Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HİTABET VE MESLEKİ UYGULAMA |
Birinci düzey |
İLH708 |
Zorunlu |
7 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ÖĞRETMEN EMRAH KANDEMIR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. MUHAMMED ESAT ALTINTAŞ, PROF. DR. ŞAHİN GÜVEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. CEMİL OSMANOĞLU
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze - Dersler anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması vb. yöntemlerle işlenecek, hutbe, vaaz, sohbet, dua vb. konularda öğrencilerle birlikte hazırlık, uygulama ve değerlendirme çalışmaları yapılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Bu derste öğrencilere dini hitabet türleri, özellikleri, ilkeleri vb. konularında bilgi vermek, dini hitabet çeşitlerine ilişkin hazırlık, uygulama ve değerlendirme çalışmalarını yaptırmak amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste öğrencilere dini hitabet türleri, özellikleri, ilkeleri vb. konularda bilgi verilmekte, dini hitabet çeşitlerine ilişkin hazırlık, uygulama ve değerlendirme çalışmaları yapılmaktadır.
|
1- |
İmam Hatip Liselerinde ve İlahiyat Fakültelerinde Hitabet Eğitimi ve Sorunları
|
2- |
Hitabetle İlgili Temel Kavramlar, Hitabet İlminin Konusu, Amacı, Önemi, Gelişimi, Çeşitleri ve Tarihçesi
|
3- |
Din Hizmetlerini Yürüteceklerin Hitabet ve Mesleki Uygulama Alanında Sahip Olmaları Gereken Yeterlikler
|
4- |
Hitabete Hazırlık İşlemleri
|
5- |
Dini Hitabet Çeşidi Olarak Hutbe: Hutbenin Hazırlanışı ve Sunuluşu, Duaları, Hutbe Uygulamaları
|
6- |
Vaaz Analizi, Vaaz Hazırlama ve Sunma Çalışmaları
|
7- |
Dini Sohbet Hazırlama ve Sunma Çalışmaları
|
8- |
TV/Radyo Sohbeti (Moderatör Eşliğinde)
|
9- |
Özel Gün Konuşmaları (Açılış, Kapanış, Veda, Asker Uğurlama vb.)
|
10- |
ARA SINAV
|
11- |
Özel Gün Konuşmaları (Nişan, Nikâh Merasim Konuşmaları ve Duaları)
|
12- |
Cenaze ile İlgili Hizmetler, Cenaze Namazı ve Duaları
|
13- |
İmamlık ve İlgili Konular
|
14- |
Müezzinlik ve İlgili Konular (Ezan, Kamet, Hatim, Mevlit vb.)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hitabetle ilgili temel kavramları açıklar.
|
2- |
Hitabet çeşitlerini ve özellikleri açıklar.
|
3- |
Dini hitabet çeşitlerini ve özelliklerini açıklar.
|
4- |
Hutbe hazırlama ve sunma çalışmaları yapar.
|
5- |
Vaaz hazırlama ve sunma çalışmaları yapair.
|
6- |
Hutbe ve vaazların ilkelerine uygunluğunu değerlendirir.
|
7- |
Önemi gün ve gecelerdeki dini hitabet uygulamalarını yapar.
|
8- |
Çeşitli dini törenlerdeki din hizmetlerini ve dualarını yapar.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
1
|
2
|
2
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
10
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
10
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
80
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Süleyman Akyürek (Editör), Hitabet ve Mesleki Uygulama, Bilay Yayınları, Ankara, 2019.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
İsmail Lütfi Çakan, Dini Hitabet, MÜİF Yayınları, 2022
|
|