Giriş | English

Doktora > Fen Bilimleri Enstitüsü > Elektrik-elektronik Müh. (doktora) > ETKİLEŞEN ÇİFT YILDIZLAR
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ETKİLEŞEN ÇİFT YILDIZLAR Üçüncü düzey AUB 503 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MEHMET TANRIVER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. MEHMET TANRIVER
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Etkileşen çift yıldızların yapısını, Yakınlık etkilerini ve O-C eğrilerini anlamak
Dersin tanımı -

Dersin içeriği
1- Genel Bilgi
2- Çift yıldızlara giriş. Çift yıldızların kökeni
3- Yörüngeler; gerçek yörünge, izdüşüm yörünge; yörünge elemanları.
4- Tutulma koşulu ve tutulma türleri. İkili sistemin kütle ve ışık merkezleri.
5- Fotometrik ve tayfsal özellikler. ışık eğrisi türleri
6- Roche modeli; çember ve eliptik yörüngeler için Roche modeli
7- Eşzamanlı ve farklı dönme/dolanma dönemli çiftlerde Roche modeli.
8- Arasınav
9- Yarıçaplar için maksimum değerler ve kritik yörünge dönemleri.
10- Yakınlık etkileri; geometrik bozulma, kenar kararması, çekim kararması ve yansıma etkisi.
11- Yığılma diskleri. Küme elemanı olan çift yıldız sistemleri.
12- O-C eğrileri
13- O-C eğrilerindeki değişimler
14- Peryot değişiminin O-C eğrisine etkisi.
15- Final
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- Çift yıldızların kökenini anlar
2- Gerçek yörünge, izdüşüm yörünge ve yörünge elemanlarını kavrar
3- Işık eğrisi türlerini anlar
4- Çember ve eliptik yörüngeler için Roche modelini kavrar
5- Yakınlık etkileri; geometrik bozulma, kenar kararması, çekim kararması ve yansıma etkisini anlar
6- O-C eğrisi ve çeşitlerini kavrar.
7- O-C eğrisini oluşturan etkileri anlar.
8- Dönem değişiminin O-C eğrisine etkisini anlar.
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Elektrik-elektronik mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisine sahip olur.
2- Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
3- Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisine sahip olur.
4- Analitik, modelleme ve deneysel esaslı süreçleri tasarlama ve uygulama becerisi kazanır ve bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olur.
5- Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanır.
6- Verilerin toplanması ve yorumlanması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
7- Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olur.
8-
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 5 75
Ödevler 10 3 30
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 2 2 4
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     184
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 1 10
Ödev 10 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Doç.Dr.Mehmet TANRIVER, Ders notları
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar