Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MERYEM EREN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Meryem EREN, Dr. Öğr. Üyesi Meryem ŞENTÜRK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Bu derste, metabolizmada yer alan geçitlerin modelleri, bu modellerin düzenlenmesi ve işleyişi hakkında bilgi verilmesi amaçlanmıştır.
|
Dersin tanımı
|
BU ders, metabolizmada yer alan geçitlerin modelleri ve regülasyonu hakkındaki bilgileri kapsar.
|
1- |
Giriş, metabolik geçitlerde kaynak madde ve ürün ilişkisi
|
2- |
Metabolizmanın genel özellikleri
|
3- |
Metabolizmanın genel özellikleri
|
4- |
Metabolizmanın genel özellikleri
|
5- |
Enzim aktivitesinin feed-back regülasyonu: negatif feed-back inhibisyonu ve dallanmış geçitlerin kontrolü
|
6- |
Enzim aktivitesinin feed-back regülasyonu: kümülatif feed-back inhibisyonu ve paralel enzimler
|
7- |
Enzim aktivitesinin feed-back regülasyonu: ardarda feed-back inhibisyonu, birleşik feed-back inhibisyonu ve sinerjist feed-back inhibisyonu
|
8- |
Enzim aktivitesinin protein modifikasyonu ile regülasyonu
|
9- |
Enzim aktivitesinin protein modifikasyonu ile regülasyonu
|
10- |
Ca+2 ile enzim aktivitesinin regülasyonu (Kalmodulin-CaM)
|
11- |
Metabolik aktivitenin hücrede bölümlere ayrılması: Çekirdek, mitokondri ve kloroplastlar
|
12- |
Metabolik aktivitenin hücrede bölümlere ayrılması: endoplazmik retikulum, golgi cisimleri ve lizozomlar ve vakuoller
|
13- |
Metabolik aktivitenin hücrede bölümlere ayrılması: mikrocisimler ( peroksizomlar ve glikoksizomlar)
|
14- |
Metabolik aktivitenin hücrede bölümlere ayrılması: sitozol
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci, metabolik geçitlerde kaynak madde-ürün ilişkisini bilir.
|
2- |
Metabolizmanın genel özellikleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
3- |
Enzim aktivitesinin Feed-back regülasyonunu açıklayabilir.
|
4- |
Enzim aktivitesinin protein modifikasyonu ile regülasyonunu açıklayabilir.
|
5- |
Ca+2 ile enzim aktivitesinin regülasyonunu açıklayabilir.
|
6- |
Hücre organellerinde gerçekleşen metabolik aktiviteler hakkında bilgi sahibi olur.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsanda hastalık oluşturan parazitlerin morfolojik özelliklerini ve yaşam döngüsünü bilir.
|
|
2- |
Mevcut düzenlemelere uygun şekilde tıbbi ve adli kayıt tutabilir ve gerekli bildirimleri yapabilir.
|
|
3- |
Mesleğini uygularken hastalar, hasta yakınları, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve diğer paydaşlarla etkin iletişim kurar.
|
|
4- |
İnsani ve mesleki değerlerle etik ilkelere uygun davranır.
|
|
5- |
Paraziter hastalıkların tanısında kullanılan yöntemleri bilir ve uygulayabilir.
|
|
6- |
Sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan alet ve cihazlar hakkında bilgi sahibidir, birinci basamak koşullarında kullanılması beklenen alet ve cihazları kullanabilir.
|
|
7- |
Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular.
|
|
8- |
Tıbbi uygulamalarını maliyet – etkili yaklaşımlara dayandırır.
|
|
9- |
Bilimsel araştırma planlayabilir, verileri toplayabilir, değerlendirebilir, araştırma raporu hazırlayabilir, hazırladığı raporu yurt içi veya yurt dışı bir dergide yayınlayabilir veya bir bilimsel toplantıda sunabilir.
|
|
10- |
Paraziter hastalıkların klinik blirtilerini ve tedavilerini bilir.
|
|
11- |
Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin insan sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
|
|
12- |
Korunma ve kontrol yollarını bilir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
10
|
2
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
10
|
2
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
14
|
14
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
14
|
14
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
14
|
3
|
42
|
Toplam iş yükü
|
|
|
200
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Sözbilir Bayşu N., Bayşu N. Biyokimya. Güneş yayınları Ankara, 2008.
Kalaycıoğlu L., B. Serpek, M. Nizamlıoğlu, N. Başpınar, A.M. Tiftik. Biyokimya. 2. Baskı. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2000.
Champe P.C., R.A. Harvey, Lippincott’s Illustrated Reviews Serisinden: Biyokimya. (Çeviri: Prof Dr. Tokullugil A., Uzm. Dr. M. Dirican, Uzm. Dr. E. Ulukaya ) 2. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul, 1997.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Tiftik A.M. Klinik Biyokimya. Mimoza yayınları, Konya, 1996. Karagül H., A. Altıntaş, UR. Fidancı, T.Sel. Klinik Biyokimya. Medisan Yayınevi, Ankara, 2000.
|
|