Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
AMETALLER KİMYASI |
Üçüncü düzey |
KİM 528 |
|
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul yok,
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. HALİME GÜZİN ASLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof.Dr.Nilgün Özpozan
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze anlatım.
|
Dersin amacı
|
Periyodik tabloda bulunan; H, O, N, S, Se, Te, N, P ve halojenler gibi elementlere ait bilgi vermek.
|
Dersin tanımı
|
o- ve p-H2, Hidrjen Köprüsü Bağı, Döteryumlu Çözücüler, Atomik Titrasyon, Ozon Oluşumu, (-2)'nin dışındaki Oksijen Bileşikleri,d-Orbital Genişlemesi,SF6 bileşiği bilinyorda neden H6S yuk, (+) yüklü kalkojen iyonları,Sülfat asitinin sentez ve Özellikleri,Fluorlu bileşikler neden diğer halojenlerden farklılık gösterir? Difluor karben ve reaksiyonları, Amonyak, Hidrazin ve Nitrat Asiti, Posforoksitler ve Fosforhalojenürler.
|
1- |
H) Elementi Bir Metal Olmadığı Halde, Periyodik Tabloda Neden I-A Grubunda Bulunur? Ağır ve Hafif Hidrojen, o- ve p-Hidrojen Nedir? Döteryum İzotopunun Önemi ve Döteryumlu Çözücüler. Hidrojen Köprüsü Bağı (HKB)ve Çeşitleri, Proton İletkenliği.
|
2- |
Suya Benzer Çözücüler, Oksonyum Tuzları ve Super Asitler, İyonik, Kovalent ve Metalik Hidrürler. Psudo Halojen Nedir?
|
3- |
VB- ve MO-Teorisine Göre Oksijenin Yapısı, Triplet ve Singlet Oksijen Nedir? Atomik Titrasyon Nedir? Atmosferde Ozon Oluşumu ve Ozonun Endüstriyel Üretimi.
|
4- |
Peroksitler, Hiperoksitler ve Dioksijenil Bileşikleri, Oksijen-Oksijen Bağı İçeren Taneciklerin Bağ Özellikleri ve Bunun MO-Teorisi İle İzahı, Oksijen-Fluor Bileşikleri.
|
5- |
Kükürt Oksitler ve Sülfrik Asit, Sülfrik Asitin Elde Edilişi ve Su Çekme Özelliği, Oleum.
|
6- |
Pozitif Kalkojen İyonları, Hidrojen Kalkojenürler, Polisülfonlar ve Klorsülfonlar, Kinetik Engelli Reaksiyonlar,
|
7- |
Oksijenin Gruptaki Diğer Elementlerden Farklı Özellik Göstermesinin Nedenleri, d-Orbital Katılım Teorisi, Taç-Kükürt,
|
8- |
Neden Fluor, Sadece Elektroliz Yöntemi İle Elde Edilir? Frigenler, İntramoleküler Koordinatif Bağ,
19-F-NMR,
|
9- |
ARA SINAV
|
10- |
NaCl'ün Sulu ve Susuz Ortamda Elektrolizi, Hidrojen Halojenürler, HF-Asitinin Camı Aşındırması, Poli-Halojenür İyonları ve Bunların Oluşumunda Sert-Yumuşak Asit-Baz Özelliğinin Önemi, Bazı Polihalojenür İyonları.
|
11- |
İnterhalojen Bileşikleri ve Yapıları, Halojenlerin Oksijenli Asitleri, En Kuvvetli Anorganik Asit. Pseudohalojenler.
|
12- |
Kompleks Ligandı Olarak Azot, Azotla "İzoelektronik" olan moleküller, Amonyak, Hidrazin ve Nitrat Asiti. Amonyağın Kendi Kendine Dissosiyasyonu, NH3 ve NF3 bileşiklerinin Dipolmomentlerinin Karşılaştırılması.
|
13- |
Beyaz, Siyah, Kırmızı ve Kahverengifosfor, PX3 bileşiklerinin Ligand Olabilme Özelliği, Fosfor-Tri ve Penta Halojenürler. Azot Sadece Tri-Halojenür Yapabildiği Halde Fosfor Neden Hem Tr- Hem de Penta-Halojenür Yapabilmektedir?
|
14- |
Fosfor Oksitler ve Fosforun Asitleri, Neden P2O5 Maddesi en Kuvvetli su Çekici-Tutucu Maddedir?
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hidrojen, Oksijen, Kalkojenler ve Halojenler Hakkında Detaylı Bilgi Edinmek.
|
2- |
Laboratuvarda Kunnalılan Bir Kısım Kimyasallar Hakkında Daha Detaylı Bilgi Sahibi Olmak.
|
3- |
Çevrede Karşılaşılan Bir Kısım Maddeler Hakkında Yeni Bilgiler Öğrenmek.
|
4- |
Yeni Bir Titrasyon Çeşidi Öğrenmeleri "Atomik Titrayon".
|
5- |
Laboratuvarda Kullandığı Bir Kısım Maddelerin Özelliklerini Kendi Kendilerine Yorumlayabilmeleri.
|
6- |
VI-A ve VII-Grubu Elementlerinin Grup Halinde Sistematik Anlatılması.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
2
|
20
|
Ödevler
|
10
|
1
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
1
|
5
|
Kısa sınavlar
|
5
|
1
|
5
|
Ara sınavlara hazırlık
|
10
|
2
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
5
|
2
|
10
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
13
|
3
|
39
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
13
|
3
|
39
|
Toplam iş yükü
|
|
|
193
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Chemie der Nichtmetalle, Ralf Steudel, Walter de Gruyter, Berlin (1974)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ametaller Kimyası, Ders Notu, Prof.Dr.Tevfik Rıza KÖK
|
|