Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Biyoloji (y.l.) > MEMELİLERDE KROMOZOMAL EVOLUSYON
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MEMELİLERDE KROMOZOMAL EVOLUSYON İkinci düzey BİY 553 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. COŞKUN TEZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. COŞKUN TEZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze anlatım, soru cevap, araştırma, ödev yapma ve tartışma
Dersin amacı Bu dersin amacı, memeli hayvanların evriminde kromozomal değişikliklerin rolünü kavratmaktır.
Dersin tanımı Bu derste; Kromozom varyasyonları ve sayısal değişiklikler, Robertsonian füzyon, Tandem füzyon, perisentrik inversiyon, kromozomlardaki diğer değişiklikler: parasentrik inversiyon, delesyon, duplikasyon, karşılıklı translokasyonlar, kromozomal polimorfizm ve yeniden düzenlemeler, koromozomal türleşme ve türleşme modelleri konuları işlenecektir

Dersin içeriği
1- Memelilerde kromozom varyasyonları ve sayısal değişiklikler.
2- Çiftleşme sonrası izolasyon mekanizmaları olarak kromozomal yeniden düzenlenmeler: Robertsonian füzyon,
3- Tandem füzyon, perisentrik inversiyon, parasentrik inversiyon,
4- Delesyon, duplikasyon, karşılıklı translokasyon
5- İzole olmuş populasyonlarda kromozomal yeniden düzenlenmelerin fiksasyonu: Kromozom mutasyon oranı; Random veya non-random kromozomal yeniden düzenlenmeler
6- Eş zamanlı çeşitli kromozomal yeniden düzenlenmeler; Mayotik hamle
7- Kromozomal hibrid zonlar; Memelilerde hibridizasyon çalışmaları
8- Memelilerde hibridizasyon çalışmaları
9- Kromozomal ve genetik farklılaşma
10- Kromozomal türleşme
11- Kromozomal türleşme modelleri:
12- Kromozomal türleşmenin internal tarzları
13- Kromozomal türleşme için eksternal modeller
14- Hibridizasyon ile türleşme
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Memelilerde kromozom özellikleri hakkında bilgi edinilebilir.
2- Karyotip, Karyogram ve İdiogram analizlerini yapabilir.
3- Memelilerde kromozom mutasyonları ve değişim kategorilerinin öğrenilebilir.
4- Doğal memeli popülasyonlardaki kromozom varyasyonlarını öğrenilebilir.
5- Fizyon-füzyon, translokasyon sistemleri hakkında bilgi edinilebilir.
6- Memelilerde kromozom değişimi ve evrimsel değişim hakkında bilgi edinilebilir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilgiyi değerlendirme,yorumlama ve uygulama yapma gibi bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye ulaşır
2- Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır
3- Biyoloji alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayarak, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirerek, gerektiğinde uygular
4- Biyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır
5- Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir
6- Biyoloji alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir
7- En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olur (Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi)
8- Biyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir
9- Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 5 2 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 10 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 10 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 13 5 65
Toplam iş yükü     187
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı King, M. 1993. Species Evolution. The role of chromosome change. Cambridge Univ. Press.
Yardımcı Kaynaklar Konular ile ilgili bilimsel makaleler

Ders ile ilgili dosyalar