Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FİZİK-II |
Birinci düzey |
FİZ 118 |
Zorunlu |
2 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA GENÇASLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Sedat ÖZSOY
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Uzman Sami Ortakaya
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Doğadaki kuvvetlerden biri ve en çok karşılaşılanı olan elektromanyetik etkileşimlerden, durgun yüklerin ve kararlı akımların oluşturduğu elektrik alan ve manyetik alanlar ve kuvvetlerle ilgili temel kavram, ilke ve yasaların anlaşılması; ilgili olayların çözümlenebilmesi. Elektromanyetik dalgalar ve optik esaslarının öğretilmesi.
|
Dersin tanımı
|
Elektrik yükü ve elektrik alan; Gauss yasası; Elektrik potansiyel; Kondansatörler ve dielektrikler; Akım, direnç ve doğru akım devreleri; Manyetik alan ve manyetik kuvvet; Manyetik alan kaynakları; Elektromanyetik indüksiyon-Faraday yasası; Alternatif akım nicelikleri ve devreleri; Elektromanyetik dalgalar; Geometrik optik; Fiziksel Optik.
|
1- |
Elektrik yükü ve Elektrik alan. Coulomb yasası.
|
2- |
Gauss yasası; Elektrik akısı, Gauss yasası uygulamaları, iletkenlerin elektrostatik özellikleri.
|
3- |
Elektrik potansiyel; Ayrık ve sürekli yük dağılımlarının potansiyeli, iletkenler ve eşpotansiyel yüzeyler.
|
4- |
Kondansatörler ve dielektrikler; Sığa, kondansatörlerin bağlanması ve eşdeğer sığa, dielektrikler.
|
5- |
Akım, Direnç ve Doğru Akım Devreleri; Elektrik akımı, Ohm yasası ve direnç, doğru akım devreleri, dirençlerin bağlanması ve eşdeğer direnç, elektrik ölçü aletleri.
|
6- |
Manyetik alan; Manyetik kuvvet, akım geçen tele etkiyen manyetik kuvvet, manyetik dipol moment, manyetik tork, elektrik motoru.
|
7- |
Manyetik alan kaynakları; Bir akımın manyetik alanı- Biot-Savart yasası, manyetik alan hesapları, Paralel akımlar arasındaki kuvvet, Ampere yasası, maddenin manyetik özellikleri.
|
8- |
Ara sınav.
|
9- |
Elektromanyetik İndüksiyon; Faraday yasası, indüksiyon elektromotor kuvveti, jeneratörler ve transformatörler, indüktör ve indüktans, manyetik enerji.
|
10- |
Alternatif akım devreleri; alternatif akım nicelikleri, reaktans, empedans ve RLC devreleri.
|
11- |
Elektromanyetik Dalgalar; EM dalgaların üretilmesi ve algılanması, EM spektrum, EM dalgaların temel karakteristikleri ve özellikleri. İlerleyen EM dalgalar, maddesel ortamda EM dalgalar, EM dalgalarda enerji ve momentum, duran EM dalgalar.
|
12- |
Geometrik optik; ışığın yansıma ve kırılması, aynalar.
|
13- |
Geometrik optik: Mercekler ve optik aletler.
|
14- |
Fiziksel optik; Young çift-yarık deneyi, ince filmlerde yansıma ve girişim, kırınım.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Durgun elektrik yük dağılımları ile ilgili kavramları ve bunlar arasındaki etkileşimleri yöneten ilke ve yasaları öğrenir. Elektrostatik problemlerin çözümünü yapar.
|
2- |
Kararlı akım dağılımları ve mıknatıslanma ile ilgili kavramları öğrenir, bunlar arasındaki etkileşimleri yöneten ilke ve yasaları bilir. Manyetostatik problemleri çözümler.
|
3- |
Zamanla değişen yük ve akım dağılımlarının doğurduğu elektromanyetik etkileri ve bunları yöneten ilke ve yasaları öğrenir. Elektromanyetik dalgalar hakkında temel bilgi sahibi olur.
|
4- |
Optik konusunda temel bilgi sahibi olur.
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, Fen Bilimleri ve Çevre Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik çözümlerinde kullanabilme becerisi,
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme,
|
|
6- |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi,
|
|
7- |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni, başladığı bir işi tamamlama ve karşılaşabileceği olası karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi,
|
|
8- |
Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi,
|
|
9- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, yenilikçi fikirlere açık olma bilinci,
|
|
10- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi,
|
|
11- |
İş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilinci,
|
|
12- |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrayabilme becerisi, mühendislik çözümlerinin hukuksal konusunda farkındalık,
|
|
13- |
Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını mühendislik problemleri ve çözüm önerileri ile ilgili konularda yazılı ve sözlü olarak bilgilendirme becerisi,
|
|
14- |
Alanında her türlü proje geliştirebilme ve uygulama bilgi ve becerisi, sorumluluğu altında çalışanları projeye dâhil etme bilinci, meslek etkinliklerini planlama ve yönetme becerisi, girişimcilik hakkında farkındalık
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
5
|
70
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
124
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Üniversiteler için FİZİK, Bekir Karaoğlu, Seçkin Yayıncılık, 2. Baskı, 2013, Ankara.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Üniversite Fiziği, H.D. Young, R.A. Freedman, (Çeviri, Ed. H. Ünlü), Pearson Education Yayıncılık Ltd. Şti., Ankara, 2010. 2. Fen ve Mühendislik için FİZİK, R.A. Serway, R.J. Beichner, (5. baskıdan çeviri, Ed. K. Çolakoğlu), Palme Yayıncılık, Ankara, 2002. 3. FİZİK İLKELERİ, F.J. Bueche, D.A., Jerde, (6. baskıdan çeviri, Ed.K. Çolakoğlu), Palme Yayıncılık, Ankara, 2000.
|
|