Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Astronomi ve Uzay Bilimleri > AY VE GÜNEŞ TUTULMASI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
AY VE GÜNEŞ TUTULMASI Birinci düzey AST457 Seçmeli 5 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MEHMET TANRIVER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. MEHMET TANRIVER
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ---
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Astronomi ve Uzay Bilimleri alanında öğrenim gören öğrenciler arasından, Ay ve Güneş tutulmaları, gökcisimleri arası örtme/örtülme olaylarına özel ilgi gösterenlere bu konuda daha detaylı bilgi vermek.
Dersin tanımı ---

Dersin içeriği
1- Tam gölge, yarı-gölge, Aydınlanma ve gölge kuramı, tam gölge, yarı-gölge ve gölge konisi kavramları
2- Tam gölge, yarı-gölge, Aydınlanma ve gölge kuramı, tam gölge, yarı-gölge ve gölge konisi kavramları
3- Yer ve Ay’ın gölge konisi, Yer''in ve Ay''ın tam gölge konisi özellikleri, Yer’in ve Ay’ın tam gölge konisi yüksekliklerinin hesabı
4- Ay’ın yörüngesi, Ay’ın yörünge özellikleri ve hareketleri, Ay’ın evreleri, zaman olarak “AY” tanımı,
5- Tutulma koşulları ve türleri, “Tutulma Yılı” kavramı
6- Ay tutulması, Ay tutulması ve detayları,
7- Güneş Tutulması, Güneş Tutulması ve detayları
8- Arasınav
9- Tutulma hattı, Tutulma hattı kavramı ve tutulma haritalarının okunması,
10- ekliptikel limitler, Tutulmalar için ekliptikel limitlerin hesabı, Zaman diyagramları, bir yıldaki tutulmaların olası sayıları,
11- “Saros Dönemi”, Tutulmaların tekrarı ve “Saros Dönemi”,
12- Yer’in dönme hızı, Gözlemlerden elde edilen bilgiler: Yer’in dönme hızı değişimi,
13- Einstein Genel Görelilik Kuramı, Gözlemlerden elde edilen bilgiler: Einstein Genel Görelilik Kuramı’nın testi,
14- Tutulma gözlemleri ve teknikleri, Gözlemlerden elde edilen bilgiler: Güneş’in kromosfer ve koronasının gözlenmesi, Tutulma gözlemleri. Güneş tutulması gözlem teknikleri ve göz emniyeti, Diğer tutulmalar: Gezegen transitleri, Dev gezegen uyduları arasındaki tutulmalar, Plüto-Charon tutulmaları, ötegezegen transitleri.
15- --
16- --
17- --
18- --
19- --
20- --

Dersin öğrenme çıktıları
1- Gökcisimleri arasında tutulma/örtme/örtülme koşulları ve bunlara ilişkin geometrik olguları kavrar.
2- Tutulma örtme ve örtülme kavramlarının astronomi açısından farklılığını tanımlar
3- Tutulmalar sırasında yapılabilen bilimsel astronomik gözlemler ve bunların bulguları hakkında detaylı bilgi sahibi olur
4- Göz sağlığı açısından, Güneş gözlemleri sırasında özel önlemlerin alınması ve özel ekipman gerekliliğinin ayırdına varır
5- Merkür ve Venüs örneklerinden hareketle, transit (geçiş) olgusunun Güneş sistemi dışı gezegen sistemlerinde de gerçekleşebileceği hakkında sonuç çıkarır.
6- --
7- --
8- --
9- --
10- --

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Astronomi ve Uzay Bilimleri alanındaki tarihsel gelişimleri değerlendirip yorumlar.
2- Madde ve enerji arasındaki ilişki ve enerjiyi açıklar.
3- Evrenin yapısı, oluşumu, evrimini anlar; evrende bulunan gök cisimlerinin çeşitliliğini kuramsal ve gözlemsel olmak üzere bilimsel yöntemlerle çok yönlü değerlendirir.
4- Gök cisimlerinin; fiziksel ve kimyasal özellikleri ile konum ve şekillerini çeşitli koordinat ve ölçü sistemleriyle çok yönlü değerlendirir.
5- Güneş, Güneş sistemi üyeleri ile bunların yeryüzündeki etkilerini çok yönlü açıklar. Ötegezegen sistemlerinin özelliklerini anlar ve yorumlar.
6- Astronomi ve Uzay Bilimleri konularını anlayabilmek için temel fizik ve matematik bilgilerini kullanma becerisi kazanır.
7- Gözlem aletleri ve ölçüm teknikleri kullanma konusunda bilgi sahibi olur. Sayısal ve astronomik görüntülerin çeşitliliğini tanımlayarak bu görüntülerin işlenmesini gerçekleştirir. Gözlem aletleriyle kaydedilen fotonlardan kaynağın özelliklerine ve evrimine ilişkin bilgi türetir.
8- Astronomik verileri toplar, analiz eder, hata analizi yaparak teorik modeller ile sonuçları yorumlar.
9- Astronomi ve Uzay Bilimleri ile ilgili alanlarda projeler yapar, konulara ilişkin problemleri bilgisayar bilgisiyle analiz eder ve çözümü için çeşitli programlama dilleriyle programlar hazırlar.
10- Radyo bölgeden Gama’ya elektromanyetik tayfın her bölgesinden yerden ve uydulardan gelen verileri kullanıp, yorumlar. Yakın uzaya ait uzay havası, uydu yörüngeleri, uydu ve uzay teknolojileri hakkında bilgi sahibi olur.
11- Karşılaştığı problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünür ve çözüme ulaşırken farklı yöntem ve güncel teknikleri kullanır
12- Orta öğretimde astronomi, fen ve teknoloji, matematik, fizik ve bilişim konularında düşüncelerini ve bilgilerini toplumla paylaşma sorumluluğu kazanır
13- Kamu ve özel sektörde, bilgisayarlı hesaplama ve istatistik bilgisini kullanır ve paylaşır.
14- Topluma astronomi konularında bilgi ve düşüncelerini aktarır, doğru yönlendirmelerde bulunur.
15- Bütün temel bilimlere genel bir bakış açısı kazanır, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve mesleki bilgi ve becerilerini güncel tutma bilincine sahip olur. Disiplinler arası grup çalışmaları yapabilir ve zamanı etkin kullanabilir. Mesleki sorumluluk ve etik bilincini geliştirir.
16- Alanındaki en son gelişmeleri ve bilgileri takip edebilecek ve sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur, bilimsel çalışmalar yazar, sunar ve meslektaşları ile iletişim kurarak tartışır.
17- Ana dilinin yapı ve işleyiş özelliklerini, dil-düşünce bağlantısı açısından yazılı ve sözlü ifade vasıtası olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanır.
18- Ülkemizi, Atatürk''ün düşünce, görüş ve ilkeleri doğrultusunda gelişmiş seviyeye getirecek bilince sahip olur.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 6 4 24
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 2 6
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 2 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 7 3 21
Toplam iş yükü     117
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 3 10
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ay ve Güneş Tutulmaları Ders Notu
Yardımcı Kaynaklar Freedman R.A., Kaufmann W.J. (2002). Universe (6th edition), W.H.Freeman and Company, New York., Littmann M., Willcox K., Espanak F. (1999). Totality: Eclipses of the Sun, Oxford Univ. Press, Oxford., Stephenson F.R. (1997). Historical Eclipses and Earth’s Rotation, Cambridge University Press, Cambridge., Selam S.O. (2007).

Ders ile ilgili dosyalar