Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Harita Mühendisliği > KONUM ÖLÇMELERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KONUM ÖLÇMELERİ Birinci düzey HM 205 Zorunlu 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Lisans öğrencileri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. BÜLENT BOSTANCI
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. BÜLENT BOSTANCI
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. ABDULLAH KARAAĞAÇ
Dersin veriliş şekli Sınıf dersleri: Haftada iki saat teorik temeller.
Dersin amacı Ölçü ve hata kavramı, açı ölçme yöntemleri ve okuma düzenekleri ile tek nokta konum belirleme yöntemleri ile ölçme ve hesaplamalarının öğretilmesi
Dersin tanımı Ölçü hataları ve hataların yayılma esasları, açı ölçme yöntemleri ve okuma düzenleri, düzlem koordinat dönüşümü, tek nokta kestirmeleri ve zemine indirme hesabı.

Dersin içeriği
1- Hata ve hata yayılma esasları
2- Ağırlık, ağırlıklı ortalama, çift ölçü farkları ile ortalama hata hesabı
3- Farklı doğruluktaki ölçülerle bir bilinmeyenin dengelemeli olarak belirlenmesi
4- Yatay açı ölçme yöntemleri ve silsile yöntemi
5- Merkeze dönüştürme, merkeze dönüştürme elemanlarının hesabı
6- Zemine indirme hesabı
7- Trigonometrik teoremler ve hesaplar
8- Trigonometrik yöntemlerle kestirme hesapları
9- İkiden fazla noktadan yapılan ölçülerle dengelemeli önden kestirme
10- Geriden kestirme: Keastner yöntemine göre çözüm
11- Geriden kestirme: Collins yöntemine göre çözüm
12- Karışık kestirme ve kenar ölçüleri ile kestirme hesabı
13- Koordinat dönüşümü
14- Genel değerlendirme
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Arazide konum belirlemeye yönelik açı ve uzunluk ölçümlerini yapabilme yeteneği
2- Farklı yöntemlerle ölçülemeyen açıları belirleyebilir.
3- İki boyutlu konum belirleme hesaplarını yapabilir
4- Basit koordinat dönüşümlerini gerçekleştirebilir
5- Nirengilerde sıklaştırma ağının tesisini ve hesabının yapabilir
6- Kestirme hesaplarını yapabilir
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve harita mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 10 50
Ödevler 2 3 6
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 16 16
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 2 8 16
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 16 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     136
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Koç, İ., 2003, Ölçme Bilgisi II, Ekol Tanıtım, İstanbul
Yardımcı Kaynaklar Aydın, Ö., 2000, Mühendislik Ölçmeleri, Üniversite Yayın No :YTÜ.İN. DN -2000,0552 İstanbul.

Ders ile ilgili dosyalar