Giriş | English

Yüksek Lisans > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Eğitim Programlari ve Öğretim(y.l.) > BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ İkinci düzey EGB 509 Zorunlu 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA ÇELEBİ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MUSTAFA DURMUŞÇELEBİ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Öğrenciler bu derste bilim, bilimsel yöntem araştırma, değişken ve ölçme gibi kavramları ve bunlar arasındaki ilişkileri anlayacaklardır. İlgili terimleri doğru olarak kullanacaklardır. Eğitim alanında geçerlik ve güvenilirlik derecesi yüksek ölçmelerin nasıl yapılacağını öğreneceklerdir. Öğrenciler konularına uygun örnekleme yapabilecekler. Öğrenciler araştırma problemini ve alt problemleri yazabilecekler ve hipotezlere uygun istatistiksel analiz yöntemini seçebileceklerdir.
Dersin tanımı Bilim, bilimsel yöntem ve araştırma vb. temel kavramlar, Araştırmada problem bulma ve ifade etme, Hipotez yazma, Literatür tarama teknikleri Araştırma modelleri ve veri toplama teknikleri

Dersin içeriği
1- Bilgi, bilim ve tarihsel süreç içindeki dönüşümleri
2- Bilgi, bilim ve araştırma kavramı, Bilim ve bilim insanı
3- Sosyal gerçeği anlamada farklı paradigmalar: Pozitivizm ve postpozitivizm
4- Bilgi edinme yolları, Bilimsel etik ve Bilimde nedensellik, Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıkları
5- Bilimsel Araştırma Süreci: Problemin belirlenmesi, alanyazın tarama, yöntemin belirlenmesi ve uygulanması, yorumlama ve sonuç çıkarma, raporlaştırma.
6- Bilimsel Araştırmanın Sınıflandırılması: Nitel araştırma, nicel araştırma ve düzeylerine göre araştırma
7- Araştırmalarda Problemin Belirlenmesi ve Tanımlanması
8- Vize sınavı
9- Temel Kavramlar: Denence, Amaç, Önem, Sayıltı, Sınırlılıklar, Tanımlar, Değişkenler, Araştırma Etiği
10- Örnekleme Yöntemleri
11- Veri türleri, Verilerin Toplanması ve Veri Toplama Araçları
12- Veri Toplama Araçlarında Güvenirlik, Geçerlilik ve Madde Analizi
13- Verilerin Yorumlanması ve Sonuç Çıkarma, Öneri Hazırlama
14- Final Sınavı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bilgi ve bilim kavramlarının tarihsel süreç içindeki dönüşümlerini kavrar.
2- Bilimsel düşünme yönteminin yaşamı anlama ve sorgulamadaki yeri ve önemini anlar.
3- Bilginin kaynaklarını açıklar.
4- Bilimsel araştırmada etik kurallara uyar.
5- Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıklarını açıklar
6- Bilimsel araştırma yöntemi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
7- Bilimsel araştırma önerisi hazırlama basamaklarını açıklar.
8- Bilimsel araştırma önerisi hazırlama sürecini uygular.
9- Alanyazın ve kaynak tarama çalışması yapar.
10- Bilimsel araştırmalarda probleme uygun çözümleme yöntemlerini uygular.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Eğitimde program geliştirme ile ilgili temel kavramları tanımlar.
2- Eğitimde program geliştirmenin teorik temellerini (psikolojik, sosyal vs.) ilişkilendirebilir.
3- Hedefler, içerik, öğrenme-öğretme durumları ve bunların özelliklerinden oluşan proramın temel bileşenlerini tanır.
4- Eğitim Programları ve Öğretim alanındaki temel problemleri tanımlar.
5- Eğitimde program geliştirme için gerekli olan teorik ve pratik bilgileri uygulayabilir.
6- Alandaki ulusal/uluslararası bilimsel gelişmeleri takip eder, ve bunları alanında uygular.
7- Alandaki öğrenme öğretme teorilerini ve temel kuralları, bir eğitim programını değerlendirmede uygular.
8- Bir yabancı dili etkili bir biçimde bilimsel çalışmalarında kullanabilir.
9- Diğer alanlar ile eğitim alanındaki bilgilerini sentezleyebilir.
10- İletişim ve bilgi teknolojilerini alanında gerekli olan düzeyde kullanabilir.
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Büyüköztürk, Ş., vd. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. PegemA Y.,Ankara
Yardımcı Kaynaklar Büyüköztürk Ş. (2007) Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara. Yıldırım, Ali, Şimşek, Hasan (2006) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınevi. Baş, Türker, Akturan, Ulun (2008) Nitel Araştırma Yöntemleri Nvivo 7.0 ile Nitel Veri Analizi, Ankara: Seçkin Yayınevi.

Ders ile ilgili dosyalar