Ön koşul dersleri
|
Yalnızca Yüksek Lisans ve doktora öğrencileri bu kursa kabul edilecektir.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. YUSUF ÖZKUL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. YUSUF ÖZKUL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş.Gör
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ve pratik
|
Dersin amacı
|
Bu kursun amacı öğrencilere Moleküler Genetikte Araştırma Yöntemleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Moleküler Genetikte Araştırma Yöntemleri ve bu yöntemlerin hastalıkların moleküler tanılarının konulmasında kullanımı.
|
1- |
Moleküler Genetik Araştırmalarına Giriş
Moleküler genetiğin tanımı ve önemi.
Moleküler genetik araştırmalarının temel amacı.
Moleküler genetikte kullanılan temel yöntemler.
|
2- |
Nükleik Asit İzolasyonu ve Saf İşleme
DNA ve RNA''nın izolasyonu yöntemleri.
İzole edilen nükleik asitlerin saf işleme adımları.
Nükleik asit izolasyonunda dikkat edilmesi gereken faktörler.
|
3- |
PCR (Polimeraz Zincir Reaksiyonu)
PCR''nin prensibi ve işleyişi.
PCR bileşenleri ve reaksiyon koşulları.
Gen amplifikasyonunda PCR''nin kullanımı.
|
4- |
DNA Dizileme ve Sekans Analizi
DNA dizileme teknikleri ve tarihçesi.
Sanger dizileme yöntemi ve otomatik dizileme teknolojileri.
Elde edilen DNA dizilerinin analizi ve yorumlanması.
|
5- |
Restriksiyon Enzimleri ve DNA Kesimi
Restriksiyon enzimlerinin tanımı ve sınıflandırılması.
Restriksiyon enzimleriyle DNA kesimi ve analizi.
Restriksiyon haritalama ve klonlama çalışmalarında kullanımı.
|
6- |
Agaroz Jel Elektroforezi
Agaroz jel elektroforezi prensibi ve uygulanması.
DNA ve RNA''nın elektroforez ile ayrıştırılması.
Elektroforez sonuçlarının analizi ve yorumlanması.
|
7- |
Vize
|
8- |
Northern Blotting ve Western Blotting
Northern blotting yöntemi ve uygulama alanları.
RNA''nın blot membranına aktarılması ve prob ile hibridizasyonu.
Western blotting yöntemi ve protein analizinde kullanımı.
|
9- |
Moleküler Klonlama ve Plazmid İzolasyonu
Moleküler klonlamanın temel prensipleri.
Plazmid izolasyonu ve saf işleme adımları.
Moleküler klonlama teknikleri ve klon seçimi.
|
10- |
Protein Yapısı ve Fonksiyon Analizi
Protein yapısı ve işlevinin anlaşılması.
Protein analizi için kullanılan yöntemler.
SDS-PAGE, ELISA, immünhistokimya gibi teknikler.
|
11- |
Gen Düzenleme ve Genetik Mühendislik
Gen düzenleme teknolojilerinin tanımı ve tarihçesi.
CRISPR-Cas9 sistemi ve genetik mühendislikte kullanımı.
Gen düzenlemesinin uygulama alanları ve etik tartışmaları.
|
12- |
Gen Ekspresyon Analizi
Gen ekspresyonu ve gen ifadesinin analizi.
Microarray teknolojisi ve RNA-Seq yöntemi.
Differansiyel gen ekspresyon analizi ve veri yorumlama.
|
13- |
Moleküler Genetikte Biyoistatistik
Biyoistatistik temel kavramları ve uygulamaları.
Veri analizi, istatistiksel testler ve sonuçların yorumlanması.
Moleküler genetik araştırmalarda biyoistatistiksel yöntemler.
|
14- |
Final
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
DNA İzolasyonu (kan, doku, amnion, parafin blok), DNA, RNA ve Protein Miktarının Ölçülmesi hakkında bilgi sahibi olmak.
|
2- |
Southern Blot, PCR, Jel Elektroforezi, Restriksiyon Endonükleazlar, DNA Dizi Analizi hakkında bilgi sahibi olmak.
|
3- |
SSCP, ASO, RFLP, ARMS, Bilinmeyen Mutasyonlara Yaklaşımlar, RNA İzolasyonu, Northern Blot, cDNA Sentezi, ve RT PCR, Protein İzolasyonu, Western Blot hakkında bilgi sahibi olmak.
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
26
|
3
|
78
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
10
|
2
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
2
|
28
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
196
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-N. Başaran,Tıbbi Genetik Ders Kitabı,1999
2-Connor,J.M,Ferguson-Smith,M.A.:Essential Medical Genetics.Blackwell Scientific Publications,Third Ed.,1991
3-Emery,A.E.H.,(Ed),Rimoin,D.L.:Principles and Practice of Medical Genetics.Third edition,Volume 1,Churchill Livingsto,London,
4-Thompson&Thompson,Genetics in Medicine,6.th edition,2001
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|