Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ELEKTRONİK DEVRE LABORATUARI I |
Birinci düzey |
EM 214 |
Zorunlu |
4 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. RECAİ KILIÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Araştırma Görevlileri
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Araştırma Görevlileri
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
BJT, JFET ve MOSFET’lerin elektronik devrelerde kullanılan deneysel uygulamalarla öğretilmesidir.
|
Dersin tanımı
|
BJT’nin küçük işaret parametreleri; re, r-? ve hybrid eşdeğer devreleri. Ortak emiterli (OE), OB ve OK’lü kuvvetlendiriciler; kaskat, kaskod ve darlington devreleri. BJT’nin yüksek frekanstaki (YF) davranışı. JFET ve MOSFET’in yapısı çaluşması, özeğrileri. Ortak kaynaklı ve OA’lı FET’in AF ve YF’ta incelenmesi. Bir kuvvetlendiricinin frekans cevabı. Geribesleme kavramı ve geribeslemeli kuvvetlendiricilerin incelenmesi. Geribeslemeli kuvvetlendiricilerde kararlılık, sinüsoidal osilatörler ve çeşitleri.
|
1- |
Küçük işaret parametreleri ve BJT’nin re, rp ve hibrid eşdeğer devreler.
|
2- |
Ortak emiterli,, ortak kollektörlü ve ortak beyzli kuvvetlendiriciler.
|
3- |
Ortak emiterli,, ortak kollektörlü ve ortak beyzli kuvvetlendiriciler.
|
4- |
Kaskat, kaskot ve darlington kuvvetledirici.
|
5- |
BJT’nin yüksek frekans cevabı.
|
6- |
JFET ve MOSFET’in elektriksel karakteristikleri ve elektronik devre uygulamaları.
|
7- |
JFET ve MOSFET’in elektriksel karakteristikleri ve elektronik devre uygulamaları.
|
8- |
Alçak ve yüksek frekansta ortak kaynaklı ve ortak akıtıcılı kuvvetlendirciler.
|
9- |
Kuvvetlendiricilerin frekans cevabı.
|
10- |
Geribesleme ve geribeslemeli kuvvetlendiriciler.
|
11- |
Geribesleme ve geribeslemeli kuvvetlendiriciler.
|
12- |
Kararlılık ve osilasyon, sinusoidal osilatörler; wien-köprü, faz kaymalı osilatörler, RC, ayarlanabilen ve kristal osilatörler.
|
13- |
Büyük işaret kuvvetlendiricileri; A,B ve C sınıfı kuvvetlediriciler ve uygulamaları.
|
14- |
Büyük işaret kuvvetlendiricileri; A,B ve C sınıfı kuvvetlediriciler ve uygulamaları.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Transistörlü devrelerin AC analizlerinin yapılıp, temel kuvvetlendirici devre parametrelerinin belirlenebilir.
|
2- |
BJT kuvvetlendirici devrelerin alçak ve yüksek frekans cevaplarının anlaşılarak, kuvvetlendirici bode ve faz eğrilerinin çıkarılabilir.
|
3- |
JFET kuvvetlendirici devrelerin alçak ve yüksek frekans cevaplarının anlaşılarak, kuvvetlendirici bode ve faz eğrilerinin çıkarılabilir.
|
4- |
MOSFET kuvvetlendirici devrelerin alçak ve yüksek frekans cevaplarının anlaşılarak, kuvvetlendirici bode ve faz eğrilerinin çıkarılabilir.
|
5- |
Geribeslemeli kuvvetlendiricilerin hesaplarını yapabilir.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
|
|
10- |
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
1
|
14
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
7
|
1
|
7
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
4
|
1
|
4
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
1
|
14
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
60
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
4
|
1
|
Ödev
|
14
|
1
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
2
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
M. Alçı, R. Kılıç., “Elektronik Devreler ve Uygulamaları-I”, Erciyes Üni. Yayınları, ikinci basım, 2002.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
R. Boylestad, L. Nashelsky., “Elektronik Elemanlar ve Devre Teorisi”, MEB Yayınları, 1994.
J.Millman, A. Grabel., “Microelectronics” McGraw-Hill Book Comp., 1987.
|
|