Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HACER HANDAN ALTINOK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. HACER HANDAN ALTINOK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
İnfeksiyondan önce bitkilerde varolan pasif dayanıklılık mekanizması ile infeksiyondan sonra oluşan aktif dayanıklılık, “uyumlu” ve
“uyumsuz” bitki-patojen ilişkileri hakkında bilgi vermek.
|
Dersin tanımı
|
Bitkilerde abiyotik ve biyotik uyarıcılarla enfeksiyondan önce savunma reaksiyonlarının tetiklenmesi konuları hakkında bilgi vermek
|
1- |
Konukçu-patojen interaksiyonu sonucunda yapısal ve biyokimyasal mekanizmalar
|
2- |
Bitkilerde gözlenen dayanıklılık, önceden var olan dayanıklılık (pasif) ve infeksiyonun teşvik ettiği dayanıklılık (aktif)
|
3- |
Pasif savunmada bitkinin morfolojik ve kimyasal özellikleri (kutikula, stoma, hücre duvarı gibi daha çok yapısal karakterler ve bitkide patojenin ihtiyaç duyduğu besin elementlerinin yokluğu veya bitkideki antimikrobial bileşimler gibi kimyasal özellikler)
|
4- |
Aktif savunma reaksiyonlarından, lokalize hücre ölümü (HR; Hypersensitive Reaction), lignifikasyon ve papilla oluşumu, patogeneze bağlı proteinlerin (PR) sentezi ve fitoaleksin sentez ve birikimi
|
5- |
Bitkilerde gene karşı gen teorisini içeren uyumluluk ve uyumsuzluk
|
6- |
Fungus, bakteri, virus ve virus benzeri oragnizmalara karşı dayanıklı bitkilerin geliştirilmesinde kullanılan genetik muhendisliği teknikleri
|
7- |
ISR ve SAR mekanizmaları
|
8- |
Bitkide savunmaya bağlı olarak üretilen enzim ve toksinler
|
9- |
Bitki uygulamaları ve değerlendirme
|
10- |
-
|
11- |
-
|
12- |
-
|
13- |
-
|
14- |
-
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bu dersi alan öğrenciler, Teşvik edilmiş dayanıklılıkla ilgili tez çalışmalarını yürütebilecek
|
2- |
Fungal hastalığa yönelik teşvik edici ajanı seçebilecek ve değerlendirme kriterlerine karar verebilecektir
|
3- |
-
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarımsal üretimdeki hastalık, zararlı ve yabancı otları belirleyebilme ve tanıma becerisi
|
|
2- |
Diğer araştırıcılarla ortak çalışmalar yürütebilme, yürüyen çalışmalarda aktif görev alabilme
|
|
3- |
Tarımsal üretimdeki hastalık, zararlı ve yabancı otlara yönelik doğru mücadele yöntemine karar verme ve uygulama yetisi kazanma
|
|
4- |
Bitki koruma alanında gerek kamu, gerekse özel sektörde yer alan farklı kurum ve kuruluşların kısa, orta ve uzun vadeli taleplerine çözümler üretebilecek, fizibilite değerlendirmesi yapabilecek, çözümleri projelendirip uygulayabilecek bilgi birikimi edinme
|
|
5- |
Alanıyla ilgili laboratuvar ve alan denemelerini planlama, yürütme, sonuçlandırma, analiz ve yazımını tamamlayabilme
|
|
6- |
Alanıyla ilgili yerli ve yabancı kaynaklara ulaşabilme, bu kaynaklardan edindiği bilgileri yazılı ve sözlü olarak sunabilme, akademik düzeydeki metinleri yazabilme.
|
|
7- |
Lisansüstü eğitimin getirdiği sorumluluk ve bilinç düzeyine ulaşma
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
6
|
84
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
4
|
56
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
192
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
50
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
A.A. Agrawal, S. Tuzun, E. Bent. Induced Plant Defenses Against Pathogens and Herbivores. APS Press, 1999, 390p.
R. Hammerschmidt, J. Kuc. Induced Resistance to Disease in Plants (Developments in Plant Pathology) 2001, 196p.
|
|