Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Tükce
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. NURCAN UZDİL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Meral Bayat
Prof. Dr. Handan Zincir
Prof. Dr. Cevat Yazıcı
Prof. Dr. Gökçen Dinç
Doç.Dr. Betül Özen
Doç.Dr.Nuray Şimşek
Doç. Dr. Filiz Özkan
Doç.Dr. Sevda Korkut
Doç.Dr. Yağmur Sezer Efe
Dr. Öğr. Üyesi Mahmut Evli
Dr. Öğr. Üyesi Nurcan Uzdil
Dr. Öğr. Üyesi Burak Tan
Dr.Öğr.Üyesi Gözde Özge Önder
Öğr. Gör. Dr. Hilal Akalın
Öğr. Gör. Dr. Derya Dağdelen
Öğr.Gör. Ayşe Esra Yazıcı
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Modüldeki konular ilgili anabilim dalı öğretim elemanları tarafından yürütülmektedir. Bu ders birinci sınıfın güz döneminin ilk 5 haftasında haftada 21 saat olarak verilir. Dersin teorik kısmında interaktif eğitim yöntemleri kullanılmaktadır. Uygulamalar laboratuarda yapılmaktadır.
|
Dersin amacı
|
Bu modül öğrencilere,hemşirelik tanımı ve rol işlevleri, iletişim, benlik, insan, kendini tanıma, çevre,kültür, aile ve toplumu tanıma, küresel ısınma, sağlık örgütlenmesi ve politikaları, sağlığı koruma ve geliştirme, hücrenin biyokimyası, histolojisi, mikrobiyolojisi, fizyolojisi, genetiği, 0-1 yaş çocuğun beslenmesine ilişkin teorik ve pratik bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır.
|
Dersin tanımı
|
İnsan, çevre, sağlık ve hemşirelik kavramlarını ilişkilendirebilme, birey ve ailesini fiziksel, ruhsal ve sosyal boyutuyla ele alabilme.
|
1- |
Müfredat Programının Tanıtımı
|
2- |
Kütüphane Tanıtımı
|
3- |
İnsan, çevre, kültür
|
4- |
iletişim, Benlik, Kendini Tanıma
|
5- |
Duyusal yoksunluk
|
6- |
Küresel ısınma
|
7- |
Sağlık, Sağlığı Koruma ve Geliştirme
|
8- |
Tıbbın Tarihsel Gelişimi
|
9- |
Hemşireliğin Tanımı, Hemşireliğin Rol ve İşlevleri
|
10- |
Biyokimyanın Amacı ve Önemi, Protein Sentezi
|
11- |
Aile, Toplumu Tanıma, Problem Çözme Süreci
|
12- |
0-1 Yaş Çocuğun Büyüme Gelişme Özellikleri, Beslenmesi
|
13- |
Sağlık Örgütlenmesi, Sağlık Politikaları
|
14- |
Hücrenin histolojisi, fizyolojisi, biyokimyası, genetiği
|
15- |
Mikroorganizmalar/Mikroskopi
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hemşirenin rol ve sorumluluklarını açıklar.
|
2- |
İnsan, çevre, sağlık, iletişim, kendini tanıma ve hemşirelik kavramları arasında ilişki kurar.
|
3- |
0-1 yaş çocuğun büyüme gelişme özelliklerini ve beslenmesini açıklar.
|
4- |
Tıbbın tarihsel gelişimi, Sağlık Örgütlenmesi, Sağlık Politikaları ve sağlığa yansımalarını tartışır.
|
5- |
Sağlığı koruma ve geliştirme kavramlarını ve tarihsel süreci açıklar, sağlığı koruma düzeylerini tartışır.
|
6- |
Küresel ısınmanın çevre üzerine etkilerini ve korunma önlemlerini açıklar.
|
7- |
Duyusal yoksunluğu, etkileyen faktörleri ve sağlıkla ilişkisini tartışır.
|
8- |
Sağlıklı sağlıksız aile özelliklerini bilir, problemleri çözme ve toplumu tanımıya yönelik uygulama yapar.
|
9- |
Benlik kavramı ve benliğin savunma mekanizmalarını açıklar.
|
10- |
Hücrenin biyokimyasını, histolojisini, fizyolojisini, genetiğini, mikrobiyolojisini, protein sentezini açıklar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
|
|
3- |
Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
|
|
4- |
Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
|
|
5- |
Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
|
|
6- |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
|
|
9- |
Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
|
10- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
11- |
Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
6
|
21
|
126
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
6
|
2
|
12
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
2
|
6
|
Kısa sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
11
|
11
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
1
|
6
|
6
|
Arazi çalışması
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
4
|
8
|
Toplam iş yükü
|
|
|
186
|
AKTS
|
|
|
7.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
80
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Öz F. Sağlık Alanında Temel Kavramlar. 2. baskı. Ankara: İmaj İç ve Dış Ticaret AŞ; 2010.
2. Birol L. Hemşirelik Süreci Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım. 10. baskı. İzmir: Berke Ofset Matbaacılık; 2016.
3. Ay FA. Mesleki temel kavramlar. İçinde: Ay FA, editör. Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. 6. baskı. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015.
4. Özcan A. Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. Saray Tıp Kitabevi; 2015.
5. Üstün B, Demir S. Hemşirelikte İletişim. Akademi Basın ve Yayıncılık; 2019.
6. Cüceloğlu D. İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi; 2017.
7. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş 3. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri; 2020.
8. Lundy KS, Janes S. Community Health Nursing: Caring For The Public’s Health. 3th ed. Mississippi: Jones and Bartlett Publishers; 2014.
9. Güler Ç, Akın L. Halk Sağlığı Temel Bilgiler. 1. Cilt. Ankara; Hacettepe Üniversitesi Yayınları; 2012.
10. Seviğ Ü, Tanrıverdi G. Kültürlerası Hemşirelik. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi; 2012.
11.Güvenç B. İnsan ve Kültür. 5. Baskı. İstanbul: Remzi Kitabevi; 1991.
12. Şentürk S. Hemşirelik Tarihi ve Deontolojisi. İstanbul: Can Kitapçılık; 1990. 13. Sarı N, Hatemi H. Tıp Tarihi Araştırmaları. İstanbul, 1991.
14. Temel Histoloji. Birkan Yakan, Arzu Yay, Esra Balcıoğlu. Pegem Akademi, 2020.
15. Histoloji Konu Anlatımı ve Atlas. Michael H Ross, Wojciech Pawlina. (Barış BAYKAL, Çev. Ed.). Palme Yayıncılık, 2017.
16. Guyton Hall. Tıbbi Fizyoloji Kitabı. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi; 2017.
17. Ziylan Z. Özet Fizyoloji. Nobel Tıp Kitabevi; 2019.
18. Harper’ın Biyokimyası; çeviri editörü: Yücel D. Güneş tıp kitabevi, 31.baskı, 2019.
19. Amanvermez R, Avcı B. Marks Temel Tıbbi Biyokimyası, İstanbul Tıp Kitapevleri, 2. Baskı. 2016.
20. Pierce BA. (2019). Genetics: A Conceptual Approach, 7th Edition. W. H. Freeman. ISBN13: 978-1319216801
21. Turnpenny PD and Ellard S. (2017). Emery''s Elements of Medical Genetics, 15th Edition. Elsevier. ISBN-13: 978-0702066856
22. Michael R. Barer, MedicalMicrobiology: A Guide toMicrobialInfections: Pathogenesis, Immunity, LaboratoryInvestigationand Control, 19th edition, 2018, Elsevier
23. Robert W. BaumanPh.D., MicrobiologywithDiseasesby Taxonomy,5th Edition, 2017, ,Pearson
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Küresel Isınma ve Etkileri 2011, http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/K%C3%BCresel%20Is%C4%B1nma%20Ve%20Etkileri.pdf
1. İnternet
2. Ders konularına ilişkin güncel literatür
|
|