Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BÖLGESEL POLİTİKALAR |
Birinci düzey |
ŞBP729 |
Seçmeli |
7 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. OZAN HOVARDAOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. OZAN HOVARDAOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders anlatımı, okumalar, öğrencilerin gerçekleştireceği literatür taramaları, bireysel çalışmalar ve araştırma sunumları
|
Dersin amacı
|
1970’lerden sonra özellikle yerel düzeyde giderek artan sayı ve yoğunlukta ortaya çıkmaya başlayan planlanmamış ya da beklenmedik kalkınma deneyimleri, bölgesel kalkınma üzerindeki yerel özelliklerin etkisine olan ilginin de giderek arması sonucunu doğrumuştur. Özellikle iktisadi eylemin sosyal eylemle içiçe olduğu düşüncesinin kabulü, yerel ve mekansal olarak farklı özelliklere sahip olan sosyal yapının yerel kalkınma eksenleri üzerindeki etkilerinin yeniden kavramlaştırılmasının yolunu açmıştır. Özellikle yerel kurumların kalkınma eksenleri üzerindeki belirgin etkileri, kurumsal ve evrimsel ekonominin yerel düzeyde yeni kavramlaştırmalar üretmesi son dönemde bölgesel kalkınma literatüründe ve kalkınma stratejilerinde önemli yer tutmaktadır. Dersin amacı, yeni dönemdeki bu gelişmelerin öğrenciye aktarılmasıdır.
|
Dersin tanımı
|
.
|
1- |
Yeni dönemde yerel kalkınmaya giriş
|
2- |
Bölgesel kalkınmada yeni akımlar ve politikalar
|
3- |
planlanmamış kalkınma deneyimlerinin irdelenmesi -I-
|
4- |
planlanmamış kalkınma deneyimlerinin irdelenmesi -II-
|
5- |
Yeni sanayi odakları ve dünyadan yeni sanayi odağı örneklerinde bölgesel kalkınma başarıları -I-
|
6- |
Yeni sanayi odakları ve dünyadan yeni sanayi odağı örneklerinde bölgesel kalkınma başarıları -II-
|
7- |
Bölgesel kalkınmada olumsallık ve mekana bağlı olma durumu
|
8- |
Arasınav
|
9- |
Bölgesel kalkınmada ulusal politikalar -I-
|
10- |
Bölgesel kalkınmada ulusal politikalar -II-
|
11- |
Bölgesel kalkınmada yerel yönetim politikaları -I-
|
12- |
Bölgesel kalkınmada yerel yönetim politikaları -II-
|
13- |
Ekonomik kalkınmanın sosyal bileşenleri
|
14- |
Ekonomik kalkınmanın mekansal bileşenleri
|
15- |
Ekonomik kalkınma ve yaşam kalitesi
|
16- |
Geri bildirimler
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Yeni dönemde bölgesel kalkınma
|
2- |
Yeni sanayi odakları
|
3- |
Bölgesel kalkınmada yerel kalkınma eksenleri
|
4- |
Bölgesel kalkınmada ulusal ve yerel yönetim politikaları
|
5- |
Bölgesel kalkınmanın mekansal bileşeni
|
6- |
Bölgesel kalkınma ve yaşam kalitesi
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kentsel Tasarım
|
|
2- |
Kent ve Bölge Planlama
|
|
3- |
Ulaşım
|
|
4- |
Peyzaj
|
|
5- |
Ekoloji
|
|
6- |
Sosyoloji
|
|
7- |
Şehircilik Tarihi
|
|
8- |
Sanat Tarihi
|
|
9- |
Kentsel Koruma
|
|
10- |
Bilgisayar Destekli tasarım
|
|
11- |
Kentsel Coğrafya
|
|
12- |
Mimarlık Bilgisi
|
|
13- |
Ekonomi
|
|
14- |
Gayrimenkul Değerleme ve Konut
|
|
15- |
İstatistik
|
|
16- |
İmar Hukuku
|
|
17- |
Çizim ve Sunum Teknikleri
|
|
18- |
Planlama Kuram ve Teknikleri
|
|
19- |
Yabancı Dil
|
|
20- |
Genel Kültür
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
5
|
2
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
5
|
1
|
5
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
5
|
2
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
65
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Globalization, International Spillovers and SectoralChanges: Implications for Regions and Industries, Bölüm adı:(Succeeding generations, changing trajectories: influences of generational transition on local development experiences) (2018)., HOVARDAOĞLU OZAN, Edward Elgar Publishing Ltd., Editör:Charlie Karlsson, Andreas P. Cornett, Tina WallinHa-Joon Chang, Ilene Gabriel, 2005, Kalkınma Yeniden: Alternatif İktisat Politikaları El Kitabı, İmge Yayınları.
Ayda Eraydın, 1992, Post-Fordizm ve Değişen Mekansal Öncelikler, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
M. Melih Pınarcıoğlu, Oğuz Işık, 2004, Yeni Kalkınmacılık: Bölgesel Kalkınmada Arayışlar, GAP-GİDEM Yayınları No:4.
W.B.Stöhr, J.S. Edralin, D.Mani, 2001, Decentralization, Governence and the Planning for Local-Level Development, New Regional Development Paradigms, Vol:3, Greenwood Press.
A.G. Noble, F.J.Costa, A.K.Dutt, R.B.Kent, 1998, Regional Development and Planning for the 21st Century: New Priorities, New Philosophies, Asgate Publishing.
Tony Fitzpatrick, 2001, Welfare Theory: An Introduction, Palgrave Publishing.
S. Campbell, S. Fainstein, 1996, Readings in Planning Theory, Blackwell Publishers.
J.Alden, P. Boland, 1996, Regional Development Strategies: A European Perspective, Cromwell Press.
David Riesman, 2002, The Institutional Economy: Demand and Supply, Edward Elgar Publishing.
J. Murdoch, 1998, The Spaces of Actor Network Theory, Geoforum Vol: 29 No:4 pp 357-374.
A. Haahti, V.Madupa, U.Yavaş, E. Babakuş, 2005, Cooperative Strategy, Knowledge Intensity and Export Performance of Small and Medium Sized Enterprises, Journal of World Business, Vol:40, pp124 – 138.
Other readings related to the examples will be provided by the instructor during the course.
|
|