Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Makine Mühendisliği > MOTORLAR-I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MOTORLAR-I Birinci düzey MM 306 Zorunlu 6 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. SELAHADDİN ORHAN AKANSU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. SELAHADDİN ORHAN AKANSU DOÇ.DR. BİLGE ALBAYRAK ÇEPER
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ARŞ.GOR.H.ENES FİL
Dersin veriliş şekli Öğrenciler ile birebir konu anlatımı
Dersin amacı İçten yanmalı motorların temel çalışma prensiplerini, ve motorların ana elemanlarını ve işlevlerini öğretmek. Motor performansının tasarım ve işletme parametrelerini öğrenciye öğretmek.
Dersin tanımı İçten yanmalı motorların temel kavramları hakkında sözel ve sayısal bilgilerin verildiği zorunlu ders.

Dersin içeriği
1- İçten Yanmalı Motorların Sınıflandırılması Ve Çalışma Prensibi.
2- Otto, Diesel, Karma Çevrimlerinin Analizi Ve Mukayeseleri
3- Otto, Diesel, Karma Çevrimlerinin Analizi Ve Mukayeseleri
4- Dört ve İki Zamanlı Motorlar
5- Otto Motorlarında Ateşleme Ve Yanma, Vuruntu
6- Otto Motorlarında Ateşleme Ve Yanma, Vuruntu
7- Problem Çözümleri
8- Dizel Motorlarda Ateşleme ve Yanma, Tutuşma Gecikmesi
9- Dizel Motorlarda Ateşleme ve Yanma, Tutuşma Gecikmesi
10- Motorlarda Kullanılan Yakıtlar ve Yanma Kimyası
11- Motorlarda Kullanılan Yakıtlar ve Yanma Kimyası
12- Otto Motorlarda Karışım Oluşturulması, Karbüratör ve Enjeksiyonlu Sistemler,
13- Dizel Motorlarda Karışım Oluşturması
14- Problem çözümleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İçten yanmalı motorlar, çalışma prensipleri ve çevrimleri hakkında bilgi sahibi olmak
2- İçten yanmalı motorlarda kullanılan yakıtlar ve yanma kimyası hakkında bilgi sahibi olma
3- İçten yanmalı motorlardaki yakma sistemleri hakkında bilgi sahibi olma
4- İçten yanmalı motorlardaki yakıt ve hava sistemleri hakkında bilgi sahibi olmak
5- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
6- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- 1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2- 1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3- 2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4- 3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5- 4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6- 5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7- 6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8- 7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
9- 7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
10- 7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
11- 8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
12- 8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
13- 9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
14- 10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
15- 11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 2 24
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 1 1 1
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 18 18
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     83
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 32
Kısa sınav 1 8
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Safgönül B., Ergeneman M., Arslan E. ve Soruşbay C. İçten Yanmalı Motorlar, Birsen Yayınevi,
Yardımcı Kaynaklar Heywood J.P., Internal Combustion Engine Fundamentals, McGraw Hill Book Company, New York Stone R., Introduction to Internal Combustion Engines, SAE International, Third Edition, 1999

Ders ile ilgili dosyalar