Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GENEL MİKROBİYOLOJİ LAB |
Birinci düzey |
BİY305 |
Zorunlu |
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SEVİL ALBAYRAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. SEVİL ALBAYRAK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze; Ders haftada 50 şer dakika olmak üzere iki defada işlenecektir. Öğrencilerin laboratuarda her deneye katılması teşvik edilecek ve uygulama sonuçları öğrencilerle tartışılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Mikroorganizmaların kültüre alınmasında ve tanımlanmasında kullanılan güncel teknikler ve bunların uygulama şekilleri ve alanları tanıtılmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Laboratuvar kuralları ve kullanımı, temel aletlerin tanıtımı (otoklav, inkübatörler, Pastör fırını, santrifüj vb.) ve kullanımı, besi yeri çeşitleri ve hazırlanışları, katı ve sıvı besi yerlerine ekim teknikleri ve koloni izolasyon yöntemleri, boyama teknikleri (basit, gram, kapsül, ARB, spor) ve immersiyon objektifi ile morfolojilerinin incelenmesi, seçici ayırt edici besi yeri kullanımı ve metabolik aktivitelerinin incelenmesi, koloni sayım yöntemleri (seyreltme, koloni formasyonu yapma vb.), kontaminasyon ve vücut florası (boğaz vb.) inceleme yöntemleri ve örnek alımları, agar difüzyon yöntemi ve antibiyogram, bakteriyofaj plak yöntemi.
|
1- |
Mikrobiyoloji laboratuvarı tanıtımı, kuralları ve cihazların kullanımı
|
2- |
Besiyeri hazırlama ve sterilizasyon
|
3- |
Kültür metotları
|
4- |
Mikroskopi teknikleri ve gram boyama
|
5- |
Spor ve kapsül boyama
|
6- |
Bakterilerin tanımlanması
|
7- |
Biyokimyasal aktivite testleri
|
8- |
Mikroorganizmaların fiziksel ve kimyasal ihtiyaçları
|
9- |
Sıcaklık etkisi
|
10- |
Osmotik ve pH etkisi
|
11- |
Aerobik ve anaerobic kültür teknikleri
|
12- |
Antibiogram
|
13- |
Sayım teknikleri
|
14- |
Boğaz ve deri florası çalışması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mikrobiyoloji laboratuvarı, hijyen çalışma kuralları, steril çalışma teknikleri öğrenilir
|
2- |
Besi yeri hazırlamada gerekli bilgi ve beceriyi alır, hesaplamaları yapabilir
|
3- |
Besi ortamına ekim tekniklerini öğrenir
|
4- |
Bakterilerin teşhisinde kullanılan boyama metotları uygulayarak öğrenir.
|
5- |
Mikroorganizmalar üzerine çevresel koşulların (oksijen, asit UV gibi) etkilerini deneysel olarak yapabilir
|
6- |
Antibitik direnç ve duyarlılık tekniklerini (disk difüzyon vb.) öğrenir.
|
7- |
Mikrobiyolojik organizmaları sayma, büyüme eğrisi çıkarma tekniklerini kazanır.
|
8- |
Patojenik bakterilerle ilgili boğaz florası ekimi yapabilir
|
9- |
Kanlı agar kullanımı ile boğaz florasından hemoliz testlerini gerçekleştirebilir
|
10- |
Mikrobiyoloji laboratuvarı deney sonuçlarını güncel bilgiler dahilinde tartışabilir
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
|
|
2- |
Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
|
|
3- |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
4- |
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
|
|
5- |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
|
|
7- |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
|
|
8- |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
|
|
9- |
Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
|
|
11- |
Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
|
|
12- |
Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
|
|
13- |
Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
|
|
14- |
Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
5
|
2
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
5
|
5
|
Toplam iş yükü
|
|
|
97
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
1
|
30
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Çeviri ders notları: Gerhardt, P., Murray, R. G. E., Costilow, P. N., Nester, E. W., Wood, W. A., Krieg, N. R., Phillips, G. B., Manuel of Methods for General Bacteriology, ASM, USA, 1981.
2. Temiz, A., Genel Mikrobiyoloji Uygulama teknikleri, 3. Bas., Hatipoğlu Yayınevi, Ankara, 2000.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Haftalık konuların ppt sunumları dersten bir hafta önce dağıtılmakta ve internet ortamından yararlanabilecekleri kaynaklar da temin edilmektedir. Ayrıca, konu kapsamında sağlanan dokümantasyonların sınıf içerisinde tartışılması sağlanmaktadır. Bir önceki derste verilen problemlerin çözümü tartışılacaktır.
|
|