Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MÜHENDİSLİK MEKANİĞİ-I |
Birinci düzey |
ESM 203 |
Zorunlu |
3 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Bu dersi almak için bir ön koşul bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HALİL HAKAN AÇIKEL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. M. Serdar GENÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Ramazan ÖZKAN
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze eğitim
|
Dersin amacı
|
Enerji Sistemleri Mühendisliği öğrencilerine kuvvet, kuvvet çifti ve moment kavramlarını,statik kuvvet sistemleri etkisindeki yapıların mekaniğini anlamalarını sağlamak ve şekil değiştirebilen cisimlerde dış yüklerin oluşturduğu iç kuvvetler ve şekil değiştirmelerle ilgili temel kavramları sunmak.
|
Dersin tanımı
|
Maddesel noktaların statiği ve dengesi, rijit cisimler dengesi, yayılı yükler, ağırlık merkezleri, taşıyıcı sistemler, atalet momenti, statik dengenin gözden geçirilmesi konuları öğrencilere aktarılmaktadır.
|
1- |
Maddesel noktaların statiği. Maddesel noktanın dengesi.
|
2- |
Uzay kuvvetler sistemi. Rijit cisimler.
|
3- |
Eşdeğer kuvvet sistemleri
|
4- |
Rijit cisimlerin dengesi.
|
5- |
Yayılı kuvvetler
|
6- |
Ağırlık merkezleri
|
7- |
Taşıyıcı sistemler
|
8- |
Kiriş ve kablolar
|
9- |
Alanların ve kütlelerin atalet momentleri.
|
10- |
Sürtünme, Virtüel iş
|
11- |
Dış Kuvvetler, Statik dengenin gözden geçirilmesi
|
12- |
Normal gerilme, kayma gerilmesi, yatak gerilmesi
|
13- |
Emniyet katsayısı, emniyet gerilmesi, genel gerilme tarifi
|
14- |
Şekil değiştirme, eksenel şekil değiştirme, şekil değiştirme bileşenleri
|
15- |
Rijit cismin mekanik özelliklerine giriş
|
16- |
Çekme testi, elastisite modülü, poisson oranı kavramları. Bir boyutlu problemler.
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mekanik problemlerini tasarlama ve çözümünü düşünme yetisi kazandırmak
|
2- |
Temel mekanik kavramlarını öğrenir
|
3- |
Statik hesaplarını yapabilir
|
4- |
Yük, yayılı yük, sürtünme kuvveti hesaplarını yapar
|
5- |
Kesme kuvveti ve eğilme momenti diyagramlarını çizip yorumlar
|
6- |
Çekme testi, elastisite modülü, poisson oranı kavramları. Bir boyutlu problemler
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Etik değerler ve kalite bilinci çerçevesinde ulusal ve uluslararası taleplere cevap verecek nitelikte mühendisler yetiştirmek.
|
|
2- |
Endüstride ve araştırma kuruluşlarında, uygulama ve araştırma alanında kariyer hedeflerine uygun planlama yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmek.
|
|
3- |
Küresel boyutta bilimsel ve teknolojik gelişmelere uyum sağlayabilen, etkin iletişim kurma becerisi kazanmış mühendisler yetiştirmektir.
|
|
4- |
- Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
|
5- |
Deney tasarımlama ve yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
|
|
6- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
|
|
7- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
8- |
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
9- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
10- |
Etkin iletişim kurma becerisi
|
|
11- |
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
|
12- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
|
|
13- |
Çağın sorunları hakkında bilgi
|
|
14- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
|
|
15- |
Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek temel alt yapıya sahip mühendis
|
|
16- |
Ulusal ve uluslararası taleplere uygun olarak uygulanabilir teknolojiler geliştiren mühendislik yeteneği
|
|
17- |
Mevcut ürün ve teknolojilerin her türlü verimliliğini geliştirici özgün fikirler geliştirme ve uygulama
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
146
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Mühendisler için Mekanik Statik ve Mukavemet, Mehmet H. Omurtag, Nobel Yayınları,2010.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Nihal Eratlı, A. Yalçın Aköz, Statik Mukavemet, Beta Yayınevi
Mehmet H. Omurtag, Statik - Mukavemet (Skaler Mekanik) 356 Çözümlü Problem, Birsen Yayınevi
|
|