Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
İkinci düzey |
EGB 509 |
Zorunlu |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA ÇELEBİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MUSTAFA DURMUŞÇELEBİ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Öğrenciler bu derste bilim, bilimsel yöntem araştırma, değişken ve ölçme gibi kavramları ve bunlar arasındaki ilişkileri anlayacaklardır. İlgili terimleri doğru olarak kullanacaklardır. Eğitim alanında geçerlik ve güvenilirlik derecesi yüksek ölçmelerin nasıl yapılacağını öğreneceklerdir. Öğrenciler konularına uygun örnekleme yapabilecekler. Öğrenciler araştırma problemini ve alt problemleri yazabilecekler ve hipotezlere uygun istatistiksel analiz yöntemini seçebileceklerdir.
|
Dersin tanımı
|
Bilim, bilimsel yöntem ve araştırma vb. temel kavramlar, Araştırmada problem bulma ve ifade etme, Hipotez yazma, Literatür tarama teknikleri Araştırma modelleri ve veri toplama teknikleri
|
1- |
Bilgi, bilim ve tarihsel süreç içindeki dönüşümleri
|
2- |
Bilgi, bilim ve araştırma kavramı, Bilim ve bilim insanı
|
3- |
Sosyal gerçeği anlamada farklı paradigmalar: Pozitivizm ve postpozitivizm
|
4- |
Bilgi edinme yolları, Bilimsel etik ve Bilimde nedensellik, Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıkları
|
5- |
Bilimsel Araştırma Süreci: Problemin belirlenmesi, alanyazın tarama, yöntemin belirlenmesi ve uygulanması, yorumlama ve sonuç çıkarma, raporlaştırma.
|
6- |
Bilimsel Araştırmanın Sınıflandırılması: Nitel araştırma, nicel araştırma ve düzeylerine göre araştırma
|
7- |
Araştırmalarda Problemin Belirlenmesi ve Tanımlanması
|
8- |
Vize sınavı
|
9- |
Temel Kavramlar: Denence, Amaç, Önem, Sayıltı, Sınırlılıklar, Tanımlar, Değişkenler, Araştırma Etiği
|
10- |
Örnekleme Yöntemleri
|
11- |
Veri türleri, Verilerin Toplanması ve Veri Toplama Araçları
|
12- |
Veri Toplama Araçlarında Güvenirlik, Geçerlilik ve Madde Analizi
|
13- |
Verilerin Yorumlanması ve Sonuç Çıkarma, Öneri Hazırlama
|
14- |
Final Sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bilgi ve bilim kavramlarının tarihsel süreç içindeki dönüşümlerini kavrar.
|
2- |
Bilimsel düşünme yönteminin yaşamı anlama ve sorgulamadaki yeri ve önemini anlar.
|
3- |
Bilginin kaynaklarını açıklar.
|
4- |
Bilimsel araştırmada etik kurallara uyar.
|
5- |
Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıklarını açıklar
|
6- |
Bilimsel araştırma yöntemi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
7- |
Bilimsel araştırma önerisi hazırlama basamaklarını açıklar.
|
8- |
Bilimsel araştırma önerisi hazırlama sürecini uygular.
|
9- |
Alanyazın ve kaynak tarama çalışması yapar.
|
10- |
Bilimsel araştırmalarda probleme uygun çözümleme yöntemlerini uygular.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Eğitimde program geliştirme ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
|
2- |
Eğitimde program geliştirmenin teorik temellerini (psikolojik, sosyal vs.) ilişkilendirebilir.
|
|
3- |
Hedefler, içerik, öğrenme-öğretme durumları ve bunların özelliklerinden oluşan proramın temel bileşenlerini tanır.
|
|
4- |
Eğitim Programları ve Öğretim alanındaki temel problemleri tanımlar.
|
|
5- |
Eğitimde program geliştirme için gerekli olan teorik ve pratik bilgileri uygulayabilir.
|
|
6- |
Alandaki ulusal/uluslararası bilimsel gelişmeleri takip eder, ve bunları alanında uygular.
|
|
7- |
Alandaki öğrenme öğretme teorilerini ve temel kuralları, bir eğitim programını değerlendirmede uygular.
|
|
8- |
Bir yabancı dili etkili bir biçimde bilimsel çalışmalarında kullanabilir.
|
|
9- |
Diğer alanlar ile eğitim alanındaki bilgilerini sentezleyebilir.
|
|
10- |
İletişim ve bilgi teknolojilerini alanında gerekli olan düzeyde kullanabilir.
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
6
|
84
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Büyüköztürk, Ş., vd. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. PegemA Y.,Ankara
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Büyüköztürk Ş. (2007) Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara. Yıldırım, Ali, Şimşek, Hasan (2006) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınevi. Baş, Türker, Akturan, Ulun (2008) Nitel Araştırma Yöntemleri Nvivo 7.0 ile Nitel Veri Analizi, Ankara: Seçkin Yayınevi.
|
|