Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÖZEL EĞITIM VE KAYNAŞTIRMA |
Birinci düzey |
MB 402 |
Zorunlu |
7 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET EMİN ÖZTÜRK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET EMİN ÖZTÜRK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Bu ders ile öğrencilerin özel eğitime ilişkin temel kavram ve ilkeleri, özel eğitimin tarihsel gelişimini, yasal düzenlemelerini ve kaynaştırma sürecini tanımlamaları amaçlanmaktadır. Derste öğrencilerden ayrıca, ailenin eğitime katılımı ve aile ile işbirliğinin yolları ile tanı ve değerlendirme sonuçlarına bağlı olarak öğretimin bireyselleştirilmesi, eğitim yaklaşımları ve öğretim stratejilerini açıklamaları beklenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders ile öğrencilerin özel eğitime ilişkin temel kavram ve ilkeleri, özel eğitimin tarihsel gelişimini, yasal düzenlemelerini ve kaynaştırma sürecini tanımlamaları amaçlanmaktadır. Derste öğrencilerden ayrıca, ailenin eğitime katılımı ve aile ile işbirliğinin yolları ile tanı ve değerlendirme sonuçlarına bağlı olarak öğretimin bireyselleştirilmesi, eğitim yaklaşımları ve öğretim stratejilerini açıklamaları beklenmektedir.
|
1- |
Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim Tarihçesi.
|
2- |
Özel Eğitimde Ailenin Rolü ve Değerlendirme Süreci
|
3- |
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları (BEP)
|
4- |
Kaynaştırma Eğitimi
|
5- |
Zihinsel Yetersizlikler
|
6- |
İşitme Yetersizlikleri
|
7- |
Görme Yetersizlikleri
|
8- |
Fiziksel Yetersizlikler
|
9- |
Öğrenme Güçlükleri
|
10- |
Otizm Spektrum Bozukluğu
|
11- |
Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu
|
12- |
Dil ve Konuşma Bozuklukları
|
13- |
Çoklu Yetersizlikler
|
14- |
Özel Yetenek
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Özel eğitim teriminin tanımını ve kapsadığı alanı açıklar.
|
2- |
Özel gereksinimli bireylerin hangi özelliklere sahip olduğunu açıklar.
|
3- |
Ülkemizdeki özel eğitim uygulamalarının dünü ve bugünü hakkında bilgi verir.
|
4- |
Kaynaştırma uygulamaların nasıl gerçekleştirildiğini anlatır.
|
5- |
Özel eğitim destek hizmetlerini örnekler vererek açıklar.
|
6- |
Kaynaştırma öğrencisi için yapılması gerekenleri aşama aşama belirtir.
|
7- |
Zihinsel yetersizlik, otizm spektrum bozuklugu, DEHB, özel yetenek, öğrenme güçlüğü, duygu ve davranış bozukluğu, işitme yetersizligi, görme yetersizligi, ileri derecede ve çoklu yetersizlik, fiziksel yetersizlik gibi farklı özelliklere sahip bireylerin genel özelliklerini tanımlar.
|
8- |
Özel gereksinimli çocukların hastalıklarının nedenleri hakkında bilgi verir.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik ve matematik eğitimi ile ilgili temel kavramları ve bu kavramlar arası ilişkileri kavrar.
|
|
2- |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi ile bilimsel bilginin üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibidir.
|
|
3- |
Öğrencilerin farklı matematik öğrenme alanlarına özgü öğrenme özellikleri ve öğrenme güçlükleri bilgisine sahiptir; bu bilgileri sınıf içi uygulamalarında kullanır.
|
|
4- |
Ulusal ve uluslararası eğitim sistemlerinin psikolojik, felsefi ve sosyolojik temelleri ile tarihsel gelişimleri hakkında bilgi sahibidir.
|
|
5- |
Atatürk ilke ve inkılâplarının önemini benimser; insan hakları, demokrasi ve mesleki etik gibi evrensel değerler ve normlara saygılı davranır.
|
|
6- |
Alanıyla ilgili güncel kuramsal ve uygulamalı bilgileri takip eder; farklı bağlamlarda ortaya çıkan matematik öğrenme/öğretme olay ve olgularını modeller, doğru ve sistematik olarak yorumlar ve değerlendirir.
|
|
7- |
Matematik eğitimiyle ilgili güncel sorunları fark eder, doğru ve yanlış uygulamaları ayırt eder, iyi uygulama örneklerini sözlü ve yazılı olarak ifade eder.
|
|
8- |
Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, özel gereksinimlerini dikkate alarak ve etkili sınıf yönetimi becerilerini kullanarak amaca uygun öğrenme ortamları oluşturur ve ders materyalleri geliştirir.
|
|
9- |
Matematik öğretim programları, öğretim yöntem, strateji ve teknikleri ile süreç ve sonuç değerlendirme bilgi ve becerisine sahiptir.
|
|
10- |
Bireysel ve grup etkinliklerini (ders planı, sosyal faaliyet, proje, vb.) planlar, yürütür, değerlendirir ve öz-düzenlemeler yapar.
|
|
11- |
Kendini sürekli geliştirme ve yenilemeye karşı olumlu bir tutum sergiler, yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, kişisel ve mesleki gelişimi için gereksinimlerini belirler ve zayıf olduğu alanlarda kendini geliştirir.
|
|
12- |
Çalıştığı kurumun kalite süreçlerine uygun davranır ve kalitenin sürdürülebilmesi için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
|
|
13- |
Ulusal ve uluslararası gündemi takip eder; güncel problemler için çözüm önerileri geliştirir ve toplumla paylaşır.
|
|
14- |
Alanıyla ilgili sözlü ve yazılı iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
15- |
Matematik ve matematik eğitimi ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
16- |
Sanatsal, sosyal ve kültürel etkinliklere aktif olarak katılır.
|
|
17- |
Çevreye karşı duyarlıdır ve çevreyi koruma bilincinde öğrenciler yetiştirir.
|
|
18- |
Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil kullanma bilgi ve becerisine sahiptir.
|
|
19- |
Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilecek ve mesleki uygulamaları yürütebilecek düzeyde bilişim teknolojileri bilgisine ve uygulama becerisine sahiptir.
|
|
20- |
Mesleği ile ilgili yasal mevzuatı bilir ve öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
0
|
0
|
0
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
0
|
AKTS
|
|
|
0.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
70
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Diken, İ. (Ed.). (2020). Özel Eğitim ve Kaynaştırma. Pegem Akademi Yayıncılık
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Diken, İ. (Ed.). (2017). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Pegem Akademi Yayıncılık.
Akçamete, G. (Ed.). (2016). Genel Eğitim Okullarında Özel Eğitim Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Kök Yayıncılık.
Cavkaytar, A. (Ed.). (2017). Özel Eğitim. Vize Yayıncılık
Cavkaytar, A. & Tekin Ersan, D. (Ed). (2018). Özel Eğitim ve Kaynaştırma. Eğiten Kitap
Baykoç, N. (Ed.). (2017). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim. Eğiten Kitap
Aksoy, V. (Ed.). (2016). Özel Eğitim. Pegem Akademi Yayıncılık.
Şahbaz, Ü. (Ed.). (2018). Özel Eğitim ve Kaynaştırma. Anı Yayıncılık.
Ataman, A. (Ed.). (2017). Temel Eğitim Öğretmenleri için Kaynaştırma Uygulamaları ve Özel Eğitim. Vize Yayıncılık.
|
|