Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Çerkez Dili ve Kültürü > ÇERKES TARİHİ II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ÇERKES TARİHİ II Birinci düzey ÇER 218 Seçmeli 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Çerkesçe
Koordinatör PROF. DR. ZAUAL IONOV
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ZAUAL IONOV
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı "Çerkeslerin tarihi" dersinin ikinci kısmı, bir önceki dersin devamı niteliğindedir ve Çerkeslerin tarihi ve kültürü hakkındaki bilgileri derinleştirmeyi amaçlamaktadır. Bir akademik dönem boyunca öğretim için tasarlanmıştır.
Dersin tanımı Bu ders, öğrencileri Çerkes tarihinin gerçeklerini ortak Kafkas, tüm Rusya ve dünya tarihinin prizmasıyla tanıtır, Kuzey Kafkasya''''nın ve Çerkeslerin yaşadığı cumhuriyetlerin mevcut eşsiz çok ulusluluğunun nedenlerini kendileri için açıklığa kavuşturmaya yardımcı olur.

Dersin içeriği
1- Çerkes tarihinde Kafkas Savaşı. Kafkas Savaşının nedenleri. Kuzey Kafkasya''nın Rus İmparatorluğu tarafından fethinin ilk aşaması.
2- Savaşın doğası. Savaş yöntemleri.
3- Kafkas savaşının sona ermesi ve Çerkeslerin Osmanlı İmparatorluğu''na tahliyesi. Kafkas Savaşının sonuçları.
4- Adiglerin geleneksel kültürü. Birincil üretim kültürü (sığır yetiştiriciliği, sığır yetiştiriciliği, el sanatları üretimi). Reform sonrası dönemde birincil üretim kültürünün dinamikleri.
5- Kamu kurumları. Misafirperverlik, kuna ve patronaj. Misafirperverlik Enstitüsü. Kuna Enstitüsü.
6- Patronaj Enstitüsü. Atalty Enstitüsü. Hukuk sisteminde kan intikamı.
7- Ridership Enstitüsü (zeeue). Hizmet için kalkış Enstitüsü.
8- Ara Sınav
9- Dini görüşler. Dini bilinç. Çerkeslerin çağdaş dini bilincinde eski kültlerin yansıması. Putperest tanrıların panteonu. Geleneksel adige inançları bağlamında Hıristiyanlık.
10- Adigler arasında İslam: manevi kültür ve politik uygulama.
11- Etik görüşler. Aile hayatı. Aile türleri. Evlilik biçimleri.
12- Düğün ritüelleri.
13- Aile içi ilişkiler. Ebeveynlik.
14- Askeri kültür. Savaş kültürü. Silah Tarikatı. Silah kompleksi. Askeri sanat.
15- Final sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kafkasya tarihinin ana aşamalarını bilir.
2- İlişkilerinde tarihsel olayları izleyebilme
3- Çerkeslerin Kafkasya tarihindeki yerini bilir.
4- Rus-Çerkes ilişkilerinin özelliklerini bilir.
5- Osmanlı-Çerkes bağlarının özelliklerini bilir
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Çerkesçe okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirir. Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Çerkesçe dil yeterliğini kazanır.
2- Çerkes edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
3- Çerkes dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanır.
4- Çerkesçeden Türkçeye, Türkçeden Çerkesçeye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olur.
5- Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri öğrenir. Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde Çerkes dili alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.
6- Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahiptir.
7- Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
8- Mesleki etik ve sorumluluk bilinci gelişir.
9- Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanır. Programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini öğrenir. Disiplinlerarası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
10- Edebiyat ve Dil Kuramlarını bilir. Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
11- Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
12- Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışı geliştirir.
13- Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
14- Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 0 0 0
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     0
AKTS     0.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar