Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ANAYASA HUKUKU |
Birinci düzey |
B-SKY208 |
Seçmeli |
4 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ABDULKADİR SAKA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ DR.ABDULKADİR SAKA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders teorik olarak verilmektedir. Teorik kısım tamamlandıktan sonra öğrencilerle derste pratikler yapılmaktadır. (Teorik anlatım ve pratik uygulama)
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, genel olarak siyasi iktidar, egemenlik, demokrasi, erkler ayrılığı, devlet ve devletin temel nitelikleri, insan hakları gibi kavramları tanımlamak, yasama ve yürütme organlarının yapılarını ve işleyişlerini ortaya koymak ve karşılaştırmalı bir biçimde tartışmaktır. Bu derste, anayasa hukuku çerçevesinde anayasa ve diğer hukuk normlarının hangi organlar tarafından yapıldığı ve kurallar hiyerarşisinde nasıl bir yere sahip oldukları üzerinde durulacaktır.
|
Dersin tanımı
|
Yasama, yürütme ve yargı gibi devletin temel organlarının kuruluşunu, işleyişini ve bu organlar arasındaki karşılıklı ilişkileri ve devlet karşısında vatandaşların temel hak ve özgürlüklerini düzenleyen hukuk kurallarının incelendiği ders.
|
1- |
Anayasa Hukukunun temel kavramları ve anayasa teorisine ilişkin genel bilgilerle bir giriş yapılması.
|
2- |
Anayasa hukukunun hukuk biliminin diğer disiplinleri ile birleştiği ve ayrıldığı noktalar anlatılması.
|
3- |
Anayasa türleri, anayasal devlet, anayasalı devlet arasındaki ilişki ve farklılıkların belirtilmesi.
|
4- |
Anayasal devletten hukuk devletine yol alınan süreçte yaşanan anayasal gelişmeler karşılaştırmalı olarak değişik ülkelerin anayasacılık tarihlerinden örnekler verilerek işlenmesi.
|
5- |
Anayasaların yapılış ve uygulamalarından kaynaklanan çeşitli sınıflandırmalar üzerinde durulması.
|
6- |
Siyasi iktidar, egemenlik, demokrasi, insan hakları, erkler ayrılığı, devlet gibi kavramların tanımlanması.
|
7- |
Yukarıda belirtilen kavramların uluslararası belgelerde nasıl tanımlandığının saptanması.
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Başkanlık, yarı-başkanlık ve parlamenter rejimlerinin farklı yönlerini karşılaştırılması.
|
10- |
Üniter ve federal devletlerin temel özelliklerinin tanımlanması.
|
11- |
Yasama ve yürütme organlarının yapılarının ve işleyişlerinin tanımlanması.
|
12- |
Olağanüstü yönetim usullerinin anlatılması.
|
13- |
Anayasa Hukuku kapsamında yargı organının temel özelliklerinin irdelenmesi.
|
14- |
Anayasa yargısının çalışılması. (Anayasa Mahkemesinin yapısı-üyeleri-kararları-denetime tabi normlar vb.)
|
15- |
Anayasanın değiştirilme usulünün incelenmesi.
|
16- |
Yıl sonu sınavı
|
17- |
Yıl sonu sınavı
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Devlet otoritesi ve insan hakları çerçevesinde anayasa hukukunun temel kavramları anlatılabilecek
|
2- |
Değişik siyasal kavramların anayasa hukukundaki karşılıkları belirlenebilecek
|
3- |
Siyasal alana ilişkin süreç hukuksal bakış açısıyla yorumlanabilecek
|
4- |
Ortaya çıkabilecek muhtemel anayasa hukuku sorunları tartışılabilecek
|
5- |
Siyasal alandaki değişik sorunlara ilişkin anayasa hukuku çözümleri formule edilebilecek
|
6- |
Devleti oluşturan erkler hakkında bilgi sahibi olunur ve uluslararası uygulamalar karşılıklı olarak irdelenebilir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İktisadi konular ile ilgili temel kavramları ve ekonomik göstergeleri açıklar.
|
|
2- |
İktisadi olayları, kavram ve teorileri kullanarak açıklar.
|
|
3- |
İktisadi teorilerin ve modellerin işleyişini açıklar ve uygun analiz araçları ile test eder.
|
|
4- |
İktisadi düşüncenin gelişimi ve modern düşünce sistemi içindeki yerini karşılaştırmalı olarak analiz eder ve açıklar.
|
|
5- |
Nitel ve nicel analiz yöntemleri ve araçları veri toplama, analiz etme ve yorumlamada kullanır.
|
|
6- |
Sayısal, sözel ve grafik halinde sunulan iktisadi bilgileri açıklar.
|
|
7- |
İktisadi konularda edindiği bilgi ve becerileri yazılı, sözlü ve görsel araçları kullanarak aktarır.
|
|
8- |
İktisat alanında bir yabancı dili kullanır ve yabancı literatürü takip eder.
|
|
9- |
Karşılaşılması öngörülmeyen karmaşık iktisadi durumlarda, yeni yaklaşımlar geliştirir ve çözüm üretebilir.
|
|
10- |
Bölgesel, ulusal ve küresel ölçekte karşılaşılan iktisadi sorunları analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir.
|
|
11- |
İktisat alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
|
|
12- |
Bağımsız ve özgün araştırma yapar ve alanındaki temel birincil kaynaklara ulaşır.
|
|
13- |
İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası analiz yapar.
|
|
14- |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal ve bilimsel değerler ile mesleki etik ilkelerine uygun davranır.
|
|
15- |
İş hayatında karşılaşılan hukuksal sorunları çözer.
|
|
16- |
Sermaye piyasaları ile finansal teknikler konusunda sahip olduğu bilgileri kullanarak piyasalardaki gelişmeleri takip eder.
|
|
17- |
Ekonomideki karar birimlerinin davranışlarını bütüncül bir yaklaşımla analiz eder.
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
14
|
14
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
16
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
116
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kemal GÖZLER , Türk Anayasa Hukuku Dersleri, Ekin Kitabevi, Bursa, 2019; Ergun ÖZBUDUN, Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Yayınları, Ankara, 2018.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
www.anayasa.gov.tr; Türk Anayasa Hukuku Pratik Çalışmaları, Ekin Kitabevi, Bursa, 2018.
|
|