Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
YAPI BİLGİSİ I |
Birinci düzey |
MİM221 |
Zorunlu |
2 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
--
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. BURCU SALGIN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. BURCU SALGIN, DOÇ.DR. ÖZLEM SÜMENGEN, DR. ÖĞR. ÜYESİ ATACAN AKGÜN, DR. ÖĞR. ÜYESİ SELMAN SEVİNDİK, ÖĞR.GÖR.DR.SULTAN ŞİMŞEK, ÖĞR. GÖR. DR. İBRAHİM BEKTAŞ, ARAŞ.GÖR.DR. FULYA ATARER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞ. GÖR. MELTEM ULU, ARAŞ. GÖR. NURBANU ŞAHİN
|
Dersin veriliş şekli
|
4 (Teorik) + 2 (Uygulama)=6
// Değerlendirme yöntemi: 1. Ara Sınav: KLASİK SINAV, Final/Bütünleme Sınavı: KLASİK SINAV. Geçme notu ara sınavın %40’ı ile yarıyıl sonu veya bütünleme sınavının %60’ının toplamından oluşmaktadır.
|
Dersin amacı
|
Yapıyı oluşturan bileşen sistemlerinin tasarımda temel ilkelerini ve doğru uygulama şekillerini aktarmak.Öğrencilere, yapıyı ayakta tutan taşıyıcı sistemleri en ilkelden çağdaş sistemlere doğru sınıflandırarak, çözümleyebilme ve detaylandırabilme yeteneği kazandırmak.
|
Dersin tanımı
|
Teorik ve uygulamalı anlatımlarla gelenekselden günümüze taşıyıcı sistem ve malzeme olanaklarını kullanarak küçük bir yapı örneğinde hem kaba yapı hem de ince yapı aşamalarını ortaya koymaktır.
|
1- |
Tanışma, Yapı Bilgisi I dersinin konusu ve işleyişi ile ilgili genel açıklamalar
|
2- |
UYG-1 Yığma sistemlerinin özellikleri, malzeme olanakları, yapı elemanları (duvarlar, temeller, döşemeler)
Küçük bir yapı ölçeğinde uygulamasının yapılması (plan-Ö:1/50)
|
3- |
UYG-1 Yığma sistemlerinin kaba ve ince yapı aşamalarında detaylandırılması, uygulamaya devam edilmesi (kesit, temel planı, görünüş-Ö:1/50)
|
4- |
UYG-1 Yığma sistemlerinin kaba ve ince yapı aşamalarında detaylandırılması, uygulamaya devam edilmesi (kesit, temel planı, görünüş-Ö:1/50)
(UYG-I ÖDEV: Uygulaması devam eden tek katlı yığma yapının MAKETİNİN yapılması)
|
5- |
UYG-1 TESLİMİ ve UYG-2 BAŞLAMA
Yığma sistemlerde iki katlı bir yapı ölçeğinde bodrum katlı uygulamanın yapılması (plan-Ö:1/50)
Toprak altında kalan mekânların ışıklandırma, havalandırma ve nem sorunlarına çözüm aranması
|
6- |
UYG-2 Yığma sistemlerinin kaba ve ince yapı aşamalarında detaylandırılması, uygulamaya devam edilmesi (kesit, temel planı, görünüş-Ö:1/50)
|
7- |
RESMİ TATİL
|
8- |
UYG-2 Uygulaması yapılan iki katlı yapının MAKETİNİN yapılması ve TESLİM
|
9- |
ARA SINAV
|
10- |
UYG-3 İskeletli sistemlerin özellikleri, malzeme olanakları, yapı elemanları (duvarlar, temeller, döşemeler)
Küçük bir yapı ölçeğinde uygulamasının yapılması (plan-Ö:1/50)
|
11- |
UYG-3 B.A İskelet sistemlerde kaba ve ince yapı aşamalarında detaylandırılması, uygulamalar üzerinden kritik verilmesi (kesit, temel planı, görünüş-Ö:1/50) (UYG-3 ÖDEV: Uygulaması devam eden tek katlı yapının MAKETİNİN yapılması)
|
12- |
UYG-3 TESLİMİ ve UYG-4 BAŞLAMA
İskelet sistemlerde iki katlı bir yapı ölçeğinde bodrum katlı uygulamanın yapılması (plan-Ö:1/50)
Toprak altında kalan mekânların ışıklandırma, havalandırma ve nem sorunlarına çözüm aranması
|
13- |
UYG-4 B.A. iskeletli sistemlerin kaba ve ince yapı aşamalarında detaylandırılması, uygulamalar üzerinden kritik verilmesi (kesit, temel planı, görünüş - Ö:1/50)
|
14- |
UYG-4 Uygulaması yapılan iki katlı iskeletli yapının MAKETİNİN yapılması ve TESLİM
|
15- |
UYG-5 İskelet sistemlerde iki katlı bir yapı ölçeğinde bodrum katlı uygulamanın yapılması (plan-Ö:1/50)
|
16- |
UYG-5 B.A. iskeletli sistemlerin kaba ve ince yapı aşamalarında detaylandırılması, uygulamalar üzerinden kritik verilmesi (kesit, temel planı, görünüş - Ö:1/50)
|
17- |
UYG-5 TESLİM
Genel tekrar, Soru-Cevap
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Yapıyı oluşturan bileşenlerin ve elemanların temel ilkelerini seçme, entegre edebilme ve tasarlama becerisi kazanır.
|
2- |
Malzeme-taşıyıcı sistem ilişkisini kurabilir, taşıyıcı sistemdeki problemleri tespit ederek malzemeye bağlı öneriler oluşturabilir.
|
3- |
Yapısal sorunlara çözüm bulabilme, malzemeye bağlı edinimlerini geliştirerek alternatif sunabilme becerisi kazanır.
|
4- |
Taşıyıcı sisteme karar verebilmenin de tasarımın bir parçası olduğunu kavrar ve bu aşamada diğer disiplinlerle ilişki kurabilme becerisi edinir.
|
5- |
Yöresel yapım sistemlerini ve çağdaş yapım sistemlerini entegre edebilir ve gelecekteki yapım sistemlerine karar verebilme becerisi edinir.
|
6- |
Grafik anlatım becerisi kazanır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
6
|
90
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
6
|
30
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
4
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
4
|
4
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
142
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Allen, E., Fundamentals of Building Constructions: Materials and Methods, Wiley
Ching, F., Ching, F. D. K., Building Construction Hustrated, 3rd Edition, John Wiley & Sons
Foster, J. S., Harrington, R., Structure and Fabric, Mitchell Building Series, Part 1-2, Longman
Ramsey, C. G., Reeve, H., Hoke, J. R., Architectural Graphic Standarts, John Wiley&Sons
|
|