Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Türk Halkbilimi > TÜRK HALK BİLİMİ TARİHÇESİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK HALK BİLİMİ TARİHÇESİ Birinci düzey THB 102 Zorunlu 2 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. NABİ AZEROĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr. Saim ÖRNEK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Sözlü anlatım; derste uygulamalı inceleme
Dersin amacı Folklor disiplininin ortaya çıkışından günümüze kadarki süreçte disiplinin şekillenmesinde pay sahibi olan önemli kişi, kurum ve yayınları öğrenmektir.
Dersin tanımı Ders kapsamında öncelikli olarak tarihsel süreçte folklor disiplininin gelişim evreleri irdelenecek ve günümüzdeki folklor anlayışı ile arasındaki değişim ele alınacaktır. Bu süreçte folklor kelimesinin ortaya çıkışı ve bu kelimenin bir disiplin haline gelmesinin süreci ayrıntılı bir şekilde kavranacaktır. Disiplinin ortaya çıkışı sonrasında dünyanın diğer ülkelerindeki işleyişi, Türkiye coğrafyasına taşınma süreci ve ilk Türkçe folklor metinlerinin ortaya çıktığı ortam değerlendirilecek, folklor disiplininin çalışma konularındaki değişim ile kültüre yaklaşım tarzları ele alınacaktır.

Dersin içeriği
1- Ders Hakkında Bilgilendirme
2- Osian Akımı, Johann Gottfried von Herder ve Halkın Ruhu
3- Folklor Kelimesinin Ortaya Çıkışı ve Bir Disiplin Haline Gelişi
4- Folklorun İlk Dönem Amaçları
5- Folklor ve Uluslaşma
6- Folklorun İlk Metinleri
7- Ara Sınav
8- İlk Türkçe Folklor Metinleri
9- Türk Ocağı ve Halk Evleri
10- Folklorda Paradigma Değişimi
11- Folklor, Etnoloji ve Antropoloji
12- Son Dönem Folklor Çalışmaları
13- Folklor ve Somut Olmayan Kültürel Miras
14- Final
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Dünyada folklor disiplininin filizlendiği ortam hakkında genel bir bilgi edinir.
2- Folklorun ilk araştırmacıları, kurumları ve yayınları hakkında bilgi edinir.
3- Türkiye’deki folklor yayınları, araştırmacıları ve kurumları hakkında bilgi edinir.
4- Türkiye''''deki folklor çalışmalarında yaşanan paradigmalar hakkında bilgi sahibi olur.
5- İlk folklor çalışmalarından günümüzdeki çalışmalara kadar çalışmaların genelinden haberdar olur.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
2- Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
3- Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
4- Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
5- Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
6- Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
7- Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
8- Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
9- Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
10- Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
11- Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
12- Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
13- Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
14- Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
15- Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
16- Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
17- Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 7 7
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 8 8
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     96
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 60
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Örnek, Sedat Veyis. (1995). Türk Halkbilimi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. Azadowski, Mark. (2002). Sibirya''''dan Bir Masal Anası. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. Oğuz, Öcal vd. (Ed.) (2013). Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları. Gürçayır Teke, Selcan. (2020). Türk Halk Biliminde Derleme. Ankara: Geleneksel Yayınları. Öztürkmen, Arzu. (2016) Türkiye’de Folklor ve Milliyetçilik. İstanbul:İletişim Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar Atay, Tayfun. (2000) “Kavramlar Kargaşası Bilim Dalları Çatışması- Dünyada ve Türkiye’de ‘Sosyal İçerikli’ Antropolojiyi Adlandırma Sorunu.” Folklor/Edebiyat 22:135-161. Münüsoğlu, Hasan (2017). “"Irk" tan" Kültür"e: Antropoloji-Folklor Etkileşimi-Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Örneği”. DTCF Dergisi, 55(2):127-142. Oğuz, Öcal (2013). “Türkiye’de Folklorun İlk Makaleleri”. Milli Folklor, 25(99):5-14.

Ders ile ilgili dosyalar