Ön koşul dersleri
|
Yalnızca Lisansüstü öğrencilere yönelik açılan derstir
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. EMİN SARIPINAR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. İlhan Özer İLHAN, PROF. DR. Zülbiye ÖNAL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Organik kimyadaki reaksiyonları açıklayarak, Organik sentezin bazı modern metotları hakkında ileri düzeyde ve pratik bilgiler verir. Organik Kimya Laboratuarında Sentez amaçlı yapılacak Tez çalışmalarının temellerini hazırlar.
|
Dersin tanımı
|
Organik Kimyanın bazı modern sentez yöntemlerini açıklar. Karbon-karbon tek ve çift bağ oluşum reaksiyonları. Diels-Alder reaksiyonları, Deaktive edilmiş C-H bağlarının reaksiyonları, Organoboran ve organosilanların sentetik uygulamaları ve çeşitli oksidasyon ve redüksiyon reaksiyonları...
|
1- |
Organik Kimya Reaksiyonlarına Giriş ve Mekanizmalarının Sınıflandırılması
|
2- |
Organik çok adımlı sentez metotları, modern sentez tasarımları,
|
3- |
Reaksiyonları gruplama, Sentetik hedef, Retrosentetik analiz,
|
4- |
Çok fonksiyonel gruplu bileşiklerin sentezi, maskeleme ve koruyucu gruplar,
|
5- |
Kinetik ve termodinamik kontrollü reaksiyonlar ve reaksiyonların yönlendirilmesi,
|
6- |
Karbon-karbon tek bağlarının oluşumu, pratik örnekler,
|
7- |
Karbon-karbon ve karbon-heteroatom çift bağlarının oluşumu,
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Sikloadisyon reaksiyonları, Diels-Alder ve ilgili reaksiyonlar,
|
10- |
Aktive edilmemiş C-H bağında reaksiyonlar ve ilgili reaksiyon örnekleri,
|
11- |
Organoboran ve organosilanların reaksiyon ve sentetik uygulamaları,
|
12- |
Organik sentezde önemli oksidasyon-redüksiyon reaksiyonları,
|
13- |
Anlatılan bazı reaksiyonların mekanizmalarına dair çeşitli yaklaşımlar,
|
14- |
Organik fonksiyonel grupları koruyucu grupların kullanıldığı çok adımlı sentez örnekleri.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Organik ve Heterosiklik bileşikler ve Reaksiyonlarının sınıflandırılması hakkında geniş bilgi edinilir.
|
2- |
heterosiklik ürünler ve çeşitli modern sentezleri hakkında bilgi edinilir.
|
3- |
Organik bileşiklerin oluşum reaksiyon mekanizmalarını öğrenir.
|
4- |
Bazı özel reaksiyonlar ve önemli sentez metotları hakkında bilgi edinilir.
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
|
|
2- |
Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
|
|
3- |
Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
|
|
5- |
Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
|
|
6- |
Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
|
|
7- |
Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
|
|
8- |
Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
|
|
9- |
Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
|
|
10- |
Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
|
|
11- |
Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
|
|
12- |
Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
|
|
13- |
Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
|
|
14- |
Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
|
|
15- |
Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
|
|
16- |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
17- |
Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
|
|
18- |
Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
|
|
19- |
Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
|
|
20- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
6
|
2
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
15
|
30
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
3
|
20
|
60
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
192
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1- Organic Chemistry, M.A. Fox, J.K. Whitesell, Jones and Bartlett Publishers, Second Ed., London (1997).
2- Some Modern Methods of Organic Synthesis, W. Carruthers, Cambridge University Press, Third Ed., Cambridge (1985).
3- Advanced Organic Chemistry, J. March, John Wiley and Sons, Third Ed., New York (1985).
4- Organik Kimya, R.J. Fessenden, J.S. Fessenden, M.W. Logue, Çeviri Editörü: T. Uyar, Güneş Kitabevi, 6. Baskı (2001).
5- Organik Kimya, G. Solomons, C. Fryhle, Çeviri Editörleri: G. Okay, Y. Yıldırır, Literatür Kitabevi, 7. Baskı (2002).
|
|