Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK EDEBİYATINDA MODERNİZM |
Birinci düzey |
TDE420 |
Seçmeli |
8 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. HİLAL AKÇA ÖCAL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğretm Üyesi Hilal Akça
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Teori-Uygulama.
|
Dersin amacı
|
Modernizmin Türk Edebiyatına Yansımalarını Kavrama.
|
Dersin tanımı
|
Modernist Metinleri tahlil edebilme.
|
1- |
Dersin kapsamı, içeriği, kaynakça bilgisi. Okunacak eserler.
|
2- |
Türk edebiyatında modernizm ve postmodernizm.
|
3- |
Modernist Türk romanlarından örnekler. Tanpınar, Yusuf Atılgan ve Oğuz Atay
|
4- |
Postmodernist Türk romanlarından örnekler: Orhan Pamuk, Buket Uzuner
|
5- |
Oğuz Atay’ın Oyunlarla Yaşayanlar tiyatrosunun tahlili.
|
6- |
Orhan Pamuk’un "Babamın Bavulu, Saf ve Düşünceli Romancı"
|
7- |
ARA-SINAV
|
8- |
İhsan Oktay Anar’ın Yedinci Gün romanının değerlendirilmesi.
|
9- |
Öyküde modernizm-postmodernizm.
|
10- |
Necati Tosuner: Çıkmazda hikayesinin tahlili.
|
11- |
Leyla Erbil: Eski Sevgili hikayesinin tahlili.
|
12- |
Buket Uzuner: Ayın En Çıplak Günü
|
13- |
Deneme:Fatma Barbarosoğlu: İmaj ve Takma
|
14- |
Okunan metinlerden yola çıkarak modernizm eğilimleri yorumlama.
Değerlendirme.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Çağdaş Türk edebiyatının beli başlı özelliklerinin kavrama.
|
2- |
Modernizmi kavrama.
|
3- |
Postmodernizmi kavrama.
|
4- |
Modernist ve postmodernist metinleri tahlil etme.
|
5- |
Modernist ve postmodernist metinleri tahlil etme.
|
6- |
Modernist ve postmodernist metinleri tahlil etme.
|
7- |
Modernist ve postmodernist metinleri tahlil etme.
|
8- |
Modernist ve postmodernist metinleri tahlil etme.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
|
|
3- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
4- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
|
|
5- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
|
|
6- |
Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
|
|
7- |
Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
|
|
8- |
Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
|
|
10- |
Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
|
|
11- |
Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
|
|
12- |
Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
|
|
13- |
Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
|
|
14- |
Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
2
|
24
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
3
|
36
|
Ödevler
|
12
|
2
|
24
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
86
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Sevim Kantarcıoğlu, Türk ve Dünya Romanlarında Modernizm, Akçağ.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
2. Yıldız Ecevit, Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, İletişim, 2001.
3. İsmet Emre, Postmodernizm ve Edebiyat, Anı, 2004.
4. Zehra İbşiroğlu, Çağdaş Türk Yazını, Adam, ?
5. Hasan Bülent Kahraman, Türk Şiiri, Modernizm, Şiir, Agora, 2004.
6. Metin Cengiz, Modernleşme ve Modern Türk Şiiri, Telos.
7. Muhsin Macit, Gelenekten Geleceğe, Modern Türk Şiirinde Geleneğin İzleri, Kapı.
8. Gürsel Aytaç, Çağdaş Türk Romanları Üzerine İncelemeler, Gündoğan.
9. Yıldız Ecevit, Ben Buradayım, Oğuz Atay’ın Biyografik ve Kurmaca Dünyası, İletişim, 2005.
10. Oğuz Atay’a Armağan, Türk Edebiyatının “Oyun/Bozan”I, İletişim, 2007. (Hz. Handan İnci)
|
|