ÇEŞİTLİLİĞİ, İLKELER VE ELEMANLAR OLARAK İKİ ANA BAŞLIKTA SINIFLANDIRILARAK DAHA YALIN VE KOLAY ANLAŞILIR BİR BAKIŞ AÇISINI TASARIMCI ADAYLARINA KAZANDIRMAKTADIR. TASARIM ELEMANLARI: 2 YADA 3 BOYUTLU FORMA ULAŞMAK İÇİN GEÇERLİ ARAÇLARI İFADE EDERKEN TASARIM İLKELERİ; BİÇİM VE ELEMANLARIN MAKRO DÜZEYDE ORGANİZASYONUNU İFADE EDEN PRENSİPLERİ YANİ KOMPOZİSYON İLKELERİNİ İÇERMEKTEDİR. ÖĞRENCİNİN DOĞADA GİZLENEN GEOMETRİYİ, ESTETİĞİ VE ORGANİZASYONU KOLAYCA ANLAYABİLMESİ, ÇÖZÜMLEMESİ VE KENDİ ÇALIŞMALARINDA DAHA ESTETİK BİR FORMA ULAŞABİLMEK ADINA BİLİNÇLİ OLARAK KULLANABİLESİ; BU BAĞLAMDA GÖZLEM-ANALİZ-SENTEZ SİSTEMATİĞİ İLE YORUMLAMAYI ÖĞRENEBİLMESİ, DOĞAYI, İNSANIN YAŞAM ÇEVRESİNİ, NESNELERİ VE SANAT ESERLERİNİ KAYNAK OLARAK ELE ALMAYI ÖĞRENMESİ. BİR TASARIM PROBLEMİNİ EN DOĞRU VE HIZLI BİR ŞEKİLDE ÇÖZMESİ
Dersin tanımı TEMEL TASARIM İLKE VE ELEMANLARINI EKİN BİR ŞEKİLDE KULLANMA

Dersin içeriği
1- TEMEL TASARIMIN TANIMI, KAPSAMI, İÇERİĞİ. GÖRSEL SANATLARDA VE DİĞER SANAT DALLARINDA TEMEL SANAT EĞİTİMİNİN ANLAMI, GÖRSEL SANATLAR VE DİĞER SANAT DALLARININ ORTAK ÖZELLİKLERİ, DİL BERABERLİĞİ. MALZEME VE UYGULAMA YÖNTEMLERİ- TEKNİKLER. AMAÇ: TEMEL TASARIM DERSİNİN ÖNEMİNİ KAVRATMAK, MALZEME VE TEKNİKLERİNİ TANITMAK
2- IŞIK: DÜZENLEME, TON ÇUBUĞU; IŞIĞIN AÇIK-ORTA-KOYU DEĞERLERI ILE UYGULAMA ÇALIŞMALARI; DOĞADAN SEÇILEN BIR OBJENIN IŞIK DEĞERLERI ILE ETÜT EDILMESI VE BUNDAN SOYUT YORUMLAMALARA GIDILMESI; AMAÇ: DÜZENLEMEDE IŞIĞIN AÇIK-ORTA-KOYU DEĞERLERI ÖĞRENCILER TARAFINDAN DOĞRU GÖRÜLEBILMESINI SAĞLAMAK.
3- IŞIK: 1. DOĞADAN SEÇILEN BIR OBJENIN IŞIK DEĞERLERI ILE ETÜT EDILMESI; 2. OBJEYI ÇOĞALTARAK VE BU PARÇALARI BIRBIRINE BAĞLAYARAK KOMPOZISYON YARATMAK 3. OBJENIN SOYUT YORUMU.
4- IŞIK: 1. DOĞADAN SEÇILEN BIR OBJENIN IŞIK DEĞERLERI ILE ETÜT EDILMESI; 2. OBJEYI ÇOĞALTARAK VE BU PARÇALARI BIRBIRINE BAĞLAYARAK KOMPOZISYON YARATMAK 3. OBJENIN SOYUT YORUMU.
5- NOKTA. NOKTA ELEMANI ILE SOYUT DÜZENLEMELER; DOĞADAN SEÇILEN FORMUN AÇIK-KOYU DEĞERLERININ NOKTA ILE ÇALIŞILMASI, RESIM DILI VE TEKNIĞI ILE “NOKTA” KONULU YORUM; ILIŞKILENDIRMEYE, YARATICILIĞA DAYALI BIR ÇALIŞMA, TASARIM; NOKTA ILE YÜZEY DEĞERLENDIRILMESI. UYGULAMA: DOĞADAN SEÇILEN OBJE VE FORMLARIN AÇIK-KOYU DEĞERLERIN NOKTA ILE IFADE EDILMESI.
6- NOKTA: UYGULAMA: YARATICI TASARIM- NOKTALARLA DÜZENLEME
7- ELEMANLARIN DÜZENLENMELERI; ÇIZGININ YÜZEYDE DEĞIŞIK YORUMLARI, GÖRSEL YORUMUN YANINDA SESSEL TASARIM; GÖRSEL, SESSEL VE DEVINIMSEL YORUMUN BIRLIKTE GERÇEKLEŞTIRILMESI. AMAÇLAR: BIÇIMI OLUŞTURAN ELEMANLARDAN ÇIZGININ YÜZEYDE DEĞERLENDIRILMESI; ÇIZGIYI KULLANARAK HACIM YARATMA.
8- ÇIZGI: ÇIZGILERLE FARKLI YÜZEYLERE SAHIP KOMPOZISYON YARATMAK UYGULAMA: ORGANIK VE GEOMETRIK FORMLARIN ÇIZGILERLE SOYUTLAMASI.
9- VİZE HAFTASI
10- LEKE: (AÇIK-KOYU, SIYAH –BEYAZ TEKNIĞI): ÇEŞITLI BÜYÜKLÜK VE KARAKTERLERDE GEOMETRIK ŞEKILLERIN DÜZENLENMESI; NESNEDEN VE HAYALDEN LEKE ÇALIŞMALARI. AMAÇ: LEKE KAVRAMINI AÇIK-KOYU ÖĞELERI ILE KAVRATMAK.
11- ÜÇ TEKNIK BIR ARADA: NOKTA, ÇIZGI VE LEKEYI AYNI ÇALIŞMANIN IÇINDE KULLANARAK IŞIK-GÖLGEYI IFADE ETME
12- DOKU: BIR DOKU ÖRNEĞININ FARKLI GEOMETRIK FORMLAR ÜZERINE UYGULANMASI; OBJELERI DOKUSAL YAPILARI ILE RESMEDILMESI. AMAÇ: DOĞAL VE YAPAY DOKUYU KAVRATMAK; DOKUNUN PLASTIK BAKIMDAN, RESIM SANATINDA YENI BIR BOYUT OLUŞTURMADAKI ROLÜNÜ ANLATMAK. UYGULAMA: DOKU ETÜTLERI, DOĞADAN DOKU ARAŞTIRMALARI; DOKU ETÜTLERINDEN SEÇILEN BIR ÖRNEĞIN ÇIZIMI VE YORUMLANMASI; DOĞADA DOKU ARAŞTIRMASI- DOKULU OBJE ETÜDÜ VE PARÇALARA AYIRARAK KOMPOZISYON YARATMAK. OBJENIN SOYUTLAMASI.
13- DOKU: BIR DOKU ÖRNEĞININ FARKLI GEOMETRIK FORMLAR ÜZERINE UYGULANMASI; OBJELERI DOKUSAL YAPILARI ILE RESMEDILMESI. AMAÇ: DOĞAL VE YAPAY DOKUYU KAVRATMAK; DOKUNUN PLASTIK BAKIMDAN, RESIM SANATINDA YENI BIR BOYUT OLUŞTURMADAKI ROLÜNÜ ANLATMAK. UYGULAMA: DOKU ETÜTLERI, DOĞADAN DOKU ARAŞTIRMALARI; DOKU ETÜTLERINDEN SEÇILEN BIR ÖRNEĞIN ÇIZIMI VE YORUMLANMASI; DOĞADA DOKU ARAŞTIRMASI- DOKULU OBJE ETÜDÜ VE PARÇALARA AYIRARAK KOMPOZISYON YARATMAK. OBJENIN SOYUTLAMASI.
14- DOKU: SERBEST DOKUSAL ÇALIŞMALAR, GENEL TEKRAR ÇIZIMLERI
15- SERGI HAZIRLIKLARI
16- FİNAL
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- TEMEL TASARIM ELEMANLARINI TANIMA VE KULLANMA
2- IŞIĞI ETKİN KULLANMA
3- NOKTA, ÇİZGİ, BİÇİM, ŞEKİL, FORM İLE BOYUT KAVRAMINI ANLAMA
4- NOKTAYI TASARIM ELEMANI OLARAK KULLANMA
5- ÇİZGİYİ TASARIM ELEMANI OLARAK KULLANMA
6- DOKUYU TASARIM ELEMANI OLARAK KULLANMA
7- LEKEYİ TASARIM ELEMANI OLARAK KULLANMA
8- TEMEL TASARIM İLKELERİNİ TANIMA VE KULLANMA
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sanat ve tasarım bilgilerini tanımlama, çözümleme ve grafik tasarım alanında uygulayabilme becerilerine sahip olabilmek.
2- Alanla ilgili yazılım bilgisine sahip olabilme, çağın gerektirdiği teknolojik yeniliklere ayak uydurabilmek.
3- Yaşam boyu eğitimin önemini kavrama ve gerekliliklerinin yerine getirebilme becerisine sahip olabilmek.
4- Çağın sorunlarını, toplumun değişen dinamiklerini takip edebilmek.
5- Etkili iletişim kurabilmek, ikna becerisine sahip olabilmek.
6- Fikir ve sanat eserleri hakkında mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilmek.
7- Araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumla becerilerine sahip olabilmek.
8- Sorun ve gereksinimleri karşılayacak, hedef kitleye ulaşabilecek tasarımlar üretebilmek.
9- Disiplinler arası ortak çalışabilmek.
10- Sanat ve tasarım problemlerinin çözümünde gerekli malzemeleri kullanabilme yetkinliğine sahip olabilmek.
11- Ekip ve bireysel olarak çalışabilmek.
12- Zamanlama, sabır, iş bilinci, uzlaşmacılık, özgüven ve düzenlilik becerilerine sahip olabilmek.
13- Tasarım problemlerini çözümlemede kullanılan malzemelerin seçiminde çevreye karşı duyarlı olabilmek.
14- Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerler karşı sorumluluk sahibi olabilmek.
15- Dilini doğru kullanmak ve tasarımlarda bu konuda sorumluluk göstermek.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 16 8 128
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 8 8
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 8 8
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     186
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 60
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı YOK
Yardımcı Kaynaklar • GRAFİKTE TEMEL TASARIM, PROF. HATİCE ASLAN ODABAŞI, • TEMEL SANAT EĞİTİMİ, DR. M. IŞINGÖR, PROF. DR. E. ETİ, PROF. DR. M. ASLIER, • SANAT EĞİTİMİ, KAYIHAN KESKİNOK • SANAT SÖZLÜĞÜ, N. KESER, ÜTOPYA, 2005 • SANAT KAVRAM VE TERİMLERİ SÖZLÜĞÜ, M.SÖZEN, UĞUR TANYELİ, REMZİ KİTABEVİ, 1999, İSTANBUL • TEMEL SANAT EĞİTİMİ, NEVİDE GÖKAYDIN, MEB EĞİTİM, 2002, İSTANBUL • TEMEL TASARIM, ALİ SEYLAN, M-KİTAP, 2005, ANKARA • TEMEL TASARIMA ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR, EMİN DOĞAN AYDIN, MOR AJANS, 2004, İSTANBUL • ARTTALK, ROSALİND RAGANS, GLENCOE PUBLİSHİNG CO, 1988, USA

Ders ile ilgili dosyalar