Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SANAT KAVRAMLARI 1 |
Birinci düzey |
SER 113 |
|
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. EDA KARAKUŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. EDA KARAKUŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Öğretim elemanı tarafından Teorik / kuramsal bilgiler slayt ve video gösterileri eşliğinde öğrencilere verilecektir. Sanatın dilinin kavranmasında öğretim elemanı çeşitli kaynaklardan kesitler, çeşitli filmlerden fragmanlar göstererk öğrencilere rehberlik edecektir. Türk ve dünya sanatından öğretim elemanınca seçilen çeşitli eserler incelenecek ve ders süresince ele alınacak kavramlar ışığında anliz edilecektir. Öğrenciler inceleme çalışmaları gerçekleştirerek kendi kişisel deneyimlerini oluşturacaklardır. Öğretim elemanı tarafından önerilen kısa makale ve denemeleri okuyarak ve filmleri izleyerek çeşitli çalışma raporları hazırlayacaklardır. Araştırma konularını internet ve kütüphane üzerinden araştıracak ve sınıf tartışmalarına katılmak suretiyle düşüncelerini arkadaşları ile paylaşacaklardır.
|
Dersin amacı
|
Görsel sanatlar alanında çalışmalar yapmak üzere fakülteye yeni başlayan öğrencilerin temel bir eğitim almaları amacıyla düşünülmüş bir derstir. Görsel sanatlar alanının doğası, temel dinamikleri ve kavramsal yapısı dersin içeriğini oluşturacaktır. Öğrencilerce görsel sanatların dilinin kavranması ve bu alana dahil olarak terminolojik açıdan birikim sağlanması planlanmaktadır. Tüm bunların yanı sıra sanatsal düzenleme ilke ve elemanları ele alınarak tek tek incelenecektir.
|
Dersin tanımı
|
Öğrencilerin hem kendi üretimlerinde hem de önemli sanat yapıtlarını özümsemeleri sırasında kullanacakları temel kavramları öğrenmeleri ve bu noktada bilinç düzeylerinin yükselmesi amaçlanmaktadır. Dünya sanatında önemli yer tutmakta olan eserlerin incelenmesi ile temel sanat eğitimi derslerinde kendi tasarımlarını oluşturmaları ve kişisel deneyimlerini yaşamaları sırasında üst düzey farkındalık sağlanması planlanmaktadır.
|
1- |
Tanışma,derste kullanılacak methodların anlatılması,kullanılacak kitap ve materyallerin paylaşılması,verilecek ödevlerle ilgili tanımlamalar yapılması.İnci San Sanat Eğitimi Kuramları,Sanat ve Eğitim,M.Sıtkı Erinç Sanatın Boyutları,Metin Sözen ve Uğur Tanyeli Sanat Kavramları Sözlüğü ve Adnan Turani Sanat Terimleri Sözlüğü takip edilecektir.
|
2- |
Genel olarak sanat tanımlar,kavramlar,sanat ,sanatçı ve sanat eseri kavramlarının tartışılması,bu konu ile ilgili grup çalışmaları yapılarak konuların kavratılması,sanat terimleri sözlüğünden seçilen kavramların ödev olarak verilmesi
|
3- |
Sanat ve yaratıcılık,sanat terimleri sözlüğünden seçilen kavramların anlatılması,ve pekiştirilmesi için grup drama çalışmaları yaptırılması,Öğrenciye verilen ödevlerin kontrolü,derste sanatla ilgili bir makalenin okunup öğrencilerle birlikte tartışılması
|
4- |
Görsel sanatların sanatın diğer dalları arasındaki yerinin açıklanması. Sanat terminolojisinden seçilen 10 yeni terimin açıklanması ve bu haftadan itibaren her ders sürdürülmesi.
|
5- |
Sanatla zanaat arasındaki fark, yaratıcılık, tasarım, konularının ele alınarak tartışılması. Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun “Sanat ve Zanaat” başlıklı deneme yazısının bulunup, okunması.
|
6- |
Sanatsal düzenleme elemanları (unsurlar) ele alınarak, örneklerle açıklamalarının yapılması. ( Nokta, Çizgi,renk,Şekil, Form)
|
7- |
Kültür ve sanat ilişkisi,konu ile ilgili seçilmiş bir makalenin derste okunup birlikte tartışılması,
|
8- |
VİZE SINAVI
|
9- |
Sanatsal düzenleme elemanları (unsurlar) ele alınarak, örneklerle açıklamalarının yapılması. ( Mekan)
|
10- |
Sanatsal düzenleme ilkeleri ele alınarak, örneklerle açıklamalarının yapılması. ( Bütünlük, Oran-Orantı.) Öğrencilere kendi inceleyecekleri eserlerin bildirilmesi
|
11- |
Sanatsal düzenleme ilkeleri ele alınarak, örneklerle açıklamalarının yapılması. (Hareket, Dende, Zıtlık) Öğrencilere kendi inceleyecekleri eserlerin bildirilmesi
|
12- |
Sanatsal düzenleme ilkeleri ele alınarak, örneklerle açıklamalarının yapılması. (Ritm, Motif, Vurgu.) Öğrencilere kendi inceleyecekleri eserlerin bildirilmesi
|
13- |
Seçilen bir filmin izlenmesi ve tartışılması. İzlenilen filmde gözlemlenen sanatsal düzenleme ilke ve unsurlarını ve bunların kullanılışı üzerine çalışmalar.
|
14- |
Modern sanata genel bir bakış ve karşılaştırmalı incelemelerin yapılmaSI
|
15- |
Post modern sanata genel bir bakış ve karşılaştırmalı incelemelerin yapılması.
|
16- |
Güncel Sanata genel bir bakış ve örnekler üzerinde incelemeler,Estetik, Sanat Tüketicisi, Sanat Eleştirisi, Sanat Eleştirmeni, Küratör ve Galerilerin sanat ortamı
|
17- |
FİNAL SINAVI
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sanatın doğasını ve temel dinamiklerini kavrayabilme
|
2- |
Sanat kavramlarını, geçmişten gelen anlamlarını ve günümüzdeki değişimlerini kavrayabilme Güncel sanat görüşlerini anlayabilme
|
3- |
Sanat terminolojisini anlama ve kendi yazılarında kullanabilme
|
4- |
Tasarım eleman ve ilkelerini kavrama, sanat yapıtları içindeki kullanımlarını inceleme ve kendi tasarımlarında kullanma bilinci oluşturabilme
|
5- |
Örnekler üzerinde incelemeler yaparak temel sanat kavramlarını fark edebilme
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Güncel sanat kavramlarını anlamak ve ilişkiler kurarak açıklayabilmek
|
|
2- |
Müzik sanatının temel dinamiklerini anlamak, tarihini öğrenmek ve güncelle ilişkilendirebilmek
|
|
3- |
Alanının terminolojisini öğrenmek, kendi yazı ve sunularında sanatın dilini etkili kullanmak
|
|
4- |
Alanında kullanılan yeni yöntem -teknikleri bilmek ve özgün çalışmaların gerçekleştirilebilmesinde kullanabilmek
|
|
5- |
Araştırma yöntem - tekniklerini bilmek ve alanında uygulayabilmek
|
|
6- |
Alanında proje geliştirmek, projesini uygulayarak hayata geçirebilmek
|
|
7- |
Etik kurallara uymak ve sosyal sorumluluk bilinci taşıyabilmek
|
|
8- |
Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek; Yaptığı çalışmaları etkili bir şekilde sunabilmek
|
|
9- |
Güncel yayınları, oluşum ve aktiviteleri (konserleri) takip etmek, katılımcı olabilmek
|
|
10- |
Evrensel, ulusal, yerel sanat ve tasarım değerlerinin farkında olabilmek
|
|
11- |
Herhangi bir sanatsal etkinliği (konser, dinleti vb.) çözümleyici ve eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilmek
|
|
12- |
Alanın gerektirdiği bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini sanatsal anlamda kullanabilmek
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
2
|
3
|
6
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
70
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
KESER Nimet, 2005. “Sanat Sözlüğü”, Ütopya Yayınları, Ankara KAHRAMAN H. Bülent, 2005. “Sanatsal Gerçeklikler, Olgular ve öteleri…” Agora Kitaplığı, İstanbul LYNTON Nobert, 2004. “Modern Sanatın Öyküsü”, Remzi Kitapevi, İstanbul ÖZSOY Vedat, 2003. “Görsel Sanatlar Eğitimi”, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara TÜRKDOĞAN Tansel, 2004. “Çağdaş Sanat”, Piramit Yayıncılık, Ankara FISHER Ernst, 1995. “Sanatın Gerekliliği”, Panel Yayınevi, İstanbul BİGALI Şeref, 1999. “Resim Sanatı”, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara EYÜBOĞLU B. Rahmi, 1986. “Resme Başlarken”, Bilgi yayınevi, Ankara AKBULUT, Durmuş, 2005. “Resim Neyi Anlatır”. İstiklal kitapevi.ist. YÜCEL, T. (2005a). Yapısalcılık, İstanbul: Can Yayınları. YÜCEL, T. (2005b). Göstergeler, İstanbul: Can Yayınları. WOLFFLIN, H. (2000). Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Istanbul: Remzi Kitabevi. WOLFF, J. (2000). Sanatın Toplumsal Üretimi, Çev: Aysegül Demir,Istanbul:Özne Yayınları. WORRİNGER, W. (1985). Soyutlama ve Özdesleyim, Çev. İsmail Tunalı, İstanbul: Remzi TURANİ, A. (1993). Sanat Terimleri Sözlügü, istanbul: Remzi Kitabevi. RIFAT, M. (1982) Genel Göstergebilim Sorunları Kuram ve Uygulama, İstanbul: Alaz Yayınları. PLEHANOV, G. V. (1987). Sanat ve Toplumsal Hayat, İstanbul: Sosyal Yayınlar. MORAN, B. (2003). Edebiyat Kuramları ve Elestiri, istanbul: İletisimYayınları. Bersani, Leo; Dutoit, Ulysse., 2006.” Fakir Sanat”, Çev: S. Kemal Angı, Dost Kitapevi Yay, Ankara. FUAT, M. (2001). Elestiri Üstüne, istanbul: Adam Yayınları. ÇAKIR AYDIN, Mukadder., 2002. “Sanatta Eleştirellik”, Beta Basım A.Ş, Kırklareli* KUSPİT, Donald., 2004. “Sanatın Sonu”, Çev: Yasemin Tezgiden, Metis Yay, İstanbul. TURANİ Adnan.,1999.”Çağdaş Sanat Felsefesi”, 3. baskı, Remzi Kitapevi, İstanbul
|
|