Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ETKİLEŞEN ÇİFT YILDIZLAR |
Üçüncü düzey |
AUB 503 |
|
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET TANRIVER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. MEHMET TANRIVER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Etkileşen çift yıldızların yapısını, Yakınlık etkilerini ve O-C eğrilerini anlamak
|
Dersin tanımı
|
-
|
1- |
Genel Bilgi
|
2- |
Çift yıldızlara giriş. Çift yıldızların kökeni
|
3- |
Yörüngeler; gerçek yörünge, izdüşüm yörünge; yörünge elemanları.
|
4- |
Tutulma koşulu ve tutulma türleri. İkili sistemin kütle ve ışık merkezleri.
|
5- |
Fotometrik ve tayfsal özellikler. ışık eğrisi türleri
|
6- |
Roche modeli; çember ve eliptik yörüngeler için Roche modeli
|
7- |
Eşzamanlı ve farklı dönme/dolanma dönemli çiftlerde Roche modeli.
|
8- |
Arasınav
|
9- |
Yarıçaplar için maksimum değerler ve kritik yörünge dönemleri.
|
10- |
Yakınlık etkileri; geometrik bozulma, kenar kararması, çekim kararması ve yansıma etkisi.
|
11- |
Yığılma diskleri. Küme elemanı olan çift yıldız sistemleri.
|
12- |
O-C eğrileri
|
13- |
O-C eğrilerindeki değişimler
|
14- |
Peryot değişiminin O-C eğrisine etkisi.
|
15- |
Final
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Çift yıldızların kökenini anlar
|
2- |
Gerçek yörünge, izdüşüm yörünge ve yörünge elemanlarını kavrar
|
3- |
Işık eğrisi türlerini anlar
|
4- |
Çember ve eliptik yörüngeler için Roche modelini kavrar
|
5- |
Yakınlık etkileri; geometrik bozulma, kenar kararması, çekim kararması ve yansıma etkisini anlar
|
6- |
O-C eğrisi ve çeşitlerini kavrar.
|
7- |
O-C eğrisini oluşturan etkileri anlar.
|
8- |
Dönem değişiminin O-C eğrisine etkisini anlar.
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Elektrik-elektronik mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisine sahip olur.
|
|
2- |
Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
|
|
3- |
Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisine sahip olur.
|
|
4- |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı süreçleri tasarlama ve uygulama becerisi kazanır ve bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olur.
|
|
5- |
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanır.
|
|
6- |
Verilerin toplanması ve yorumlanması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
|
|
7- |
Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olur.
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
5
|
75
|
Ödevler
|
10
|
3
|
30
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
10
|
10
|
Kısa sınavlar
|
2
|
2
|
4
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
10
|
10
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
184
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
1
|
10
|
Ödev
|
10
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Doç.Dr.Mehmet TANRIVER, Ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|