Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DİNLER TARİHİ I |
Birinci düzey |
İLH519 |
Zorunlu |
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA ÜNAL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Mustafa ÜNAL, Doç. Dr. Kenan HAS, Doç. Dr. Ramazan ADIBELLİ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Ar. Gör. Bekir KÖYLÜ
|
Dersin veriliş şekli
|
Anlatım, Münazara, Seminer
|
Dersin amacı
|
Dünya Dinleri hakkında söz konusu dinlerin temel kaynakları kullanılarak deskriptif metotla bilgi vermek
|
Dersin tanımı
|
Dünya dinlerini herhangi bir eleştiriye tabi tutmaksızın, din müntesiplerinin inandığı şekilde anlatır
|
1- |
Din ve Tarih kelimelerinin anlamı, Dinler Tarihinin farklı tanımlamaları, Dinler Tarihinin konusu ve metodu.
|
2- |
Dinler tarihinin diğer ilim dallarıyla ilişkisi.
|
3- |
Dinin kaynağı hakkında görüş ve teoriler
|
4- |
İlkel kabile dinleri
|
5- |
Konfüçyanizm
Taoizm
|
6- |
Şintoizm
Hinduizm
Kutsal Metinler
|
7- |
Budizm
Buda'nın hayatı ve ilkeleri
Budizm'in Kutsal Metinleri
|
8- |
Yahudilik, Yahudi, İbrani ve İsrail terimleri
Yahudilik tarihi
Tevrat, Zebur, Talmud ve Kabbala
|
9- |
Yahudi mezhepleri
Muhafazakar Yahudilik
Ortodoks Yahudilik
Reformist Yahudilik
|
10- |
Hıristiyanlık Tarihi
İsa'nın hayatı
İnciller
|
11- |
Pavlus
|
12- |
Katolik Ortodoks ve Protestan kiliseler
Konsiller ve önemi
|
13- |
Hıristiyanlıktaki reform hareketleri
Günümüz dünyasında dini akımlar
Mormonlar
Baptistler
Advantistler
|
14- |
Geleneksel Türk dini
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Dinlerde geçen temel kavramlar hakkında bilgi verilmiş olur
|
2- |
Yahudi ve Hıristiyan mezheplerinin çıkış noktaları ve günümüze yansımaları hakkında bilgi verilir
|
3- |
Kast sistemi gibi yapılanmaların dinlerdeki iz düşümü tartışmaya açılmış olur
|
4- |
Tarihsel İsa hakkında genel tartışmalar hakkında bilgi verilir
|
5- |
Pavlus'un merkezi konumu anlatılır ve tartışmaya açılır
|
6- |
Günümüz dini akımları hakkında mukayeseli bilgi verilir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
1
|
3
|
3
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
5
|
5
|
25
|
Toplam iş yükü
|
|
|
84
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Abdurrahman KÜÇÜK, Günay TÜMER, M.Alparslan KÜÇÜK, Dinler Tarihi, Ankara, 2009
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Harun GÜNGÖR, Ünver GÜNAY, Türk Din Tarihi, Kayseri, 1998, Dinler Tarihi Araştırmaları I-VII,
|
|